Shell Helix Ultra klage mail med svar:

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Shell Helix Ultra klage mail med svar:

Post by kodvaag »

Ventiltikk etter bytte til Shell Helix Ultra...
Det er kanskje ikke rett olje til bilen?
Sendte en mail til AS Norske Shell og spurte, her følger spørsmål og svarmail:


To: Norway, Kundesenter K NORSKE-SKS/1
Subject: Shell Helix Ultra


Heisann!

Er denne oljen dårlig?

Har en 1990 modell Mercedes 200 E. (2,0i - 122 hk)
Kmstand er 125 000, hentet den selv i Tyskland, og bilens tilstand tilsier
at den er kjørt 40000 km! (En eier født 1928, fullt servicehefte.) Denne bilen er som ny.

Da jeg byttet til Shell Helix Ultra begynte den med 2 nye ting:

1: svette olje i toppdekselpakningen
2: rasle i registerkjede eller ventiler et sekund eller to ved oppstart.


Så har jeg en Mazda Miata, 1990 modell. (1,6i 16V 116 hk)
Ca 130000 km, den ser ut som den er normalt brukt for km standen.

Den har vært forlatt et år 12 mnd. Startet den opp, ventiltikk i 2 sekunder,
så helt lydløst.
Så byttet jeg til Shell Helix Ultra der også.
Nå er den slik at dersom den står i over to uker så tikker den i
ventilløfterne helt til den er blitt driftsvarm og et par minutter til.

Jeg har alltid byttet oljefilter samtidig som olje.

Bruker jeg feil olje?

På forhånd tusen takk for svar.





HER ER SVARET FRA SHELL:


Hei.
Takk for mail.
For ordens skyld, oljen er i utgangspunktet aldri skyld i problemer,
under forutsetning av at kvalitetsolje iht. fabrikantenes anbefalinger
anvendes og at man skifter i tide.
Shell Helix Ultra 5W-40 er, for ordens skyld godkjent av alle ledene
bilfabrikanter, samt er fabrikkfylling i alle Ferrari's gatebiler.

Rasling, støy og evt. ventiltikking et øyeblikk etter start, før oljen
når frem til smørepunktene er ikke unormalt.

Du angir ikke hvilken olje du har brukt tidligere. Dette er eldre biler,
jeg antar med noe slitasje. Egentlig behøver du ikke en kostbar syntetisk olje.
Vil foreslå en litt tykkere olje i den "kalde" enden, f.eks. delsyntetiske
Helix Plus 10W-40, eller gjerne mineraloljebaserte Helix Super 10W-40.

Vennlig hilsen / Best regards
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Shell Helix Ultra klage mail med svar:

Post by Vidar »

Det er nå du svarer med. Hvorfor forsviner svettingen og ventiltikkingen med Mobil1 ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Gjør den virkelig det?

Lurer på om jeg må prøve å gå over til den, i sa fall.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Prøv Mobil1 5-50W, den skal være veldig bra. Får den rimelig hos Smart Club

Selv bruker Quakerstate
kodvaag wrote:Gjør den virkelig det?
Lurer på om jeg må prøve å gå over til den, i sa fall.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply