Bakkeklaring NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Bakkeklaring NA

Post by midget77 »

Jeg har en NA som (jeg tror) ikke er senket. Jeg opplever ganske ofte at jeg berører bakken litt når jeg kjører på grusvei og dårlig asfaltvei. På bilen står originalfelger (5,5-14) med original dekkstørrelse (185/60 x14).

Hvordan måler man bakkeklaring?

Den enkleste måten å se om bilen er senket er vel å måle avstanden fra hjulbuene til bakken.

På min bil er det ca 59 cm forran, og bak er det ca 60 cm.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bakkeklaring NA

Post by Hauk »

midget77 wrote:Den enkleste måten å se om bilen er senket er vel å måle avstanden fra hjulbuene til bakken.

På min bil er det ca 59 cm forran, og bak er det ca 60 cm.
Ser de fleste som måler "grad av senking" måler fra hjulbuen og til senter av hjulet/navet.

Der måler jeg 31,5 cm på alle hjørner - med eibachfjærer (~3-3,5 cm senking). Antar da at en original ligger på 34,5-35 cm.

Når det gjelder bakkeklaring er jeg jammen ikke sitter på hva som er laveste punktet på disse bilene... og om det er en standard for å måle dette. Folk gjør så mye rart med bilene sine (lepper, skjørt, eksos, stag etc.).

Edit: De tallene du oppgir høres ut som en senka MX-5! (Du måler dobbel "hjul-lengde" i forhold til meg og får under det dobbelte av mine tall)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

jeg på min orginale NA målte 325mm framme fra hjulbuen til midten av navet. og 330mm bak..

dette tror jeg er orginalt :roll:
Blå miata :):)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette var jo interressant :o
Min 17 år gamle, garantert usenkede NA, måler:
Foran: 350 mm
Bak: 360 mm

Jeg er ganske sikker på at det er orginale dempere og fjærer på bilen.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

min er lik din rudolf, men jeg har litt lavere mål + har gule koni kun bak. Trodde ikke det hadde så mye og si. For er jo fjæra som holder avstanden og demperne gjør som bilen ikkje blir som og kjøre en båt..

jeg har 16" felger med 45 profil. kanskje det har noe og si ?
Blå miata :):)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

torehoien wrote:min er lik din rudolf, men jeg har litt lavere mål + har gule koni kun bak. Trodde ikke det hadde så mye og si. For er jo fjæra som holder avstanden og demperne gjør som bilen ikkje blir som og kjøre en båt..

jeg har 16" felger med 45 profil. kanskje det har noe og si ?
Det er det som er det fine med å måle fra hjulbuen og til navet. Du kan kline på hvilke som helst dekk, men målet blir det samme. Kontra å måle fra hjulbuen og til bakken.

Verdt å merke: Nyere Koni-dempere har 3 mulige posisjoner for fjærskåla; Original-høyde, "Bilstein-høyde" (noen versjoner av MX-5 (R/RS?) ble levert med bilstein-dempere og lavere fjærer... 10 mm el.) og "skamsenk". Er det noe slikt inne i bildet? Eldre koni-dempere hadde ikke dette, og jeg tror høyden på fjærskåla er/var original.

Og en siste ting. Fjærer kan sette seg/sige over tid. Min erfaring er at kvaliteten på fjærer er ikke en binær ting; on/off. De blir dårligere og dårligere med tiden. Så hvis man har en 17 år gammel bil med originalfjærer så vil man få en liten aha-opplevelse bare ved å bytte til tilsvarende kliss nye fjærer.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hauk wrote: Og en siste ting. Fjærer kan sette seg/sige over tid. Min erfaring er at kvaliteten på fjærer er ikke en binær ting; on/off. De blir dårligere og dårligere med tiden. Så hvis man har en 17 år gammel bil med originalfjærer så vil man få en liten aha-opplevelse bare ved å bytte til tilsvarende kliss nye fjærer.
Mye tyder vel på at mine 17 år gamle fjærer ikke kan ha satt seg eller seget noe særlig, siden jeg opererer med den største avstanden her.
Men at egenskapene har endret seg, ja det er jo mulig.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

torehoien wrote:jeg på min orginale NA målte 325mm framme fra hjulbuen til midten av navet. og 330mm bak..

dette tror jeg er orginalt :roll:
Måla mine er ca en cm lavere.

Fjærene er sikkert litt slappe, 200000 km siden juli 1989. Får fortsette å kjøre pent over dumper, hvis jeg ikke finner ut at jeg skal skifte ut dempere og fjærer en dag. (Sikkert ikke skiftet noen gang).
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvordan vet man egentlig at fjærer og dempere er original på en så gammel bil? med mindre man har eid siden ny da seff....

ser det er mange som hevder at ting på bilen er fra den var ny, men som er vanlig å skifte mye før..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenSort92 wrote:Hvordan vet man egentlig at fjærer og dempere er original på en så gammel bil? med mindre man har eid siden ny da seff....

ser det er mange som hevder at ting på bilen er fra den var ny, men som er vanlig å skifte mye før..
Min hadde gått 110.000 km da jeg kjøpte den i fjor. Bilen var helt "urørt" uten noen forandringer. Ikke en gang registerreim var skiftet.
De som har eid bilen har "fylt bensin og kjørt". Men (nesten) alle servicer er fulgt.
Så jeg vurderer det som lite sannsynlig at de skulle ha begynnt å "tukle" med dempere og fjærer. (Men selv jeg kan ta feil :? )
Dessuten er jo mine mål de høyeste, så da må jo bilen være hevet. (Og det er vel litt uvanlig :shock: )
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Rudolf wrote: Dessuten er jo mine mål de høyeste, så da må jo bilen være hevet. (Og det er vel litt uvanlig :shock: )
Erik
hehe, jeg "skyter" ikke på noen spesielle, har bare sett det flere ganger,

men man kan jo skifte ut fjærer med originale også...
da vil en som er skiftet på være høyere enn en som ikke er skiftet på..

men jeg vet jo i alle fall ikke hva som er gjort med andres biler ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

EspenSort92 wrote:Hvordan vet man egentlig at fjærer og dempere er original på en så gammel bil? med mindre man har eid siden ny da seff....

ser det er mange som hevder at ting på bilen er fra den var ny, men som er vanlig å skifte mye før..
Det er flere ting som peker i retning av at understellet på min bil er urørt. Jeg har mange kvitteringer på det som er gjort med bilen i usa fra 1989 til 1999. (Den hadde bare en eier der.) Ingen kvitteringer på annet enn dekk og servicer. På understellet kan jeg se at gummien på støtdemperene er meget slitt.
Image
De beskytter ikke lengre støtdemperen mot støv. Sansynligvis er dette de som ble satt på i 89. Det er vel ikke sannsynlig at den har slitt ut to slike sett vel? Støtdemperene er helt i orden ennå, men de vil bli skadet av støvet. Da skifter jeg dempere og støvgummien, og kanskje fjærene.

Jeg får se når dette blir..
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Var ikke meningen å vise den kverulerende siden av meg,
men det hender vel at noen bytter fjærer uten å bytte denne gummien...

Men som sagt, jeg vet enda mindre (ingenting) om andres biler, enn om hva som skjedde mine før jeg fikk dem..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenSort92 wrote:Var ikke meningen å vise den kverulerende siden av meg,
men det hender vel at noen bytter fjærer uten å bytte denne gummien...

Men som sagt, jeg vet enda mindre (ingenting) om andres biler, enn om hva som skjedde mine før jeg fikk dem..
Jeg følger tankegangen din.
Hvilken grunn har man for å skifte fjærer til samme typen ?
Det må jo være fordi de er utslitt.
Mine har altså gått max 115.000 (nå).
Hvor ofte er det vanlig å skifte fjærer ?
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Jeg måtte bytte fjærer på min 1991 modell. Den ene fjæren hadde brukket. Jeg fikk høre at det var et vanlig Mazda-problem på biler fra denne tiden.

@Rudolf: Var det du som kjøpte Tounneauen min? :) Håper du har hatt god bruk for den i sommer!
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Post Reply