Oljeutak til Greddy kit, Hjelp

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Oljeutak til Greddy kit, Hjelp

Post by Ole »

På Greddy kit fra USA skal oljetrykk til turbo hentes ut fra en bolt som står under eksosmanifoilen litt i bakkant av blokken. Men på min er det ikke gjenget opp, men bare en forhøyning det skruen skulle stått.. Går det greit å borre hull der og gjene opp til nippelen? Noen som vet hva gjenger det er på den nippelen i Greddy kitet som er til oljetrykk?

Motor må ut, men da får jeg fikset meg skikkelig oljeretur i bunnpannen i stedet for den lange slangen rundt på andre siden.. (Returhullet som skulle være bak dynamo er heller ikke borret opp hos meg... :roll: )
Last edited by Ole on 12 Jun 2007, 00:09, edited 1 time in total.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

går greit å borre i blokka, gjenge osv, men ville ikke gjort det på en montert motor jeg da.. pass også på at du ikke borrer for vann :P er vann i ene posisjonen, olje i andre.. Mener det er m10 x 1.25 gjenger i blokka orginalt. men ikke stol 100% på det..

oljeretur kan du legge til bunnpanna.. se feks flyinmiata sine monteringsanvisninger for turbokit for tips om hvordan det kan løses..

olje kan eventuellt hentes fra bak oljetrykksmåler på andre siden av blokka.. dette er og brukt av greddy på ene varianten av kittet.. krever et T ledd og lengre oljeslange bare..
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

motor skal ut ja... Tror olje er den lengst bak nederst. og vann er den som står litt lenger oppe til venstre? om du skjønner hva jeg mener?
Tenker det blir mer ryddig å ta ut olje på eksos siden av motor... Vil generelt ha så korte slanger som mulig.. Den dagen jeg skal annlegge valpesmil til en på trafikkstasjonen og be på mine knær om velsignelse fra byråkratiet.... :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Ser de tar ut olje til turbon med en T der hvor oljetrykk følern sitter på kitta til flyinmiata. Så slipper du jo å bore i blokka
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Mr-BRG »

Brukte denne siden når jeg monterte greddyturbon.

http://www.15psi.com/stats/greddy%20turbo%20install.pdf

håper den kommer til nytte.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

har motoren ute må, men har fått meg en liten hodepine..
Vi har begynnt å borre opp der hvor de eldre 1.6 motorene har uttak til oljetrykk. Men vi traff aldri noen oljekanal? Kan det være at vi har bommet litt? Noen som vet eller som har noen sprengskisser av en blokk?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

om jeg ikke ser feil på blokka jeg har stående her(er en 1.8 men de er veeeeeldig like) så er hullet til oljekanalen maskinert/borret fra utsiden der dere prøver å borre, og ca 12cm innover og så en skrå kanal opp til hovedkanalen for olja i motoren.. meget mulig at de greiene ikke er maskinert opp i heletatt siden din ikke hadde skruen for å tette.. og isåfall har du ingen andre sjanser enn å hente olja fra andre sida.. Jeg kan ikke se hvordan de skal ha klart å forborre hele den kanalen uten å ha høl på utsiden som må tettes med den pluggen/skruen.. :(
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

hadde ute bunnpannen i dag og fikk borret oss inn slik som på de gamle 1.6 motorene. Så i morgen skal motor i og vi skal kjøre den litt på starteren og se hva trykk som kommer... Men jeg er spent på om det kommer nok olje ut der grunnet hullet inn i blokka treffer jo helt nede på den loddrette oljekanalen.. :roll:
Har sett på det med fiberoptikk så jer er skeptisk.. Men det er jo ikke sinnsyke mengder olje som går gjennom den slangen som fulgte med uansett..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

da var motor kommet i, men trykket som kom av det nygjengede hullet var fraværende!!! Konklusjonen er at jeg må hente trykk fra oljetrykksensoren min. Noen tips om hvordan få tak i slanger og koblinger som passer? Har sendt en mail til FM om de har noe greier. Men det går vel vinter og vår før det eventuellt blir levert.. :( Saken er at ting haster mer og mer siden ferie nærmer seg!!
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Ole wrote:da var motor kommet i, men trykket som kom av det nygjengede hullet var fraværende!!! Konklusjonen er at jeg må hente trykk fra oljetrykksensoren min. Noen tips om hvordan få tak i slanger og koblinger som passer? Har sendt en mail til FM om de har noe greier. Men det går vel vinter og vår før det eventuellt blir levert.. :( Saken er at ting haster mer og mer siden ferie nærmer seg!!
Hvor lenge kinnet du? Traff du ingen kanaler i det hele tatt ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Traff kanalen. Men vi misstenkte jo at det ble for langt nede på kanalen mot bunnpanna. Sjekket dette med fiberoptisk. Satte på manifoilen uten turbo og startet den lett også... Ingen trykk... Bare litt dråper.... Så det gikk nok ikke å bare drille seg inn der hvor dere andre har bolt...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply