Tregt girskift

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kjører Qaukerstate hele veien rundt jeg.. Bortsett fra girkassa, men oljen er kjøpt inn. Quakerstate er billig(med rabatt) og bra..
Silverboy wrote:kjører mobil1 rundt hele veien jeg.. og har vært fornøyd med det.. ikke spør meg hvorfor jeg er fornøyd, for hadde sikkert vært fornøyd om det var FK-olje også :) (som jeg kjøpte i dag for å starte og kjøre varm motoren på)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

bruker valvoline maxlife. på motor....
skal no bytte til redline girolje du får det hos MEKONOMEN!!!!!! helt sykt;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

Post by joebar »

du skal bruke castrol sin smx-s girolje på kassen, på diff kan du bruke en vanlig GL 5 olje så fremt du ikke har sperre, på motor mobil1 eller motul sin olje har snakket med mazda folk og de anbefaler motul på det sterkeste. zoom zoom :mrgreen:
User avatar
knut1
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 23 Oct 2006, 02:00
Location: Haugesund
Status: Offline

Post by knut1 »

Tar opp igjen denne tråden...

jeg har siden i går merket en markant endring i gearkassen på MX'en... har hatt store problemer med å få satt den i gear, dette gjelder alle gear. plutselig går den i gear, så etter litt kjøring er den vanskelig igjen, så fin igjen. Må bruke til dels store krefter for å få den i gear... Så det virker som om det ikke spiller noen rolle om kassen er varm eller ikke..

Men det er altså ingen ulyder eller vibrasjoner utover det vanlige.

leser her at dette kan ha sammenheng med gearoljen, så skal skifte den imorgen og se hva som skjer.

Synes også å merke at clutch- pedalen er blitt lettere, mindre motstand når jeg tråkker den inn. Clutchen ble skiftet i november ifjor (Sachs clutch fra Hellanor), kan det være en forbindelse mellom disse fenomenene?
'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

knut1 wrote:Synes også å merke at clutch- pedalen er blitt lettere, mindre motstand når jeg tråkker den inn. Clutchen ble skiftet i november ifjor (Sachs clutch fra Hellanor), kan det være en forbindelse mellom disse fenomenene?
Det er vel det at clutchen ikke frir skikkelig, sånn at når du trør clutchen i bånn så er den egentlig bare halvveis inne.

Overføringen fra clutchpedalen til utløserarmen på clutchhuset er hydraulikkolje, ikke wire.

Dersom pakninger i en av sylindrene begynner å bli dårlig, så får du ikke full vandring, og dersom det er kommet luft i systemet så lar dette seg komprimere. (Det blir samme som om wiren fjærer, hvis du hadde hatt wire)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Jeg hadde samme problem på min Knut1.....
Måtte bare stoppe langs veien, gå til nærmeste bensinstasjon og kjøpe clutch-væske. Beholderen var tom, men fant ingen lekkasje. Fylte på og siden minket det ikke en dråpe fra beholderen.
X 94 MX5 1,8
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

har nettopp bytta slavesylinderen til clutchen på mx5en min.. slet med lett clutchpedal og vanskeligheter for å få den i de laveste girene.. bytta slavesylinderen, clutchvæsken og fikk lufta systemet skikkelig.. forskjellen var enorm, min 91mod føltes som en nybil igjen.. ;)
om du kommer deg under bilen og løfter litt på mansjetten på slavesylindderen vil du lett se om det er lekkasje eller ikke..

en ny slavesylinder kostet meg 954kr på den lokale mazdasjappa..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
knut1
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 23 Oct 2006, 02:00
Location: Haugesund
Status: Offline

Post by knut1 »

Tusen takk, Kodvaag og Jonaldo!

Clutchvæskebeholderen var helt tørr.... Har fylt på og nå er alt som det skal være :D

Men jeg har hatt en meget trist ettermiddag...kjørte nemlig rett fra jobb til Mekonomen for å kjøpe gearolje. Da jeg fortalt dem problemet med gearskiftingen konkluderte de med at 'ja, det er nok synkroniseringen på gearene som er røket. Ny kasse eller overhaling.' Gjett om jeg fikk hakeslepp!

Takk Gud for at dette forumet finnes, særlig for amatører som meg :D
'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Ikke alltid det blir så dyrt som det kan virke som :D
Kostet vel i underkant av 100kr for clutch-væske i forhold til ganske mange tusenlapper for rep av girkasse.....

Følg med beholderen om det forsvinner igjen da :wink:
X 94 MX5 1,8
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

_mx5_Rune_ wrote:en ny slavesylinder kostet meg 954kr på den lokale mazdasjappa..
eller en fra MX5parts
Orginal £42.08: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/873
Uorginal £13.95: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252

Hvis beholderen er tom, bør man ta en titt på slavesylinderen for å se om den lekker.
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

helt klart en mulighet å hente fra england,, men trengte delen raskt og siden jeg jobber på bilverksted fikk jeg endel rabatt også.. så da gikk det opp i opp omentrent..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
knut1
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 23 Oct 2006, 02:00
Location: Haugesund
Status: Offline

Post by knut1 »

Skiftet gearolje i forgårs og det ser ut som om det lekker fra denne slavesylinderen, ja. Den ligger på 'passasjersiden' av gearkassen, ikke sant? Er dette noe man kan skifte selv eller er verksted nødvendig? Keep in mind, er amatør og har ikke tilgang på bukk, må ligge på bakken ....
'89 626 2.0i GLX
'92 Miata Brilliant Black
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

redline shockproof eller hva den heter i kassa. og mobil1 eller no i den lille plassen ved spaken. var skeptisk til redline olja, den er så tyktflytende at jeg nesten ikke fikk den på kassa. var visst laget for girkasser som lever hardere enn de egentlig burde.. om det virker ? aner ikke, men kassa har ikke rast enda :)

http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=6
Post Reply