HJELP! Servovæske + Oljetrykk???

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

HJELP! Servovæske + Oljetrykk???

Post by Daniel »

Hei!
Har en 91. mod miata som har gått 107000 miles.
Har nå 2 spørsmål som jeg håper dere her kan hjelpe meg å svare på.

1. Er servovæske etsende? (grunnen til at jeg lurer var at jeg sølte litt på lakken i motorrommet i dag) Hvis det er etsende, hva kan jeg da fjerne dette med?

2. Har vært ute og kjørt bilen min heftig i dag og lagt merke til følgende:
Når bilen er varm og går på tomgang rusler den med oljetrykk på litt under 30 lb/in, men når jeg drar motoren skikkelig ut opp mot max. turtall går den ikke lenger enn til 60 lb/in. Når oljetrykksnåla beveger seg opp mot 60 er den litt "rykkende" i bevegelsen vis man studerer den på kloss hold. Når bilen er kald går den kanskje midt mellom 30 og 60 lb/in.
Er det noe galt med oljetrykket mitt? Eller er nåla (måleren) gæren???
Er lb/in det samme som PSI eller bar?? Hvordan regner man om?

Litt fakta om oljen: Jeg bruker helsyntetisk Shell olje, 5-40, og den ble skiftet for max 1000 miles siden.

Takk for alle tidligere svar og hjelp jeg har fått gjennom forumet!

Hilsen Daniel Røising
Last edited by Daniel on 16 Apr 2004, 00:00, edited 1 time in total.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Servovæske + Oljetrykk!

Post by Vidar »

107000 miles før eller etter du lærte om å skru tilbake km. :D
1. Servo/bremseveske ødelegger lakken.
2. Er vel normalt at den varierer litt ?
Jeg bruker quakerstate 5-50W eller Mobil1 5-50W olje.

Noen som har prøvd Mobil1 5-30W Olje ?
Daniel wrote:Hei!
Har en 91. mod miata som har gått 107000 miles.
Har nå 2 spørsmål som jeg håper dere her kan hjelpe meg å svare på.

1. Er servovæske etsende? (grunnen til at jeg lurer var at jeg sølte litt på lakken i motorrommet i dag) Hvis det er etsende, hva kan jeg da fjerne dette med?

2. Har vært ute og kjørt bilen min heftig i dag og lagt merke til følgende:
Når bilen er varm og går på tomgang rusler den med oljetrykk på litt under 30 lb/in, men når jeg drar motoren skikkelig ut opp mot max. turtall går den ikke lenger enn til 60 lb/in. Når oljetrykksnåla beveger seg opp mot 60 er den litt "rykkende" i bevegelsen vis man studerer den på kloss hold. Når bilen er kald går den kanskje midt mellom 30 og 60 lb/in.
Er det noe galt med oljetrykket mitt? Eller er nåla (måleren) gæren???
Er lb/in det samme som PSI eller bar?? Hvordan regner man om?

Litt fakta om oljen: Jeg bruker helsyntetisk Shell olje, 5-40, og den ble skiftet for max 1000 miles siden.

Takk for alle tidligere svar og hjelp jeg har fått gjennom forumet!

Hilsen Daniel Røising
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Hmm

Post by Daniel »

HEI!
Søker fortsatt flere svar.....

og til deg Vidar: skulle jeg stilt tilbake KM ville jeg gjort det kun noen få km for å slippe å betale forsikring for så mange km. Det tanken bak det hele, men i og med at det er så mye styr og at det er stor kjangs for å mislykkes glemmer jeg hele greia og deler heller ut noen tusenlapper til gjensidige nor.
Hilsen Daniel
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Oppførselen til oljetrykksviseren din høres ut som min både på nåværende miata og min forrige så det tror jeg er helt normalt!
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hmm

Post by Vidar »

Skjønner da det. Er bare litt slem av og til :) (ikke noe vondt ment, håper du tåler det)

Når det gjelder forsikring og km. Så er det enkleste å nappe ut speedometer wiren, og bruke GPS som speedomer. Evt turtelleren.
Daniel wrote:HEI!
Søker fortsatt flere svar.....
og til deg Vidar: skulle jeg stilt tilbake KM ville jeg gjort det kun noen få km for å slippe å betale forsikring for så mange km. Det tanken bak det hele, men i og med at det er så mye styr og at det er stor kjangs for å mislykkes glemmer jeg hele greia og deler heller ut noen tusenlapper til gjensidige nor.
Hilsen Daniel
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

takk

Post by Daniel »

Hvor er det lett å komme til for å nappe ut speedometerwiren da?
Og hvor mye koster billigste GPS som kan måle hastighet?
Er det lett å måle hastighet med gps?
Kommer det rett opp, f. eks 42 km/h?
Hvorfor ikke kjøpe en sykkelkomputer istedenfor GPS?
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: takk

Post by PKD »

Daniel wrote:Hvor er det lett å komme til for å nappe ut speedometerwiren da?
Og hvor mye koster billigste GPS som kan måle hastighet?
Er det lett å måle hastighet med gps?
Kommer det rett opp, f. eks 42 km/h?
Hvorfor ikke kjøpe en sykkelkomputer istedenfor GPS?
Vil håpe at den eventuelle kjøperen av bilen din kommer over denne tråden en gang i fremtiden når du skal selge den :D
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Sykkelcomputer? Hvordan i all verden skulle det la seg gjøre sånn rent praktisk sett? Feste magnet på felgen? :wink:
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Daniel, ikke kjør på Shell olje.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Til deg duppsko: Ja, hva med magnet på felgen...
Til deg PKD: Jeg bare vurderer det, lar tankene leke litt, jeg er så glad i bilen at jeg aldri skal selge den...................!?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Med magnet i felgen får du kast i felgen.
Hva med to speedometre ?
Daniel wrote:Til deg duppsko: Ja, hva med magnet på felgen...
Til deg PKD: Jeg bare vurderer det, lar tankene leke litt, jeg er så glad i bilen at jeg aldri skal selge den...................!?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Ja...

Post by Daniel »

Ikke dumt med to speedo'er....Hadde vært stilig!

Til deg Vidar (du har vel GPS:
Hvor mye koster billigste GPS som kan måle hastighet passe raskt og nøyaktig?
Er det lett å måle hastighet med gps?
Kommer det rett opp, f. eks 42 km/h?

Hilsen Daniel
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

GPS'er koster fra ca 1000,- og oppover. Du kan normalt velge om du vil ha visning i km eller miles pr time eventuelt i knop. Og nøyaktigheten på fartsmålingene er temmelig bra.
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Re: Servovæske + Oljetrykk!

Post by Silverboy »

Vidar wrote:107000 miles før eller etter du lærte om å skru tilbake km. :D
1. Servo/bremseveske ødelegger lakken.
hmmm.. hadde av traversen min i dag foran, som var FULL av gørr, grunnet det jeg mistenker kan være en lekkasje i styresnekka, og kan love at det var ikke no ødelagt lakk i det området ihvertfall, helt strøkent :) Dessuten, kan vel ikke akkurat den vesken sammenlignes med bremseveske, min var rød og tjukk.. (?????) ..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Angående speedometer..

Post by Mazdafreaks »

Til alle dere som har prob med forsikring og km.. på alle mine tidligere mazda så har eg opnet speedometeret og fjernet ein liten blå pinne.. noe som gjør at speedometeret virke men slutter å telle km.. har spart utrolig mange penger på dette...
Post Reply