Tips/råd til R-dekk/gateslicks

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

husk bare å sett litt hissigere hjulvinkler enn normalt med sånne dekk.. om du skal kjøre bane ihvertfall
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

HF-mx5T wrote:husk bare å sett litt hissigere hjulvinkler enn normalt med sånne dekk.. om du skal kjøre bane ihvertfall
Må få pressa på alle dei nye polyforingene som ligger klare først før hjulstilling.
Har fått lånt et slikt sett med presse og ulike kopper til den jobben,(aldri meir en slik jobb uten riktig verktøy, har erfart fra tidligere biler)

-Hvilke hjulvinkler er å annbefale?
-Hvilke lufttrykk kjører en med i slike dekk? (lavere en vanlig anntar eg?)
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg var veldig fornøyd med disse:

1.5 camber, 4.5 caster og 0 i toe i front.
2.0 camber og 1/16 inch toe in bak.

Om du ikke skal kjøre bane er camber litt i overkant.

Jeg eksperimenterte mye med dekktrykk forrige sesong på R888. Jeg startet på 30 psi og følte det satt bedre og bedre jo nærmere 20 psi jeg kom. Over dette ble det mer slitasje på midten av dekket bortsett fra venstre forran da som får svi noe sinnsykt på Rudskogen.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skal du kjøre endel bane kan du vurdere å gå enda høyere på camber foran.. ender nok på 2-2.5 foran på min
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

HF-mx5T wrote:skal du kjøre endel bane kan du vurdere å gå enda høyere på camber foran.. ender nok på 2-2.5 foran på min
Hvordan hørest

Front:
camber -3
toe 0
caster maxed

Rear:
camber -1.5
toe 0


ut?
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

tipser om en over tre år gammel tråd:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... julvinkler

:)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

aaa :o
takker Espen!
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

-3 foran kan funke, men ville gått opp til -2 bak ihvertfall..
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Da vart det:

Front:
camber -2.5
1/16 inch toe in
caster maxed (5ich)

Rear:
camber -2.5
toe 0


ville ha 3 i camber i front, men fekk ikkje meir en 2.5 på venstre side (mulig tidligere skade?) Har ikkje testet noe særlig her i regnet..men den kjennest nøytral ut...
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

hoho, -2.5 i front krever mye svinging for å slite dekka jevnt :) Regner med du skal kjøre mye på bane med det oppsettet der.
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

arildh wrote:hoho, -2.5 i front krever mye svinging for å slite dekka jevnt :) Regner med du skal kjøre mye på bane med det oppsettet der.
Masse svingete vei her oppe på vestlandet veitu :wink:
Har fram til no slitt altformasse på ytterkantene, så vi får sjå om dette blir bra!
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du må ta bilder av bilen din forran og bak. Ser vel ganske kalvbeint ut med de vinklene der.
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Ser ganske normalt ut, angrer på eg ikkje tok bilder før hjulstilling.
Etter eg skiftet foringene og sette inn nye just.bolter, så justerte eg sånnsirkavisuelt..Hadde da -4.5/-5 camber bak :shock: Var litt merkelig oppførsel på bilen da ja :wink:

Skal knipse noen nye oppdatert bilder, men ernno ikkje så "ville" vinkler det her.
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply