Da var det vel på tide å lage en tråd om Rudolf etter mere enn et år som eier.
Etter noe leting bl.a. på Finn.no, noen visninger og prøveturer, så fant jeg Rudolf i september 2006.
Min gamle Golf hadde nettop blitt drept av en lastebil på Alna, og jeg trengte ny bil

(Forikringsselskapet bladde opp 35 lapper for Golf-vraket, jeg spyttet inn omtrent tilsvarende og dermed var kjøpet i boks.)
I følge papirene var bilen en 1992-modell 1.6L importert ny til Norge.
Bilen ble kjøpt fra Kongsvinger og så VELDIG orginal og pen ut.
Her var det tydelig at ingen fjortiser hadde herja med bilen.
Den hadde dessuten bare 110.000 km på speedometeret og et svært overbevisende servicehefte.
Det gjorde heller ikke noe at den hadde orginal hardtopp i bilens farge og var pen i lakken.
Bilen var dessuten utstyrt med endel orginalt Mazda ekstrautstyr:
Fast bagasjegrind, pyntelister på dører, innstegslister og skvettlapper bak
(legg merke til flippen på toppen av skettlappene som var på de tidlige modellene)
Bilen hadde de pene orginale felgene til vinterhjula og noen rare sommerfelger (som forøvrig er til salgs).
Også hadde bilen de styggpene blinklysene som ble montert på skandinaviske biler de første årene.
(Ble montert på importkaia i Drammen)
Det var også montert "Biltema-grøftelys" i haikjeften der festekrokene (melketennene) hadde vært.
Bilen hadde selvfølgelig kalesje og den hadde selvfølgelig sprekker i plastvinduet.
Interiøret var 100% orginalt med Momoratt m/Mazda-deksel.
Ingen kollisjonsputer der i gården.
Folk spurte om jeg ikke skule ha en større bil i tillegg. Til vinteren, til å frakte ting med, og for å kunne ta med passasjerer.
Nei, dette er min eneste bil, som jeg bruker hele året.
To passasjerer er det jo plass til i "baksetet"

Så begynnte en hyggelig periode med planlegging.
Som de fleste har forstått, så har jeg mer fokus på utseende enn på hestekrefter.
(Ca. dobbelt så mange hester i Rudolf som i Golfen, det holder bra foreløpig)

Først skal bilen se bra ut, så vil jeg vurdere motor og drivverk.
Jeg synes som 800.000 andre at konstruktørene og designerene hos Mazda har laget en pen og morsom bil som jeg ikke har lyst til å ødelegge.
Derfor er jeg ute etter å beholde det orginale uttrykket, men gjerne bruke noe av det ekstrautstyret og de variantene som ble lansert av Mazda og andre.
(Fortsettelse følger ......)
Erik