Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Før banekjøring med KARN i går på Rudskogen monterte jeg en oljetempmåler som har ligget i garasjen lenge. Sensoren ble montert via en greddy sandwich/spacer mellom oljefilteret.
Jeg så under montertingen at den orginale oljekjøleren på MSM var minst dobbelt så tykk som den på 1.8 NA. Mulig det er slik på andre 1.8 NB også.
Ved cruising lå den på ca. 100 grader når utetempen var rundt 20. På vei hjem fra Rudskogen på kvelden lå den litt over 90. Jeg kjørte ikke spes aktivt på vanlig vei men kan tenke meg det er vanskelig å få den noe høyere enn 110 og samtidig klare å holde seg på veien.
På bane steg den raskt opp til 120 grader og stabiliserte seg på 125.
Mon tro hva tempen var på den forrige bilen min Sikkert 140.
125 er helt klart for mye. I løpet av august kommer det 100 hester til så her må det vel gjøres noe. Har en kjøler liggende som passer perfekt bak høyre spreder ( som fjernes..) men må revurdere slangene fra Tess.
Men til saken.
Hvilke temperaturer er det dere andre har ved cruising, aktiv kjøring og evt. på bane ?
Nå vet jeg ikke hvor god kvalitet det er på min måler, men jeg ligger på rett under 120 på noe hard kjøring på vanlig vei og på rundt 110 på langkjøring. Kjører med presse. Men da er det kanskje på tide for meg å prioritere en oljekjøler?
Jeg har en AutoGauge sak fra Torshov. Ikke akkurat håndlaget sveitsisk urmakerkunst for å si det slik.
Hvis det ikke går over 110 er vel det greit med syntetisk olje. Mobil1 og lignende skal tåle temp helt opp i 130 men da brytes oljen ned raskt. Det ideelle er vel mellom 80 og 100 grader. Mulig mer for syntetisk.
Tja. Det skader vel ikke. Jeg er litt overrasket over at det er så høy temp med presse på langkjøring. Er det ikke en bypassventil på pressa når man ligger og koser på delgass ? Det hadde vært morro å hvite hva tempen er på en helt orginal 1.6 og 1.8 NA.
Anyone ?
greddy målern på mitt oppsett viste opp mot 117 grader, etter 20 minutter banekjøring på japsetreffet arild.. da var det typ 30 grader ute. og kjørte med 1.45bar trykk
aldri sett over 95 grader på vanlig vei..
Litt sånn på sidelinjen; vil ikke plassering av sensor ha litt å si for temp? Stian, du har jo din i bunnpluggen i bunnpannen, mens noen har den ved olje filter? er jo ikke ulogisk at det er temp forskjell i de to stedene.. bunnpannen er jo skjeldent like varm som toppen.. hmm
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Det er vel kanskje litt forskjell. Er litt usikker på om oljen blir nedkjølt av OEM kjøleren på vei ut til filteret eller tilbake. Om det er tilbake bør målingen etter filteret være riktig.
Ole wrote:Litt sånn på sidelinjen; vil ikke plassering av sensor ha litt å si for temp? Stian, du har jo din i bunnpluggen i bunnpannen, mens noen har den ved olje filter? er jo ikke ulogisk at det er temp forskjell i de to stedene.. bunnpannen er jo skjeldent like varm som toppen.. hmm
Godt poeng Ole. Men tviler på at plasseringen sånn sett skal ha fryktelig mye å si. Derimot tipper jeg det er større variasjon på kvaliteten til de ulike temperatur følerne. Min er en VDO sak.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG -07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Fikk montert oljekjøler i dag og det ser ut til å fungere som forventet. Hadde et drag opp bakken fra Olavsgård og helt til avkjøringen mot østre aker. Da steg tempen fra 90 til 95 grader i stedet for over 110 som det var før. Dette er tempen før oljen går inn i kjøleren.
Det blir spennende å se hva tempen blir på bane. Hvis den ikke overstiger 110 er jeg fornøyd.
Kan poste noen bilder av installasjonen om noen lurer.