Motortemperatur øker over 160km/t

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Motortemperatur øker over 160km/t

Post by Kjakan »

Har byttet motor, og de første dagene gikk den varm noen ganger i normale hastigheter uten grunn og brukte et par liter kjølevæske. Etter dette har den stabilisert seg og er normal mhs til temp, unntatt når jeg kjører i høye hastigheter.
I 160km/t+ går tempen over 50%, og med engang jeg sakker ned til 120 går tempen tilbake til normal.
Hadde ikke det problemet før motorbyttet, så det utelukker skiltet også.
Radiatoren er også ok. Noen innspill?

:?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Motortemperatur øker over 160km/t

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Noen innspill?

:?
Kanskje du bare skulle "sakke ned" til 120 og holde deg der ?
:shock:
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

hvilken motor har byttet til ?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg hadde samme problemet med skiltet i haikjeften så hvis det ligger og sperrer for luftstrømmen kan du teste en tur uten.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

arildh wrote:Jeg hadde samme problemet med skiltet i haikjeften så hvis det ligger og sperrer for luftstrømmen kan du teste en tur uten.
Byttet fra original 1.8 til en annen original 1.8..
Jeg skal ta av skiltet og teste en tur senere i dag,¨så får man sjå. Men som sagt, den ble ikke varm på den forrige motoren.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

den nye kan jo være litt tettere i toppen der vannet skal sirkulere.. :roll:
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Har du peiling hvor mange grader det dreier seg om? er det 2 eller 20 grader i differanse fra 120 til 160?

Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.

Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?

Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

cartman wrote:Har du peiling hvor mange grader det dreier seg om? er det 2 eller 20 grader i differanse fra 120 til 160?
Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.
Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?
Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.
Det kan være dårlig lufting av systemet ja siden problemet har roet seg.
Var ingen synlige lekkasjer...Vannpumpen er relativt ny, så er ikke den.
Tviler litt på termostaten, da hadde vel motoren gått varm når jeg sto i kø o.l...Den har dog ikke gått varm de siste dagene i høye hastigheter, så jeg håper problemet er over. Nå er eneste problem tikking på kald motor om morgenen, selv med ny olje. Gøy med mazda ja.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Kjakan wrote:Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.
Det kan være dårlig lufting av systemet ja siden problemet har roet seg.
Var ingen synlige lekkasjer...Vannpumpen er relativt ny, så er ikke den.
Tviler litt på termostaten, da hadde vel motoren gått varm når jeg sto i kø o.l...Den har dog ikke gått varm de siste dagene i høye hastigheter, så jeg håper problemet er over. Nå er eneste problem tikking på kald motor om morgenen, selv med ny olje. Gøy med mazda ja.
Hva slags olje bruker du, merke/type/viskositet?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

cartman wrote:Hva slags olje bruker du, merke/type/viskositet?
Bruker delsyntetisk 10-40 fra Biltema. Gått 2k...
Har brukt det i alle år på en sprekere Toyota uten problemer...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

bytt olje... gamle bilen tikket med biltema olje og sluttet med dette da eg bytta til valvoline
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Kjakan wrote:Bruker delsyntetisk 10-40 fra Biltema. Gått 2k...
Har brukt det i alle år på en sprekere Toyota uten problemer...
Nå er nødvendigvis ikke oljen du bruker i dag problemet, men tidligere brukt olje. Hvis det har blitt endel avleiringer tidligere, kan disse spille inn.
Det jeg ville prøvd, var å ta en innvendig rens av motoren. Meca eller andre tilbehørsbutikker selger renseprodukter, hvis du har en butikk i nærheten. Følg bruksanvisningen nøye.
Så bytter du olje og filter etterpå.
Biltema oljen har en API SL/CF klassifisering, som gjør at den er "godkjent" for Bensin biler produsert før 2004. Men jeg er usikker på kvaliteten, selv kjører jeg på Mobil 1, siden vi har det på jobben.
Selv har jeg ikke problemer med tikking, men min -99 modell har BP-4W motoren, som ikke har hydrauliske løftere. :wink:

IHT oljekatalogen på jobb, så skal BP motoren ha følgende olje etter temperaturforhold:
Under 0'C - SAE 5W-30

Fra -25 til +30 'C SAE 10W-30

Over -25'C SAE 10W-40 og 10W-50

Over -10'C SAE 20W-40 og 20W-50

-94 modellen har API SG som minstekrav.

Så da er det bare å velge temperatur område...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply