Godt nok argument..Vidar wrote:I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..
Seriøs godkjenning av turbo.
Moderator: Styremedlemmer
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
"Stortsett samme motor" er ikke i nærheten nok til å få det igjennom virker det som. Det finnes jo avgasspapirer på både Greddy-kit og BBR kittet. Det handler mye om hvem du treffer tror jeg.._mx5_Rune_ wrote:hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
EspenSort92 wrote:Fikk vite at det finnes i Trondheim også..Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret
Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.
Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull
Det finns ett slikt kammer i Tr.heim. Rullende landevei å skikkelig high tech utstyr for målinger av det meste av gasser og lyd.
Problemet er at det ikke er godkjent "ennå", vet at de jobber med saken men hvor langt de er kommet er jeg litt usikker på da dette ble i grunn bygget til forskning.
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Jeg pratet med biltilsynet på Sjørdal i dag og fikk beskjed om at jeg måtte prate med Mazda for å få en oversikt over hva som måtte gjøre med bilen i henhold til effektøkning. Dro direkte ned til Mazdaforhandleren og forklarte situasjonen. Han kunne ikke hjelpe for han hadde ingen opplysninger om slikt. Med meg derifra fikk jeg nr til Mazda Norge som jeg ringte. Der fikk jeg beskjed om at de aldri hadde montert turbo på en MX5/Miata og hadde ingen aning om hva som evnt måtte gjøres for å få dette godkjent. (synes det er litt rart at de ikke vet hva deres egen bil tåler av effekt) Fikk beskjed om at jeg måtte prate med en en produsent som lager turbo om de hadde noe info om dette. tror ikke en slik produsent har info om hver enkelt bil om slikt.
Så langt kom jeg og ting ser dårlig ut. Alt jobber i mot for å få til dette.
Jeg pratet med en på jobben som tidligere har jobbet i et forsikringsselskap og han mente at man kunne gi beskjed til selskapet om at man har montert turbo/kompressor slik at dette ble stående i deres papirer. Om noe skulle skje så har man ivertfall forsikringa i orden mente han. er litt skeptisk for det kan jo hende at de forlanger et papir fra biltilsynet om at bilen tilfredstiller alle krav.
Noen som vet noe om dette?
Når jeg prates med Mazda så argumenterer jeg med at de med MR2 alltid kjører ifra oss og gjør litt narr av oss med mx5 på banekjøring ettersom bilene er i samme klasse. dette for å få vekket konkuranseinstinktet deres
Tenkte jeg skulle sende en mail til Mazda Japan og høre med de, for japsene er jo helt bilsport, men kan ikke japansk så jeg kommer ikke videre med det...
men om noen kan det eller kjenner en japaner sjekk http://www.mazda.co.jp/home.html og finn en mail-adr
Så langt kom jeg og ting ser dårlig ut. Alt jobber i mot for å få til dette.
Jeg pratet med en på jobben som tidligere har jobbet i et forsikringsselskap og han mente at man kunne gi beskjed til selskapet om at man har montert turbo/kompressor slik at dette ble stående i deres papirer. Om noe skulle skje så har man ivertfall forsikringa i orden mente han. er litt skeptisk for det kan jo hende at de forlanger et papir fra biltilsynet om at bilen tilfredstiller alle krav.
Noen som vet noe om dette?
Når jeg prates med Mazda så argumenterer jeg med at de med MR2 alltid kjører ifra oss og gjør litt narr av oss med mx5 på banekjøring ettersom bilene er i samme klasse. dette for å få vekket konkuranseinstinktet deres
Tenkte jeg skulle sende en mail til Mazda Japan og høre med de, for japsene er jo helt bilsport, men kan ikke japansk så jeg kommer ikke videre med det...
men om noen kan det eller kjenner en japaner sjekk http://www.mazda.co.jp/home.html og finn en mail-adr
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Problemet med avgasspapirene fra både Greddy-Kit og BBR kit, er at de ikke følger rett standard..RotaryPower wrote:"Stortsett samme motor" er ikke i nærheten nok til å få det igjennom virker det som. Det finnes jo avgasspapirer på både Greddy-kit og BBR kittet. Det handler mye om hvem du treffer tror jeg.._mx5_Rune_ wrote:hva med å bruke avgasspapirer fra 323gtr/gtx? er jo stortsett samme motor som en 1.8 mx5 med turbo da.. og avgasspapirer bør de jo ha siden bilen er typegodkjent..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Det er helt klart at om bilen ikke er godkjent, og dermed ulovlig på veien,Husbyaune wrote:
Jeg pratet med en på jobben som tidligere har jobbet i et forsikringsselskap og han mente at man kunne gi beskjed til selskapet om at man har montert turbo/kompressor slik at dette ble stående i deres papirer. Om noe skulle skje så har man ivertfall forsikringa i orden mente han. er litt skeptisk for det kan jo hende at de forlanger et papir fra biltilsynet om at bilen tilfredstiller alle krav.
Noen som vet noe om dette?
så spiller det liten rolle hva du har fortalt forsikringsselskapet..
Når uhellet er ute er forsikringsselskapet ute etter å betale minst mulig..
Om de kan bruke det som argument at bilen aldri skulle vært på veien,
så får du nok minimalt med utbetaling...
Når det normalt ville blitt skyld-deling kan du få mer av ansvaret, igjen fordi bilen aldri skulle vært på veien...
om man setter seg inn i deres situasjon, så sier det seg selv...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Noen som har noe kjennskap til dette turbosettet?
Sendte mail til en hyggelig danske, som mente på han hadde tüv godkjent til 1,6l NA men ikke godkjent til 1,8l.
Samme sett som il motorsport selger.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 027d424f43#
Sendte mail til en hyggelig danske, som mente på han hadde tüv godkjent til 1,6l NA men ikke godkjent til 1,8l.
Samme sett som il motorsport selger.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 027d424f43#
Ser ut som HKS kit'et som har vært omdiskutert tidligere med tanke på TUV godkjenning. Blant annet her. Ser dessverre ikke ut som at desse TUV papirene vil hjelpe oss mye...Marius wrote:Noen som har noe kjennskap til dette turbosettet?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Har vi prøvd å henvende oss på vegne av Norsk Mx5-Miata klubb til vegvesenet? Måtte vel vært mulig å dått i gang en seriøs dialog siden det er snakk om en rekke klubbmedlemmer. Jeg går jo ut i fra at vegvesenet er mest lysten på at det skal være orden i papirene til folka på veien...
Jeg har jo inntrykk av at alle som møter opp der ute på egenhånd blir behandlet som idioter....
Jeg har jo inntrykk av at alle som møter opp der ute på egenhånd blir behandlet som idioter....
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
God ide, kanskje vi kunne kjørt lovligt,Ole wrote:Har vi prøvd å henvende oss på vegne av Norsk Mx5-Miata klubb til biltilsynet? Måtte vel vært mulig å dått i gang en seriøs dialog siden det er snakk om en rekke klubbmedlemmer. Jeg går jo ut i fra at biltilsynet er mest lysten på at det skal være orden i papirene til folka på veien...
Jeg har jo inntrykk av at alle som møter opp der ute på egenhånd blir behandlet som idioter....
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.