Seriøs godkjenning av turbo.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..
Godt nok argument.. :mrgreen:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

_mx5_Rune_ wrote:hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
"Stortsett samme motor" er ikke i nærheten nok til å få det igjennom virker det som. Det finnes jo avgasspapirer på både Greddy-kit og BBR kittet. Det handler mye om hvem du treffer tror jeg..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

EspenSort92 wrote:
Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Fikk vite at det finnes i Trondheim også..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret

Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.

Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull :)

Det finns ett slikt kammer i Tr.heim. Rullende landevei å skikkelig high tech utstyr for målinger av det meste av gasser og lyd.

Problemet er at det ikke er godkjent "ennå", vet at de jobber med saken men hvor langt de er kommet er jeg litt usikker på da dette ble i grunn bygget til forskning.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Noen som har noe mere opplysninger om dette nå?
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg pratet med biltilsynet på Sjørdal i dag og fikk beskjed om at jeg måtte prate med Mazda for å få en oversikt over hva som måtte gjøre med bilen i henhold til effektøkning. Dro direkte ned til Mazdaforhandleren og forklarte situasjonen. Han kunne ikke hjelpe for han hadde ingen opplysninger om slikt. Med meg derifra fikk jeg nr til Mazda Norge som jeg ringte. Der fikk jeg beskjed om at de aldri hadde montert turbo på en MX5/Miata og hadde ingen aning om hva som evnt måtte gjøres for å få dette godkjent. (synes det er litt rart at de ikke vet hva deres egen bil tåler av effekt) Fikk beskjed om at jeg måtte prate med en en produsent som lager turbo om de hadde noe info om dette. tror ikke en slik produsent har info om hver enkelt bil om slikt.
Så langt kom jeg og ting ser dårlig ut. Alt jobber i mot for å få til dette.

Jeg pratet med en på jobben som tidligere har jobbet i et forsikringsselskap og han mente at man kunne gi beskjed til selskapet om at man har montert turbo/kompressor slik at dette ble stående i deres papirer. Om noe skulle skje så har man ivertfall forsikringa i orden mente han. er litt skeptisk for det kan jo hende at de forlanger et papir fra biltilsynet om at bilen tilfredstiller alle krav.
Noen som vet noe om dette?

Når jeg prates med Mazda så argumenterer jeg med at de med MR2 alltid kjører ifra oss og gjør litt narr av oss med mx5 på banekjøring ettersom bilene er i samme klasse. dette for å få vekket konkuranseinstinktet deres :wink:
Tenkte jeg skulle sende en mail til Mazda Japan og høre med de, for japsene er jo helt bilsport, men kan ikke japansk så jeg kommer ikke videre med det... :?
men om noen kan det eller kjenner en japaner sjekk http://www.mazda.co.jp/home.html og finn en mail-adr :)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kanskje man bør kontake Mazdaspeed da ;) De har ihvertfall montert turbo, hehe. Og prater engelsk. Det er jo montert på NB 1,8 literen, så vel...
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RotaryPower wrote:
_mx5_Rune_ wrote:hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
"Stortsett samme motor" er ikke i nærheten nok til å få det igjennom virker det som. Det finnes jo avgasspapirer på både Greddy-kit og BBR kittet. Det handler mye om hvem du treffer tror jeg..
Problemet med avgasspapirene fra både Greddy-Kit og BBR kit, er at de ikke følger rett standard..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Husbyaune wrote:
Jeg pratet med en på jobben som tidligere har jobbet i et forsikringsselskap og han mente at man kunne gi beskjed til selskapet om at man har montert turbo/kompressor slik at dette ble stående i deres papirer. Om noe skulle skje så har man ivertfall forsikringa i orden mente han. er litt skeptisk for det kan jo hende at de forlanger et papir fra biltilsynet om at bilen tilfredstiller alle krav.
Noen som vet noe om dette?
Det er helt klart at om bilen ikke er godkjent, og dermed ulovlig på veien,
så spiller det liten rolle hva du har fortalt forsikringsselskapet..

Når uhellet er ute er forsikringsselskapet ute etter å betale minst mulig..
Om de kan bruke det som argument at bilen aldri skulle vært på veien,
så får du nok minimalt med utbetaling...
Når det normalt ville blitt skyld-deling kan du få mer av ansvaret, igjen fordi bilen aldri skulle vært på veien...

om man setter seg inn i deres situasjon, så sier det seg selv...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Post by Stalfa »

Vidar wrote:
HansT wrote:
Vidar wrote: Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt :D
I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..
Noen løsning?
Marius
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2007, 16:32
Status: Offline

Post by Marius »

Noen som har noe kjennskap til dette turbosettet?

Sendte mail til en hyggelig danske, som mente på han hadde tüv godkjent til 1,6l NA men ikke godkjent til 1,8l.
Samme sett som il motorsport selger.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 027d424f43#
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Marius wrote:Noen som har noe kjennskap til dette turbosettet?
Ser ut som HKS kit'et som har vært omdiskutert tidligere med tanke på TUV godkjenning. Blant annet her. Ser dessverre ikke ut som at desse TUV papirene vil hjelpe oss mye...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Har vi prøvd å henvende oss på vegne av Norsk Mx5-Miata klubb til vegvesenet? Måtte vel vært mulig å dått i gang en seriøs dialog siden det er snakk om en rekke klubbmedlemmer. Jeg går jo ut i fra at vegvesenet er mest lysten på at det skal være orden i papirene til folka på veien...
Jeg har jo inntrykk av at alle som møter opp der ute på egenhånd blir behandlet som idioter.... :(
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:Har vi prøvd å henvende oss på vegne av Norsk Mx5-Miata klubb til biltilsynet? Måtte vel vært mulig å dått i gang en seriøs dialog siden det er snakk om en rekke klubbmedlemmer. Jeg går jo ut i fra at biltilsynet er mest lysten på at det skal være orden i papirene til folka på veien...
Jeg har jo inntrykk av at alle som møter opp der ute på egenhånd blir behandlet som idioter.... :(
God ide, kanskje vi kunne kjørt lovligt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg sikkler veldig etter å kjøpe Turbo/Kompressor men vil helst ha det lovlig så jeg har aventet alle planer om å øke effekt. Synes ikke det var et dumt forslag. tror de kan ta det litt mer seriøst da slik at det kunne blitt et sammarbeid og funnet en løsing som kommer alle til gode
Post Reply