I 160km/t+ går tempen over 50%, og med engang jeg sakker ned til 120 går tempen tilbake til normal.
Hadde ikke det problemet før motorbyttet, så det utelukker skiltet også.
Radiatoren er også ok. Noen innspill?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Moderator: Styremedlemmer
Kanskje du bare skulle "sakke ned" til 120 og holde deg der ?Kjakan wrote:Noen innspill?
Byttet fra original 1.8 til en annen original 1.8..arildh wrote:Jeg hadde samme problemet med skiltet i haikjeften så hvis det ligger og sperrer for luftstrømmen kan du teste en tur uten.
Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.cartman wrote:Har du peiling hvor mange grader det dreier seg om? er det 2 eller 20 grader i differanse fra 120 til 160?
Bruker du samme føler? Følerene er ikke 100% like, og motstanden kan variere litt ved samme temperatur.
Fikk du luftet kjølesystemet skikkelig etter motorbytte? Kan noe av vannet ha forsvunnet der? Hvis ikke hele kjølesystemet var skikkelig luftet, kan vannet ha begynt å koke, og dermed gjort at du fikk ett vannforbruk.
Var det spor etter lekkasje fra kjølesystemet da vannet forsvant?
Det kan være avleiringer i den nye motoren som gir redusert sirkulasjon, termostaten kan være dårlig, eller en vannpumpe som begynner å føle tidens tann.
Ta ut termostaten, kjøp renseveske til kjølesystem, og spyl skikkelig gjennom systemet iht instruksjonene på rensemiddelet.
Hva slags olje bruker du, merke/type/viskositet?Kjakan wrote:Takk for utfyllende svar. Vet ikke hvor mange grader det var snakk om, men hvis midten av måleren er 50% bevege nåla seg ca 15-20%.
Det kan være dårlig lufting av systemet ja siden problemet har roet seg.
Var ingen synlige lekkasjer...Vannpumpen er relativt ny, så er ikke den.
Tviler litt på termostaten, da hadde vel motoren gått varm når jeg sto i kø o.l...Den har dog ikke gått varm de siste dagene i høye hastigheter, så jeg håper problemet er over. Nå er eneste problem tikking på kald motor om morgenen, selv med ny olje. Gøy med mazda ja.
Nå er nødvendigvis ikke oljen du bruker i dag problemet, men tidligere brukt olje. Hvis det har blitt endel avleiringer tidligere, kan disse spille inn.Kjakan wrote:Bruker delsyntetisk 10-40 fra Biltema. Gått 2k...
Har brukt det i alle år på en sprekere Toyota uten problemer...