Seriøs godkjenning av turbo.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Tanken er god - mulig det kan bli lettere å få til en evt. avgass-test for godkjenning når man er flere som står samlet.

Problemet er vel gjerne at man må teste alle mulige scenarioer, dvs 1.6 m/Greddy, 1.6 & 1.8 m/kompressor, 1.8 m/HKS, FM II, etc etc. Er ikke lett i dette landet, men la oss gjerne prøve. Alt er bedre enn ingenting.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Regner med at vi prater om typegodkjenning her. Skulle tro at det letteste er å få godkjent et "standard bolt on" oppsett for 1,6 NA med turbo eller kompressor hvor effekten er tilnærmet BBR-utgaven evt. for NB lik MSM-utgave?
Regner med at dersom effekten overstiger dette må bremser, drivverk, understell osv. typegodkjennes. Dvs. det samme som bilprodusenter må for komplett ny bil l (dvs. kræsjtester etc...) = usansynlig dyrt..?

Regner med at det beste vil være i første omgang å prøve å få typegodkjent et spesifikt type "bolt on" oppsett da kalaset mht. typegodkjenning sansynligvis må betales som spleiselag. En mulighet er også at vi (MX5-klubben) sammen med evt. øvrige europeiske (EU) klubber samlet tar kontakt med en produsent og forhører om de er villige/har tenkt på typegodkjenning/TUV-godkjenning som tilfredstiller EU-kravene?
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

BBR

Post by frifant »

Har hørt at det var en periode da BBR-settene ble solgt som tilleggsutstyr for MX-5 i England. Det var Mazda som monterte dette. Burde det gå å sjekke litt rundt det og eventuelt bruke godkjenningen som ligger til grunn for dette?
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: BBR

Post by RonnyG »

frifant wrote:Har hørt at det var en periode da BBR-settene ble solgt som tilleggsutstyr for MX-5 i England. Det var Mazda som monterte dette. Burde det gå å sjekke litt rundt det og eventuelt bruke godkjenningen som ligger til grunn for dette?
Som tidligere nevnt. holder dette ikke da det i 91 ble innført krav mht. særskilt avgasstest (som nevnt av Vidar i flere poster på forumet). Regner med at BBR-papirer kan benyttes mht. godkjenning for at bilen takler den økte effekten, men det hjelper lite mht. avgasser da biltilsynet (etter uttalelse fra SFOOR) vil kreve dokumentasjon mht. dette. Mulig at biler fra 89-90 slipper unna dette kravet og kan godkjennes uten denne særskilte avgasstesten (regner med at EU-krav ikke har tilbakevirkende kraft...).
Marius
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2007, 16:32
Status: Offline

Post by Marius »

Så det var snakk om 1,8l i den andre posten. Med tanke på tüv godkjent turbokit. Ser også at en svensk side reklamerer med at HKS settet til 1,6l 90-93 mod er godkjent.

http://www.njoydesign.nu/Shop/Index.php ... =NA1-2000X
"HKS Turboaggregat 1,6l motor modell 90-93 med TÃœV godk."

Koster jo rimelig mye, 42500svenske kronor. Men dersom det virkelig er godkjent vurderer jeg å kjøpe en bil av denne typen.

Vurderte egentlig å kjøpe en 1,8l 94-96 mod, men det er ingenting som er godkjent til de. Så om noen vil fronte saken, eventuelt felles tüv, så er jeg gjerne med på å dele utgiften.

Burde jo være bedre om man fikk godkjent disse bilene, enn at man blir lovbrytere av bagateller.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Noen som vet noe mer om det avgass-rommet i Trondheim? Har de blitt "sertifisert" enda? Kunne ha gått i spleiselag og sendt inn en 1.6 og en 1.8 med turbo for å måle avgass der isåfall.. (sikkert mange som har tenkt samme tanken :oops: )
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Marius wrote:Så det var snakk om 1,8l i den andre posten. Med tanke på tüv godkjent turbokit. Ser også at en svensk side reklamerer med at HKS settet til 1,6l 90-93 mod er godkjent.

http://www.njoydesign.nu/Shop/Index.php ... =NA1-2000X
"HKS Turboaggregat 1,6l motor modell 90-93 med TÃœV godk."

Koster jo rimelig mye, 42500svenske kronor. Men dersom det virkelig er godkjent vurderer jeg å kjøpe en bil av denne typen.
Har lest flere steder at HKS-settet er gått ut av produksjon og ikke er å få tak i lengre...
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Tyske HGP lager TUV godkjent turbosett til NA og NB, men de er noget dyre.
http://www.hgp-turbo.de/mazda/mazda_na.htm
http://www.hgp-turbo.de
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Har ikke lest hele tråden, men kan TUV godkjenning hjelpe deg med å få det godkjent hos statens vegvesen her på berget?
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

BAE wrote:Har ikke lest hele tråden, men kan TUV godkjenning hjelpe deg med å få det godkjent hos statens vegvesen her på berget?
Om jeg har forstått det fra Etaten, så er det avgassen som må godkjennes iht. EU dir for gjeldende årsmodell..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

hva inneholder da

Post by frifant »

denne tüv-godkjenningen, må jo være spørsmålet da. Trodde Tüv var store Gud når det gjalt godkjenning av biler og lignende i Europa...og utslippskravene i Tyskland og Norge er vel de samme også?

Hmm...noe å forske i dette...
1996 1,8 brg,
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Jeg har fått svar fra vårt "kjære" Statens Vegvesen på min forespørsel ang. ettermontering av turbo.
Dokumentasjonen jeg la med i forspørselen var fra BBR med avgass rapport fra et eller annet belgisk laboratorie.
Svaret jeg fikk var som følgende:
Ombygging mazda MX5

Viser til din hendvendelse om å fågodkjent ettermontering av turbo på kjøretøy med kjennemerke XX XXXXX

Dokumentasjonen du har lagt ved e-post hendvendelsen, viser at turbosettet er testet etter ECE reg. 15-04. som i Norge kan brukes på kjøretøy registrert før 01.01.1989. Ditt kjøretøy har strengere utslippskra, og kan derfor ikke bruke disse dokumentene.

Hvis du vil bruke dette turbosettet må du fremvise dokumenter i fra fabrikk eller uavhengig laboratorium på at dette settet kan godkjennes på ditt kjøretøy.
Ditt kjøretøy må tilfredstille US LDV 83.

Stor-Oslo distrikt
Om og oppbygingsgruppen

Noen som vet noe merom hva US LDV 83 innebærer i forhold til ECE reg. 15.04?
Er det noen som leverer turbokit som vil tilfredstille kravene i US LDV 83?
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: hva inneholder da

Post by EspenAndre »

frifant wrote:denne tüv-godkjenningen, må jo være spørsmålet da. Trodde Tüv var store Gud når det gjalt godkjenning av biler og lignende i Europa...og utslippskravene i Tyskland og Norge er vel de samme også?

Hmm...noe å forske i dette...
får man tak i dette med papirer så tror jeg man har gjort mye..:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... a02b4eea42
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Jeg har et Hks kit liggende,men ikke Tuv papirer....
Er ikke sikker på om dette kittet er lettere å godkjenne med tuv.

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vil tro at man vil få godkjent etthvert kit med TÃœV -papirer..
(som med det senkesett)

finnes det noe mer respektert testorgan til biler enn TÃœV?

spørsmålet er vel om dette er mulig å få tak i,
tror jaffal IL ikke ville gi disse TÃœV-papirene ut utenom ved salg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply