Caliper sylinderen går ikke helt inn..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Caliper sylinderen går ikke helt inn..

Post by Fred »

På den ene siden bak får jeg ikke bremsecaliperen helt inn.. Gikk akkurat på den ene siden, men går ikke helt inn på den andre.

Kan jo virke som en tråd vi har sett mange ganger før, men ja.. skrur på den 4mm umbraco/hex nøkkelen bak.. så den går inn, men ikke nok..

tips? Mangler bare den for å få på plass bremsene...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
FD3S
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 10 Jul 2007, 03:32
Location: Heimdal, Trondheim
Status: Offline

Post by FD3S »

Ta å skru den så langt du får den inn så tar du ei tang og klemmer det siste stykket inn, skal gå det.
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Syntes dette høres skummelt ut da den SKAL skrus inn.. Har ødelagt en caliper på Galanten når vi la den inn i skruestikka :-)

noen om kan bekrefte at det går fint? Kun snakk om siste centimeteren
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Vel, bruker du skrustikke så kan en vel knuse det meste av kalippere. :lol:

Skifta skiver og klosser selv for ikke så lenge siden, skrudde ut den umbraco/hex bolten, brukte ei vannpumpetang og klemte sylinderen det siste stykket, brukte ikke mye krefter på det heller. Glei lett inn.
Bruk heller 5 minnutter mer og vær litt forsiktig, kontra å gyve på med det værste utstyret og bare ødelegge. Blir fort stående litt lengre enn planlagt da. :shock:
Lykke til.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

fikk klemt den inn og satt på caliperen igjen. men hjulpet går ikke rundt med håndkraft. har kjørt en stykke for å se om den "kom seg", men nårjeg var fremme var bremseskiva rødglødende.. så ser ut som kaliperen ikke trekker seg helt tilbake. (har prøvd å justere "justeringsskruen)

er eneste alternativ å overhale kaliperen eventuelt kjøpe ny? Er overhaling enkelt om man kjøper reperasjonssett?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Holder det med rep kit for å fikse feilen at den ikke går helt inn? Eller hjelper ikke dette på det problemet slik at jeg må kjøpe nye?

Er det enkelt å overhale de selv med rep kit?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Om det hjelper deg vet jeg strengt tatt ikke.
Den ene bolten som du skrur løs for å "svinge" frem den ene delen av kalipper satt litt hos meg. Tok den ut, fjernet litt rust og greaset opp, da var alt så mye bedre.
Har ikke et bilde her som kan illustrere hvilken bolt jeg mener, men kanskje noen andre kan forklare litt bedre?
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

okhandel wrote:Om det hjelper deg vet jeg strengt tatt ikke.
Den ene bolten som du skrur løs for å "svinge" frem den ene delen av kalipper satt litt hos meg. Tok den ut, fjernet litt rust og greaset opp, da var alt så mye bedre.
Har ikke et bilde her som kan illustrere hvilken bolt jeg mener, men kanskje noen andre kan forklare litt bedre?
den som er på braketten på bildet tenker jeg :

Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Det var den jeg siktet til ja.
Alt du har på lur Vidar :D
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

begynner med rep kit samt den glidebolten på den ene siden der.

koster ikke så mye.. er verdt å starte der.. for jo smørt opp litt uansett når jeg har det ute.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

det du kan gjøre er å rengjøre gliderne, pusse de rene for rust med fint pussepapir og smøre de inn med kopperpasta.. dette gjør vi hver gang vi bytter klosser på jobb.. om bilen har gått endel på saltveier og deretter blir satt bort noen måneder er det ikke unormalt at gliderne sitter bom fast.. derfor er vi ekstra påpasselig med at alle bruktbilene våre skal kjøres med jevne mellomrom..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply