Det Kongelige Norske Tollvesens forhold til TID..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Det Kongelige Norske Tollvesens forhold til TID..

Post by JohnBGoode »

Jeg sitter (urolig) og venter på at noen skal ringe på døra mi og levere noen småsaker og noen litt større saker fra MX-5parts... En pakke har allerede landet i postkassa mens resten ser ut til å ta sin tid. MX-5parts bedyrer at varene er sendt 05.04.04 og at de befinner seg i norsk toll. Kan noen derute forklare meg hvorfor det skal være nødvendig å bruke 14 dager på å beregne mva på en grill, et pansermerke og et par sidereflektorer? Jeg tør nesten ikke tenke på hvor lenge de kommer til å bruke på Koni-settet jeg har bestilt..

Jeg trenger rett og slett litt trøst i ventetida... og noen som kan være med å rope: "Ut med toller'n, inn med kua!"....
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Det Kongelige Norske Tollvesens forhold til TID..

Post by Vidar »

Ut med posten, inn med tollern..

Grunnen til at det tar så lag tid, er at Posten er utrolig treg til å regne ut hvor mye xxx kroner * 1,24 = !!!!

Ring å mas til posten hver dag.
Prøv å få tak i en kontakt person fortullings avdelingen.
Henvend deg til samme person hverdag.

Eneste måten å få fortgang i disse er å mase til de går lei..
JohnBGoode wrote:Jeg sitter (urolig) og venter på at noen skal ringe på døra mi og levere noen småsaker og noen litt større saker fra MX-5parts... En pakke har allerede landet i postkassa mens resten ser ut til å ta sin tid. MX-5parts bedyrer at varene er sendt 05.04.04 og at de befinner seg i norsk toll. Kan noen derute forklare meg hvorfor det skal være nødvendig å bruke 14 dager på å beregne mva på en grill, et pansermerke og et par sidereflektorer? Jeg tør nesten ikke tenke på hvor lenge de kommer til å bruke på Koni-settet jeg har bestilt..

Jeg trenger rett og slett litt trøst i ventetida... og noen som kan være med å rope: "Ut med toller'n, inn med kua!"....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

noen ganger er det verdt noen kroner ekstra for kjapp frakt :D
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Jeg bestilte varer fredag ettermiddag, og fikk noe av det mandag formiddag. (kjapt)
Men i dag formidag fikk jeg telefon fra bb trans express i oslo
at de skulle fakse meg inbetalings giro på toll og moms på resten av
varene,før de kunne sende dem videre til meg.
Greit nok men! de hadde ført på hele beløpet, også på de varene jeg
fikk på mandagen, deriblant en bok som er avgiftsfri.
Så ikke full honør til mx5parts her.
Knut
91 brg limited edition
96 honda cbr 1000 f
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

knute wrote:Jeg bestilte varer fredag ettermiddag, og fikk noe av det mandag formiddag. (kjapt)
Men i dag formidag fikk jeg telefon fra bb trans express i oslo
at de skulle fakse meg inbetalings giro på toll og moms på resten av
varene,før de kunne sende dem videre til meg.
Greit nok men! de hadde ført på hele beløpet, også på de varene jeg
fikk på mandagen, deriblant en bok som er avgiftsfri.
Så ikke full honør til mx5parts her.
Er vel ikke mx5parts som skal bestemme hva vi skal betale avgift for..

Jeg mener det er fraktselskapet/tollerne som gjør feil der..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg har veldig forskjellig erfaring på tollbehandling og tiden dette tar.

Posten: Her har jeg opplevd å få varene i løpet av meget kort tid, og Posten har tollbehandlet de uten problem. Har ofte bare tatt 3-4 dager fra England til meg her i Stavanger. Har fått faktura på mva. i ettertid. MEN, jeg har også opplevd, senest i forrige uke, at jeg først måtte signere med navn og pers.nr. på at Posten KAN tollklarere varene for meg, og først etter at jeg fikk fakset dette inn til de, begynte tollklareringen. Jeg har fortsatt ikke mottatt varene. De brukte 2 dager fra England til Oslo, men har nå brukt langt over 1 uke i Oslo, uten at jeg foreløpig har sett varene. Regner ikke med å se de før i neste uke.

UPS: Her også har jeg opplevd å få varene på "no time", men nå siste gangen måtte jeg FØRST betale inn mva. FØR de tollbehandlet de, og sende de videre fra Oslo til Stavanger. Jeg betalte umidelbart når jeg fikk beskjed om dette, men likevel brukte varene mye lengre tid fra Oslo til Stavanger, enn de gjorde fra USA til Oslo. Rett og slett komisk, fordi jeg kunne "track'e" varen hele veien, og dag for dag så jeg den forflyttet seg i USA og videre til Frankfurt i Tyskland og så til Oslo på 5 dager, men så var det slutt. Varen "satt" bomstille i 1,5 uke i Oslo.

Mao. er jeg selv meget usikker på hva som er best. Jeg ringte posten, og hun jeg snakket med der sa at det var litt tilfeldigt hvem/hvilke varer som ble holdt igjen i Oslo, og hvilke som automatisk bare gikk gjennom tollen, og en fikk mva. krav i ettertid? Ikke vet jeg....?

Etter at jeg de siste årene har handlet mye i utlandet, bl.a. EU land, begynner jeg virkelig å forstå hvorfor de har "lagt ned" tollbarrierene mellom EU landene. Hadde jeg skulle drevet forretningsvirksomhet og hele tiden måtte forholde meg til sånt byråkratri hadde jeg blitt gal.

Uten å bli for politisk, men vi burde nesten startet "MX5 eiere FOR EU"-kampanje... :D . Så kunne vi begynt å handle stort fra Tyskland og England uten å tenke på sånt TULL ! ! !
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Hans - vil du sjekke "innboksen din" - trenger noe info om Bipes-programmering i forbindelse med oppgradering av kompressorsatsen denne uken.

Mvh Frode
Last edited by Sebring on 21 Apr 2004, 10:54, edited 1 time in total.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Må ikke glemme at EU kjemper for lik levestandard for medlemslandene.
Slik at Norges levestandard vil nok gå ned. Dvs fordelen med EU forsvinner :)
HansT wrote: Uten å bli for politisk, men vi burde nesten startet "MX5 eiere FOR EU"-kampanje... :D . Så kunne vi begynt å handle stort fra Tyskland og England uten å tenke på sånt TULL ! ! !
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Må ikke glemme at EU kjemper for lik levestandard for medlemslandene.
Slik at Norges levestandard vil nok gå ned. Dvs fordelen med EU forsvinner :)
he he.. ja det finnes positive og negative sider ved EU medlems-skap, og jeg ønsket ikke å starte noen stor debatt om det her. Blir på en måte "off topic", men på det særområdet som gjelder bl.a. toll ser jeg fordeler. :)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg klarer å leve med den ulempen, så lenge ikke feks østeuroperene ikke tar jobben min og jobber for 38,50 i timen..
HansT wrote:
Vidar wrote:Må ikke glemme at EU kjemper for lik levestandard for medlemslandene.
Slik at Norges levestandard vil nok gå ned. Dvs fordelen med EU forsvinner :)
he he.. ja det finnes positive og negative sider ved EU medlems-skap, og jeg ønsket ikke å starte noen stor debatt om det her. Blir på en måte "off topic", men på det særområdet som gjelder bl.a. toll ser jeg fordeler. :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Hei igjen Hans,

ja, jeg mente "private meldinger" i forumet, men jeg ser nå at de to siste meldingene jeg har sendt ikke er gått ut, og heller ikke ligger i "utboksen" - så her har det skjedd ett eller annet. Men jeg kan like godt ta det her:

du hadde et innlegg for en tid siden hvor du nevnte noen verdier for programmering av Bipes ACU. Jeg skal i ettermiddag i gang med oppgraderingen av kompressorsatsen, inkl. ny bensinpumpe, Bipes ACU og intercooler (om alt går etter planen). I den forbindelse hadde det vært greit å ha de tipsene du fikk når du var i USA og var i kontakt med Bipes/BRPerformance. Så - om du husker de verdiene man begynner med - eller har gjort noen erfaringer i den tiden du har kjørt, er jeg takknemlig for innspill.

Jeg kjøpte også en ekstra reim og 62.5 "nose pulley" fra BR nylig for å forbedre den originale JR oppgraderingssatsen, så dette skal bli spennende. Håper å være ferdig til helgen eller i løpet av helgen.
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Er vel ikke mx5parts som skal bestemme hva vi skal betale avgift for..

]Vel det var jo de fra england som pakket sakene sammen.
:wink:
Knut
91 brg limited edition
96 honda cbr 1000 f
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Sebring wrote:8) - om du husker de verdiene man begynner med - eller har gjort noen erfaringer i den tiden du har kjørt, er jeg takknemlig for innspill.
Her er hva Dick Bipes selv kjører med og som jeg også har satt min til. Jeg kjører med base timing på 16:

I'm at 8-9 psi with a JRSC small pulley. I use 93 octane gas and base timing of 14-16 degrees. I set my ACU to 10 degrees of airflow-based retard, 1 degree of retard per each 20 degrees F intake temp, and the 2500-3800 RPM map. I use the same settings summer and winter (that's why I designed in temperature compensation - didn't want to fool around with settings all the time). These settings are a bit conservative; but unlike my old MSD I now never hear knock.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hva er egentlig denne tenningsbanken dere snakker om?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Takk Hans - da har jeg litt grunnlag for å starte i tillegg til den originale manualen. Intercooler-rørene ble tilpasset i går kveld - litt mer arbeid enn forventet: radiator-festene må bygges om og radiatoren senkes 30 -40 mm for å få rørene over og ned til intercooleren. Da blir det kortest mulig vei/minst "throttled volume". Alu-rørene blir sveiset på Hydro i dag - dette blir utrolig morsomt! Regner med at helgen går, men skal gi en liten rapport når alt er på plass. (Mulig vi dropper bensinpumpen basert på din info - Jens (mekanikeren) var enig i teoriene).

Til deg som spør om tenningsbank: oppstår ofte ved turbo eller kompressormating av en motor som ikke opprinnelig er bygget for dette. (biler med original kompressor eller turbo har gjerne lavere kompresjon, annen tenning og som regel en intercooler) Årsaken er oftest for høy temperatur på den komprimerte luften inn i sylinderen, og at denne antennes før pluggen gir gnist pga temperatur og trykk. Det høres en klirrende/knitrende metallisk lyd (ikke særlig god) - og fare for blant annet brente stempler er til stede om problemet ikke løses. Kompenseres med montering av intercooler og/eller en eller annen form for automatisk regulering av fortenning. Helst begge deler.
Post Reply