Folde eller bruke glidelås?
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Folde eller bruke glidelås?
Jeg har fram til nå bare forsiktig foldet (plast)bakvinduet når jeg legger ned taket, men har begynt å bli litt redd for at det skal sette varige spor. Så de siste gangene har jeg zippet opp glidelåsen og lagt det flatt og fint. Men det er unektelig mer mikk makk med det. Så jeg vet ikke om jeg bare skal gå tilbake til å folde det. Tips? Advarsler? Toppen var ny i fjor.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
jeg har en uoriginal bakrute(på original cab) som er ekstrem myk. Det er bare å legge ned taket uten å tenke på glidelås eller bakrute.
motorhead wrote:Jeg zipper og legger et håndkle oppå plasten igjen. Hun som hadde bilen før meg bare folda det ned, og ruta ser ut der etter... ( bulker og en liten antydning til sprekk ) Så nå har ruta hlodt seg like stygg i 3 år, i steden for å holde max 1.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
I USA selger de noen ca.60-70 cm lange rør med en diameter på 10-15 cm som har myk polstring. Dette brukes til å legge på bakruten idet en legger taket ned. Da vil bakruten folde seg pent rundt dette røret når taket ligger nede. Mange har imidlertid på Miata.net sagt at dette en total unødvendig investering, da et kjempestort badehåndkle gjør samme jobben.
Etter å ha fiklet med den hersens glidlåsen i 3-4 år har jeg det siste 1,5 år sverget til et stort sort badehåndkle. Jeg har rullet det sammen til omtrent de overnevnte mål på røret. Så ligger det sammenkrøllet mellom setene til vanlig, og når jeg cabber ned tar jeg det, slenger det på bakvinduet og legger ned taket i samme slengen. Tar bare sekunder, og bakruten folder seg pent og pyntelig rundt håndkle uten ødeleggende knekker etc.
Det går MYE kortere tid å gjøre det på denne måten sammelignet med å styre med glidlåsen... Trust me ! !
Men jeg ser for meg at jeg kommer til å skifte til en glidlås fri top i stoff med glassrute med tid å stunder..
Og.... til sist... advarsel! Hvis du ikke har byttet bakruten din til en HELT ANNEN en den originale plasten, slik som Vidar, vil du ganske sikkert etter en stund ødelegge bakruten hvis du ikke bruker glidlåsen eller "håndkle/rør" tipset når du legger ned taket.
Etter å ha fiklet med den hersens glidlåsen i 3-4 år har jeg det siste 1,5 år sverget til et stort sort badehåndkle. Jeg har rullet det sammen til omtrent de overnevnte mål på røret. Så ligger det sammenkrøllet mellom setene til vanlig, og når jeg cabber ned tar jeg det, slenger det på bakvinduet og legger ned taket i samme slengen. Tar bare sekunder, og bakruten folder seg pent og pyntelig rundt håndkle uten ødeleggende knekker etc.
Det går MYE kortere tid å gjøre det på denne måten sammelignet med å styre med glidlåsen... Trust me ! !
Men jeg ser for meg at jeg kommer til å skifte til en glidlås fri top i stoff med glassrute med tid å stunder..
Og.... til sist... advarsel! Hvis du ikke har byttet bakruten din til en HELT ANNEN en den originale plasten, slik som Vidar, vil du ganske sikkert etter en stund ødelegge bakruten hvis du ikke bruker glidlåsen eller "håndkle/rør" tipset når du legger ned taket.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg vil påstå at det er minst like lett å sitte i bilen å ta ned bakvinduet med glidelåsen, for så å ta ned/opp cab'en når du vil... f.eks. i et lyskryss.. Legger alltid ned bakruten!
Som nevnt før er min også like fin som da jeg kjøpte den for 2 år siden..
Som nevnt før er min også like fin som da jeg kjøpte den for 2 år siden..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Og du tar også taket like raskt opp, når du må på med glidlåsen?EspenSort92 wrote:Jeg vil påstå at det er minst like lett å sitte i bilen å ta ned bakvinduet med glidelåsen, for så å ta ned/opp cab'en når du vil... f.eks. i et lyskryss.. Legger alltid ned bakruten!
Som nevnt før er min også like fin som da jeg kjøpte den for 2 år siden..
Det er alltid lett å påstå, men som sagt, jeg har 3-4 års erfaring med glidlåsbruk, og 1,5 år med håndkle, og det er udiskutabelt raskere med håndkle, spesielt når taket skal opp igjen.
MEN! selvfølgelig finnes det ulemper, en av de er at en må reise seg ut av bilen for å ta ned og opp taket, og det ser kanskje ikke så "elegant" ut i et lyskryss, men tro meg, det går raskere!
Og... selv har jeg vært skånt for det, men det har tidligere vært utallige innslag i gamleforumet hvor glidlåsen har røket hos folk. Den er litt utsatt, og vil før eller siden svikte. Dette slipper en selvfølgelig med håndkle metoden..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- JIN91BRG
- 500 RPM
- Posts: 79
- Joined: 24 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 24
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Det er forskjell på plastrutene. Min gamle orginale var myk og la seg pent i en fold uten å bruke glidelåsen. Min nye er mye tykkere og litt vanskelig å brette pent. Det går derimot mye raskere å legge ned toppen ved å først bruke glidelåsen. Stor ring på låsen gjør den lett å få tak i og det går minst like fort som med den gamle toppen.
Ruta i den nye toppen virker svakere i forhold til riper for gnagingen fra fra resten av toppen når den legges ned har gitt et matt område. Så et håndkle er å anbefale.
Toppen er i stoff og ble kjøpt hos KaYu autos
Ruta i den nye toppen virker svakere i forhold til riper for gnagingen fra fra resten av toppen når den legges ned har gitt et matt område. Så et håndkle er å anbefale.
Toppen er i stoff og ble kjøpt hos KaYu autos
JIN 91'BRG
Første gangen jeg la ned taket etter at jeg kjøpte bilen sprakk ruta fra ene sia til den andre
Ingen fortalte meg at det gikk ann å ta av glidelåsen og legge ned rutedelen først.
Nå har jeg en vesentlig mykere plastrute, men zipper alltid ned glidelåsen først, bare for å være sikker at det ikke skjer igjen. Så har man en litt stiv/eldre bakrute av plast, så er det vel best å zippe ned enn å risikere å måtte bytte bakrute.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Nå har jeg en vesentlig mykere plastrute, men zipper alltid ned glidelåsen først, bare for å være sikker at det ikke skjer igjen. Så har man en litt stiv/eldre bakrute av plast, så er det vel best å zippe ned enn å risikere å måtte bytte bakrute.
X-96BRG ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Ikke for å dvele ved dette:HansT wrote: Og du tar også taket like raskt opp, når du må på med glidlåsen?
Det er alltid lett å påstå, men som sagt, jeg har 3-4 års erfaring med glidlåsbruk, og 1,5 år med håndkle, og det er udiskutabelt raskere med håndkle, spesielt når taket skal opp igjen.
Men du må tross alt ut og inn igjen i bilen på den tiden jeg drar over glidelåsen..
Også tror jeg det har minimalt betydning om man har 3 eller 5,5 års erfaring med akkurat dette emnet..
PS: jeg påstår ingenting uten å føle jeg har grunn til det... (Jeg skrev heller ingenting om raskt.. men lett... , om noe er særlig raskere enn det andre, kan ha med teknikk å gjøre.. for meg er det raskest og lettest å bli sittende å gjøre alt sammen..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Zipperless står høyt på prioriteringslisten min.Precious wrote:En annen ting er jo at denne kallesjen kan tas av og på mens en kjører, med en hånd og det går ikke om en skal ut av bilen
Så jeg ville brukt glidelåsen inntil jeg fikk kjøpt meg en zipperless.
Jeg vil forøvrig ikke anbefale å legge ned taket, samt å "fikle" med glidlåsen i fart.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2