Grunnen til at eg har veltebøyle...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

biXen wrote:Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontant ;) Dermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering :lol:
hvis bilen ruller rundt vil jeg tro sentrufugalkraften presser deg ut/opp av setet mer enn til sidene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

EspenSort92 wrote:
biXen wrote:Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontant ;) Dermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering :lol:
hvis bilen ruller rundt vil jeg tro sentrufugalkraften presser deg ut/opp av setet mer enn til sidene..
Ja, og samme kraft drar armene dine oppover/utover også. Slik at man får den Halleluja-looken idet man forsvinner rullende innover skauen. Kanskje passende? :P

Racing-outfit innebærer ofte "sikkerhets-seler" for armene også (fjær/strekk-belasta), samt nett foran sidevinduet - ellers går armene ut der og blir kvesta når man ruller.

Det er så ufattelige store krefter inne i bildet når man triller i selv "moderate" hastigheter at f.eks å holde i rattet kan man bare glemme. Bruker man ikke belte så blir man airborne. Selv i standard-biler med tak forsvinner jo folk ut av alt av vinduer og blir gjerne funnet X antall metre unna bilen.

En annen ting: Med softtoppen oppe har man noen fine metall-stag (de som sakser seg sammen når man legger ned toppen) like over sidevinduene. Kan tenke meg disse er gode å stange inn i ved side-veise påvirkninger...

Men fortsatt ville jeg ikke vært foruten MX-5en. :) Men vi alle har godt av å lese dette, samt være litt bevisste på ting og tang.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Hauk wrote:f.eks å holde i rattet kan man bare glemme.
jammen..? I den siste Jason Bourne filmen tar han jo bare tak i sikkertsbeltet men hendene og henger fast når bilen ruller i rundt.. Nå skjønner jeg ingenting her... :lol: :lol:
Hauk wrote:Men vi alle har godt av å lese dette, samt være litt bevisste på ting og tang.
Kanskje vi har godt av å lese det, men jeg synes likevel at diskusjonen er uvesentlig. Jeg nekter å tro at noen begynner å kjøre saktere på sin svingete favorittstrekning selv om en har lest dette. Poenget mitt fra begynnelsen var at har en først gjort et slikt valg av bil, har en også valgt bort litt sikkerhet.. men jeg vil tro at de fleste VET dette... Jeg kjører selv også MC, og har diverse metall i kroppen for å holde på plass bl.a. en arm etter en tidligere MC ulykke, men jeg kan ikke tenke på det hver gang jeg setter meg på sykkelen. Selvsagt har ulykken lært meg noe, og gjør nok at jeg kjører mer defensivt som MC-fører, men jeg har likevel valgt å fortsette å kjøre selv om det "tryggeste" hadde vært å la være.. Det kunne likevel ikke FALT meg inn å montere en stor veltebøyle på Harleyen slik at jeg satt stroppet fast trygt og godt inni et stort stålrørsegg.. ;-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Tydelig at folk har bedre peiling på fysikk enn meg :P

Jeg er egentlig enig med HansT uansett. Jeg forstår at dere som kjører mye på bane har veltebøyle, men for de andre som kjører på veien så er det å beskytte seg mot velt likestilt med å bekymre seg for front mot front, trailer i baken, bil i siden, fisk til middag osv. Det er en lite sikker bil, ALT som skjer i trafikken er jo potensielt farlig.

Jeg har stylebar for utseendet, forøvrig har jeg sett fra uniten at disse både er potensielt farlige og potensielt nyttige. Mulig det spørs hvilken type. Trur jeg selger min med bilen, men er ikke sikker, liker looken.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

de der vekker minner :roll: :roll: rullet runt tre ganger med en av mx`en min, den såg litt verre ut en den på autodb :wink:
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

I-J-b wrote:de der vekker minner :roll: :roll: rullet runt tre ganger med en av mx`en min, den såg litt verre ut en den på autodb :wink:
åå fortell! Iområdet rundt Hareid?
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Angående bilen i annonsen, så var denne til salgs på nettet for ikke lenge siden. Altså, før den var smelt. Så dette må ha skjedd nylig.
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

Andrew wrote:
I-J-b wrote:de der vekker minner :roll: :roll: rullet runt tre ganger med en av mx`en min, den såg litt verre ut en den på autodb :wink:
åå fortell! Iområdet rundt Hareid?
var mellom ulstein og hareid, men de er vel ca 7...8 år siden. heldig vis gikk de bra med hun som kjørte og meg som satt på :D med de forbausett meg hvor LETT desse bilene går runt....
Post Reply