Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Skal veldig spesiell situasjon til for å flippe bilen vår så lenge man kjører fornuftig, sikkert større sjangs for en front mot front, da hjelper ikke bøyla, så jeg ser på det som en overdrevet myte med hele flippinga.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Mer det at man treffer autovernet sin begynnelse eller noe sånt og får kraftig slag under den ene siden, man må nok temmelig sidelengs før den velter, pga. tyngdepunktet som du sier. Statistikken viste vel også at de sjelden velta i forhold til andre.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Tåpelig diskusjon. Skjønner ikke at noen av dere i det hele tatt har kjøpt mx-5/miata når dere sitter å tenker på dette.... Bilene er ikke spesielt bra i front mot front kollisjon heller, GLEM DET !... eller kjøp dere en stor Volvo...
Det er ikke en tåpelig diskusjon. Man vil få vondt i trynet om man ruller i en MX5. Veltebøyle hjelper så absolutt for rulling og det er slike bilder som gjør at jeg går til anskaffelse av en.
Hardtoppen er av glassfiber, og vil sannsynligvis gå i stykker og (delvis) forlate bilen etter første runden.
Hvis man la bilen forsiktig opp/ned på bakken så vil den nok sprekke. 1000 kg som triller i 60+ (behøver ikke så mye fart heller) blir noe helt annet.
Synsing fra min side dog...
Ramma rundt frontruta er sertifisert til å tåle bilens vekt hvis den legges opp ned på bakken. Slippes bilen ned på bakken fra en halv meter antar jeg at den gir etter.
Volvo ble bare brukt for å sette ting på spissen, og jeg kan ikke huske jeg skrev gammel...? Det neste blir vel at noen "Mx5 evangelister" her på forumet påstår at akkurat DERES Mx5/Miata fra begynnelsen på 90-tallet er mye tryggere å kolidere med enn en Volvo V70 eller XC90..
Poenget er at hvis en absolutt skal kjøpe seg en sikker bil, så har en bommet rimelig mye hvis en kjøper seg en MX5-Miata. En åpen liten 2 seters cabriolet vil uansett ikke være spesielt "trygg" hvis uhellet er ute sammenlignet med en større "vanlig" bil, SELV om en har veltebøyle... Det neste blir vel kufanger i fronten.. halloo.. en kan jo aldri vite.. plutselig er det en elg i veien...
Hadde jeg kjørt mye på bane hadde jeg nok kanskje vurdert en veltebøye, men jeg orker ikke tanken på å "ødelegge" det pene ÅPNE utseende på bilen med en veltebøyle. Det er jo bare å se hvor "flott" PT Cruiser cab'en ble...
Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontant Dermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
er litt enig med alle her, men å si at veltebøyle er unødvendig fordi bilen ligger så godt på veien,
eller fordi bilen ikke er sikker i seg selv likevel ...blir feil
vil man ikke ha så vil man ikke, de som vil kan skaffe seg en grunnet looks eller sikkerhet (evt. begge deler)
behovet kan helt klart være der, det er jo ikke noe å diskutere!