Oppstiving

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Oppstiving

Post by frifant »

Noen som har erfaringer med oppstiving av bilen? Hva funker, hva fuker ikke?

Vil nødig ta mer av plassen i bagasjerommet, så noen bøyle der kommer ikke på tale, men andre tips mottas med takk.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Oppstiving

Post by Vidar »

frifant wrote:Noen som har erfaringer med oppstiving av bilen? Hva funker, hva fuker ikke?

Vil nødig ta mer av plassen i bagasjerommet, så noen bøyle der kommer ikke på tale, men andre tips mottas med takk.
Skriv hvilken modell du har i signaturem, så blir det lettere å hjelpe.

Men skifte "sway-bars" hjelper jo en del
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skal du stive selve chassiet, eller bare understellet/fjærer/dempere..

Tårnstag på tvers i bagasjerom feks er poengløst i en bil som mx5 pga designet og plassering av dempere.. halvbur stiver endel, ellers er det på med diverse stag på undersida av bilen for å knytte sammen punktene i understellet som holder bærearmer osv..
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Noen som har oversikten over dei extra stagene som kom på nyere NA kontra eldre modell? Gjerne bilder
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Oppstiving

Post by frifant »

Vidar wrote:
frifant wrote:Noen som har erfaringer med oppstiving av bilen? Hva funker, hva fuker ikke?

Vil nødig ta mer av plassen i bagasjerommet, så noen bøyle der kommer ikke på tale, men andre tips mottas med takk.
Skriv hvilken modell du har i signaturem, så blir det lettere å hjelpe.

Men skifte "sway-bars" hjelper jo en del
Hmm trodde jeg hadde gjort det, men glemte visst å hake av...slik kanskje?
1996 1,8 brg,
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

HF-mx5T wrote:skal du stive selve chassiet, eller bare understellet/fjærer/dempere..

Tårnstag på tvers i bagasjerom feks er poengløst i en bil som mx5 pga designet og plassering av dempere.. halvbur stiver endel, ellers er det på med diverse stag på undersida av bilen for å knytte sammen punktene i understellet som holder bærearmer osv..
Vel, skal vel gjøre begge deler etterhvert tenkte jeg. Regner med bye dempere/fjærer samt fetere dekk og felg, men et par stag under kunne også være en billig start.
1996 1,8 brg,
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvis man ser vekk fra det med dempere og sånne ting så sier visst Flyin Miata at det som hjalp absolutt mest var dette rammeverket man fester under bilen. Har sett at de som har installert dette skryter av det. Finner ikke linken i farten :?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Står litt om dette i Hauk's prosjekt:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... c&start=90

midtveis ned på siden.....

Det er forøvrig disse:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/362
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/361

Har montert dem selv og synes selv de hjalp. Merkbart stivere rundt om.
Billig var de og....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Denne var det jeg mente, koster nok litt i frakt da :)

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2090-97
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

96 1.8 har en del avstivninger orginalt. En ramme bak som avstiver i både lengde og bredde retning festet til subframen rundt diffen. I tillegg har den avstiver over girkasse tunnellen og avstiver bak setene. Jeg ville ha lagt pengene i et tårnstag i motorrommet.
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

uggla wrote:Står litt om dette i Hauk's prosjekt:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... c&start=90

midtveis ned på siden.....

Det er forøvrig disse:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/362
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/361

Har montert dem selv og synes selv de hjalp. Merkbart stivere rundt om.
Billig var de og....
Hmm, dette så jo veldig greit ut. Vanskelig å få på plass?
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

biXen wrote:Denne var det jeg mente, koster nok litt i frakt da :)

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2090-97
så jo bra ut, litt voldsomt i forhold til det jeg hadde sett for meg bare. regner med det blir noen "bars" i kombinasjon med et koni senkesett.

S.
User avatar
craaash
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 12 Mar 2004, 01:00
Location: Åkra, Karmøy, Rogaland
Status: Offline

Post by craaash »

frifant wrote:Hmm, dette så jo veldig greit ut. Vanskelig å få på plass?
Neida. Har disse selv. Jeg hadde ikke noe stag fremme fra før. Så de var verdt pengene for min del :)
Var kjapt å montere, ingen knoting. 2 bolter på hver og hullene er der fra før.
x 93 mx-5
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

frifant wrote:
biXen wrote:Denne var det jeg mente, koster nok litt i frakt da :)

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2090-97
så jo bra ut, litt voldsomt i forhold til det jeg hadde sett for meg bare. regner med det blir noen "bars" i kombinasjon med et koni senkesett.

S.
Enig. Men hvis du leser brukererfaringene så virker det som at dette gjør så stor forskjell at de stagene i forhold ikke hadde mye å si. Men som arildh nevner så er vel nyere modeller utstyrt med noen stag fra før også. Så det varierer nok.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply