Koni dempere med justering,

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Koni dempere med justering,

Post by Miatapowers »

Hei er det noen så vet om det kan justerest mens disse står på, har fått nye felger nå, og bilen trenger å senkes mer. om noen har en how 2. så sleng den inn her, sikkert andre så kan ønske å finne ut av dette.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

har du ikke de på nederste hakk allerede?
på kompisen min sin civic klarte vi å få plass til en liten fjærklemme mens demperne sto på bilen.. er bare å slakke ned spennet på fjærene og flytte låseringen ned i spoert nedenfor.. litt knotete men det gikk nå tilslutt..
har ikke prøvd dette på mx5en så vet ikke hvor stor plass det er rundt demperne..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
craaash
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 12 Mar 2004, 01:00
Location: Åkra, Karmøy, Rogaland
Status: Offline

Post by craaash »

Lurer på det samme, bare min trenger en liten løft i front :)
Sendte nettopp mail til mx5parts, håper de kan hjelpe.
x 93 mx-5
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Skal nok klare det ja, men vert greit med en noenlunde how2. skal klare det i morgen, noe plass til klemme tviler eg på, men full jekket med noe greier til å løsne spennet så ordner det seg nok. så blir bilen min en halv cm lavere.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

senk

Post by mrinzane »

Mener på at jeg å Aleksander brukte 2 dekkspaker fremme via bærebro å under fjærskåla. En holdt i jekket tilstand å en bikket av ringen å satt den lenger ned\opp....:)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: senk

Post by Hauk »

mrinzane wrote:Mener på at jeg å Aleksander brukte 2 dekkspaker fremme via bærebro å under fjærskåla. En holdt i jekket tilstand å en bikket av ringen å satt den lenger ned\opp....:)
Samme gjorde jeg og en kompis bak. Forskriftsmessig og trygt? Nei. :)

Den ble for lav i ræva - spesielt med folk og last ombord - så nå kjører jeg med original-høyde bak, og bilstein-høyde foran. (Eibach-fjærer)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: senk

Post by _mx5_Rune_ »

Hauk wrote:
Den ble for lav i ræva - spesielt med folk og last ombord - så nå kjører jeg med original-høyde bak, og bilstein-høyde foran. (Eibach-fjærer)
du får jo bilen din til å høres ut som den fornuftige bussen med stoort bagarsjerom.. :mrgreen:

kjører du demperne på mykt oppsett da? merker ingen forskjell på hvor mye last jeg har i bilen, og enda drasser jeg rundt med flerfoldige kilo sponplater i form av stereooppsettet.. nå skal det sies at mine dempere står justert på meget stivt da..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: senk

Post by Hauk »

_mx5_Rune_ wrote:
Hauk wrote:
Den ble for lav i ræva - spesielt med folk og last ombord - så nå kjører jeg med original-høyde bak, og bilstein-høyde foran. (Eibach-fjærer)
du får jo bilen din til å høres ut som den fornuftige bussen med stoort bagarsjerom.. :mrgreen:

kjører du demperne på mykt oppsett da? merker ingen forskjell på hvor mye last jeg har i bilen, og enda drasser jeg rundt med flerfoldige kilo sponplater i form av stereooppsettet.. nå skal det sies at mine dempere står justert på meget stivt da..
Koniene er innstilt på litt over 50% stivhet, foran og bak. Selv med tom bil så den lavere ut bak enn foran - slik det var. Nå ser det "likt" ut.

Den ble også mer stabil på motorveien nå når den ble hevet bak. Noe som kan tyde på et misforhold bak i forhold til fronten slik det var (en "kil-form" av luft, som gjorde at fronten ble presset opp).
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Fikk justert det i dag. ikkje noe problemer dette, litt fare for blodsprengte fingrer men det er da vanligt, Skal ta bilde senere, men stresser med stol montasjon i dag,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Hei,

Har et problem med å justere mine nyinstallerte Konidempere, og skriver det inn her, fremfor å starte en ny tråd..

Jeg har akkurat fått montert gule justerbare Koni støtdempere og fjærer på min 1991 Mx-5. Hentet den på verkstedet fredag, og satset på å ta turen fra Stavanger ned til Nærland Gjestegård på fredag, hvor MX5-klubbens sommertur campet... Men bilen er blitt så lav foran at den er nærmest umulig å kjøre. Den tar nedi i den minste hump, og dekkene skraper i innerskjermen ved stort rattutslag.. :(

Dessverre har verkstedet sommerferie i tre uker nå, så tenkte at jeg skulle prøve å fikse dette selv. Leser at høyden kan justeres ved å flytte en låsering ved skålen.. Har jekket opp bilen og tatt av dekket, men kan ikke se akkurat hvordan dette gjøres? Er helt grønn på dette med fjærer og senking... Noen som kan opplyse meg? På forhånd takk! :)

Har tatt noen bilder:

Image

Image

Image

Slenger med et lite bilde av bilen min også.. Der den står i garasjen og venter på å lufte seg...

Image :roll: :roll:
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Har samme sett på min, dekka tar litt borti på helt ratt utslag sånn av og til, men ellers går det greit. De verste farts humpene må en ta det litt piano i ellers så har jeg ikke noe problem.

Har ikke justert de nederst skålene som fjørene sitter i, men dette skal vistnok ikke være den helt kompliserte jobben. Skal kunne flyttes opp eller ned alt ettersom, i ferdig freste spor.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

verksted

Post by frifant »

Hvilket verksted brukte du, og vil du anbefale dem? Venter Konisettet i posten når som helst...

Classic wrote:Hei,

Har et problem med å justere mine nyinstallerte Konidempere, og skriver det inn her, fremfor å starte en ny tråd..

Jeg har akkurat fått montert gule justerbare Koni støtdempere og fjærer på min 1991 Mx-5. Hentet den på verkstedet fredag, og satset på å ta turen fra Stavanger ned til Nærland Gjestegård på fredag, hvor MX5-klubbens sommertur campet... Men bilen er blitt så lav foran at den er nærmest umulig å kjøre. Den tar nedi i den minste hump, og dekkene skraper i innerskjermen ved stort rattutslag.. :(

Dessverre har verkstedet sommerferie i tre uker nå, så tenkte at jeg skulle prøve å fikse dette selv. Leser at høyden kan justeres ved å flytte en låsering ved skålen.. Har jekket opp bilen og tatt av dekket, men kan ikke se akkurat hvordan dette gjøres? Er helt grønn på dette med fjærer og senking... Noen som kan opplyse meg? På forhånd takk! :)
Post Reply