Extreme makeover - Oksidert rød MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
n0stra
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2007, 02:00
Status: Offline

Extreme makeover - Oksidert rød MX-5

Post by n0stra »

Har gått over en MX-5 igår. Bilen var sterkt oksidert og hadde vært utsatt for vær og vind av forrige eier. Nåværende eier hadde tenkt å gi opp hele bilen etter å ha prøvd diverse midler med filler og farge som jo ikke varte særlig lenge og heller ikke så særlig bra ut. Lakkens stand var egentlig ikke så ille, hvit var den ja, men ripene var ikke ekstremt dype selv om det var mange av de. Bilen er eid av en av medlemmene her inne. Hvis han er på får han presentere seg selv :)

Midler brukt:
Meguiars NXT shampoo
Meguairs Wash mitt
Meguiars Waffle og Super suede drying cloth
Meguiars Plastx
Meguiars Mirror Glaze M80
Meguiars Mirror Glaze M85
Meguiars NXT Tech Wax
Meguiars 1500 grit våtsandspapir
Meguiars High Gloss dekkfornyer
Meguiars Trim Detailer
Liten ullpad koblet på drill
Liten polishpad koblet på drill
Gritguard

Bildene underveis ligger vedlagt.

Bilen ble vasket ned med NXT shampoo og wash mitt, tørket av med super suede og waffle, alt fra meguiars. Brukte stor bøtte med gritguard og egen bøtte for skylling. Gikk kun over med clay nede på sidene og bak, tydelig at bilen ikke har vært brukt på vintern.

Lyktene ble tapet av samt det meste av plast og krom. Brukte 1500 grit våtsandspapir på baklyktene som var helt matte, orginale 16 år gamle lykter, trenger jeg si mer. Så liten ullpad på backingplate koblet på drill med M85 diamond cut rubbing og til slutt polishpad på drill med plastx. Ble strøkent resultat, så ut som nytt. Se refleksen i lyktene på bildene vedlagt

Tapet av et område på høyre bakskjerm og bagasjelokket, gikk over et par ganger med M80, polish pad, justering på 5 på DA maskinen og tok av for å se resultatet. For å si det slik, øya på folk holdt på å dette ut. Spørsmålene gikk i "hvilken fargetilsetning er det i det der stoffet da?" og "dæven, heavy rubbing eller?". Bilen sugde til seg polishen, helt sykt. Brukte 4 ganger så mye som vanlig. Single stage rød lakk var gøy å jobbe med men tok tid. Den gule padden ble helt rød, se vedlagt bilde.

Image

Image

Gikk så over en gang til og fikk bort det meste av riper som ikke krever våtsandssliping eller rotary. Konkluderte at dette var bra nok og gikk over resten av bilen med dette. Fronten var litt matt dog og ble ikke like bra som det meste ellers av bilen.

La så på NXT tech wax med beige finishing pad, lot det ligge en time og polerte av voksen med mikrofiberhette over rød rubbingpute med DA maskina.

Gikk til slutt over dekka med High gloss og plastdetaljer med Trim Detailer. Ble pent og naturlig.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Ble sinsvakt bra resultat :D Og felgene var dritkule.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Gjort som firmajobb eller privat? Du burde jo lagt dette ut som noe du kan tjene penger på. deilig å levert bilen sin og fått den igjen sånn :-)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
craaash
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 12 Mar 2004, 01:00
Location: Åkra, Karmøy, Rogaland
Status: Offline

Post by craaash »

Latterlig bra resultat, gitt! Hva blir prisen for noe slikt hos et firma?
Takker for varetips og bra post.

Jeg har en ørliten (gigantisk) mistanke om hvem sin bil det er også. Hehe.
x 93 mx-5
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Det er bilen min. N0stra er søskenbarn av meg og har engasjert seg idet med bilpussing og gjør underverker. Hadde ikke trodd det skulle bli et så bra resultat, og nå har jeg bestillt midler slik at bilen skal holde seg fin fremover :D
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ble veldig fint det der ja. Brukte buffemaskin da eller? Claya og polerte min idag, dødstrøtt i armen, ikke vant med manuelt arbeid :P

Sånt koster nok rundt 4000 hos proffe, kanskje mer pga. tilstanden. Skulle definitivt hatt noe som gikk mer nedi lakken på min, men tør ikke det selv. Ble uansett veldig fint, legger inn bilde i biltråden min.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Rubba bilen med maskin og tørka av med en hånduk. poleringa ble påført og gnidd vekk med maskin. går fort og er ikke så strevsomt med rett verktøy.
Blir man orker å gjøre det oftere da :lol:
User avatar
n0stra
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2007, 02:00
Status: Offline

Post by n0stra »

Brukte Meguiars Dual Action G100A oscilerende maskin (ikke roterende). Disse selges kun i usa så jeg har en slik med omformer fra 220v til 110v. Disse selger jeg også til de som trenger forsåvidt. Brukte mild polish/rubbing. Denne er såpass mild at du ikke klarer å lage skader i lakken uansett hvor hardt du prøver. Jeg har også bestilt meg en rotary nå, altså en profesjonell rubbingmaskin, fra DeWalt som jeg skal bruke på skikkelig grusomme riper med mer. Tipset er å bruke det minst aggresive midlet til enhver tid som gir tilfredsstillende resultat.

Jeg ønsket ikke å promotere midler og tjeneste som jeg tilbyr i og med at jeg ikke vet hvilke retningslinjer dere har på dette forumet. Hvis noen ikke liker det jeg nå skriver så tar jeg det ikke hardt om det slettes :) Jevnt over ligger jeg 30 til 70 prosent under norske forhandleres priser på meguiars.

Selger det meste av meguairs midler, selv om jeg nå er tom for ganske mye, har bestilt mer og slik holder jeg på. Dette er først og fremst en hobby og ikke noe jeg livnærer meg på (iallefall ikke foreløbig). Bilpleie oppdrag tar jeg også hvis noen skulle ønske det. Jeg bruker å legge meg i underkant av halve prisen av hva profesjonelle tar (dekkmann for eksempel).
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg har nok enda, skal bare gjøre dette to-tre ganger i året. Men er nok interessert hvis du har god pris på clay og voks etterhvert, for jeg vil ha Meguiars polish også, har autoglym nå, men bruker nok den opp først, får se hvor god den er.

De snakker bra i miata.net forumet om å bruke Meguiars Quik Detailer spray og en mikrofiber klut umiddelbart på småflekker. Bare ha det i bagasjerommet og ta fugledrit og sånt med en gang, så holder lakken seg bedre. Jeg sparte flasken til det, claya bare med såpevann. Skikkelig smooth lakk av clayen :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

Post by Olern »

Hvor holder du til?
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
n0stra
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2007, 02:00
Status: Offline

Post by n0stra »

Trondheim
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

Dette er en bra mann, med god peiling på å kose med bilen sin, og å i ettertid andres. Anbefales, uansett hva det måtte være. Har det siste året kun brukt meguiars som jeg har kjøpt fra n0stra, meget gode og ikke minst lette produkter å jobbe med. bruker selv samme polish som på bildene her, og det er lett å gnu inn med medfølgende applicator pad om man liker å gjøre "kosearbeidet" for hånd også, og så tørke av med enten waffle-kluten eller egen mikrofiber fra meguiars. ellers er wash-mit (en slags vrengt pol-vott) som man vasker med, istedet for de hersens svampene som bare lager swirls.

Stig
Hekta på tire-shine
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Svamp er tabu, brukes bare beste ull på vaskevotten ;) Kan maskinvaskes også, det samme kan applicator pads og mikrofiber håndkle. Veldig praktisk. Meguiars har veldig bra produkter. Anbefaler alle å claye bilen, utrolig mye dritt som kom av, og supersmooth lakk etterpå ;) *tafsepåbilen*
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

såg denne bilen i mo i rana.. lakken var så fin som den kunne bli uten en lakkering.. ;) litt synd med finishen på ene framskjermen, men resten var meget bra.. ;)
Pen bil forresten.. :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Var morsomt å treffe andre trivelige folk med flotte mx5/miata`er der oppe :D Traff _mx5_Rune_ og så rompa til en sort NA på søndag når jeg var på vei ut fra området
synd det ikke var flere som tok turen dit
Post Reply