Kjøp av mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MxMats wrote:

Er rammenr og chassinr det samme? Chassinr er hvertfall: JM1NA3510R0512697
Jaja, se det ja ..... :roll:

I følge mine kilder :

"According to the VIN you supplied:
JM1NA3510R0512697
This VIN is for a Mazda Miata car (US Model, 1.6L), model year 1994, made at the Hiroshima plant.
It was the 12697th car made in the 5th production year."

Altså en 94 modell Miata fra USA som har skiftet motor til 1.8L (og speedometerskive) en eller annen gang og har gått 89.000 MILES.

Når jeg tenker meg om så kan jo hele speedometeret være skiftet også.
Så du bør vel gå ut ifra at kjørelengden er ukjent ....

OK ?

Den ville IKKE jeg betalt 95.000,- kr. for ihvertfall.
UANSETT hvor fint det er med 1.8L og UANSETT hvor pen den er.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

Rudolf wrote:Jeg syns det spiller LITT rolle om en bruktbil har gått 89000 eller 145000
Klart kjørelengde skal spille en rolle når det gjelder pris. Jeg mente bare at det nødvendigvis ikke er noe problem om bilen har gått langt. Det kan jo også være litt mistenkelig at en 12-13 år gammel bil har gått lite. Juks med speedometer?

Her viser det seg jo at det kan være flere ugler i mosen, og man må passe seg for pus i posen... :evil:
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

Hvis du etter heftig pruting likevel har lyst på bilen, må du få sjekket at det er mer enn bare motoren som er fra 1.8. Den skal også ha større bremser, kraftigere diff (som nevnt, helst Torsen), og girkasse.
Men, Rudolf: skal ikke en '94 Miata være 1.8?
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

Ellers er det mye bra info om Miata-årsmodeller på disse 2 sidene:
http://www.miata.net/faq/production.html
http://www.geocities.com/MotorCity/5361/
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ikke sikkert eier vet noe mer om dette enn kjøper, så det er jo bare til å dra med info.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianS wrote:Hvis du etter heftig pruting likevel har lyst på bilen, må du få sjekket at det er mer enn bare motoren som er fra 1.8. Den skal også ha større bremser, kraftigere diff (som nevnt, helst Torsen), og girkasse.
Men, Rudolf: skal ikke en '94 Miata være 1.8?
Det har du jo rett i :shock:
Det er litt uoverenstemmelse mellom VIN-dekoderene.
De tre jeg har sjekket nå sier alle USA-Miata 1994 modell.
To av dem sier 1.6L og en sier 1.8L.
Men da er det nok feil i to av dem (eller at jeg har fått feil nummer).
Temmelig sikker på at bilen er en USA-Miata 1994 modell 1.8L med skiftet speedometer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

ok, tusen takk for svar og info. Da er nok bilen uaktuell for min del, jeg vet jo ikke hva jeg kan ende opp med.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MxMats wrote:ok, tusen takk for svar og info. Da er nok bilen uaktuell for min del, jeg vet jo ikke hva jeg kan ende opp med.
Det er jo mange fine tilsalgs som er nye i Norge også.
Da har man jo litt mere kontroll.
Hvis du skal kjøpe bil som er bruktimportert av andre, er det nok lurt å sjekke litt ekstra grundig.

Jeg sier ikke at ALLE er svindlere, men USA Miata med km/t-speedometer, DEN ER FOR DRØY !! :shock:
(Da vil jeg påstå at selger er totalt uinterresert i biler, hvis han/hun påstår at "dette visste jeg ikke noe om")
En Miata/MX-5 eier er jo som regel "litt" interressert i bil.
Det er noe som heter: "Heleren er ikke bedre en stjeleren".

Så folkens, .... la oss førsøke å hindre snusk og fusk, det er vi best tjent med i lengden.

(Jeg vet at noen mener at "dette er ikke noe å bry seg om")
Men jeg klarer ikke å se på slik uten å reagere :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Rudolf wrote:Jeg sier ikke at ALLE er svindlere, men USA Miata med km/t-speedometer, DEN ER FOR DRØY !! :shock:
Vel, det er Miata speedo i min tyske bil også, med mph ytterst. Har fint lite å si spør du meg, det er skiftet pga. det er fine instrumentskiver. Det er vel noe annet om motor og hele speedometersystematikken er skiftet, det er vel ikke noe klarhet i det mer enn meninger?

Disse andre tingene bør forrige eier vite mye av, men kommer vel ikke klart frem her om det har vært snakket så mye med han i det hele tatt, så din innstilling som jeg oppfatter som litt negativ er litt rar. Som om du har en egen agenda her. Men det er bare mitt inntrykk. Jeg hadde vel også stått over bilen pga. disse tingene, eller fått justert pris deretter, men likevel...
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote:
Rudolf wrote:Jeg sier ikke at ALLE er svindlere, men USA Miata med km/t-speedometer, DEN ER FOR DRØY !! :shock:
Vel, det er Miata speedo i min tyske bil også, med mph ytterst. Har fint lite å si spør du meg, det er skiftet pga. det er fine instrumentskiver. Det er vel noe annet om motor og hele speedometersystematikken er skiftet, det er vel ikke noe klarhet i det mer enn meninger?

Disse andre tingene bør forrige eier vite mye av, men kommer vel ikke klart frem her om det har vært snakket så mye med han i det hele tatt, så din innstilling som jeg oppfatter som litt negativ er litt rar. Som om du har en egen agenda her. Men det er bare mitt inntrykk. Jeg hadde vel også stått over bilen pga. disse tingene, eller fått justert pris deretter, men likevel...
Beklager men dette skjønnte jeg ikke bæret av ...

En Miata har ALDRI hatt km/t-speedometer orginalt, ENIG ??
Hvis en Miata har km/t-speedometer, så må enten speedometerskiven eller hele speedometeret være skiftet, ENIG ??
Hvis speedometerskiven eller hele speedometeret er skiftet, så har man INGEN kontroll på hvor langt bilen har kjørt, ENIG ??

I annonsen :http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... JZ1P183215
blir det påpekt at bilen KUN har gått 89.000 km og det er ikke mindre en TO fotografier av speedometeret for å poengtere dette, ENIG ??

Mener du at dette har "fint lite å si" ??
(100 miles er fremdeles ca. 160 km)

Du sier at du også ville "stått over bilen pga. disse tingene, eller fått justert pris deretter", men at jeg er litt rar :roll:

Jeg liker ikke snusk, men andre syns tydelighvis at det har "fint lite å si".
Jaja ...

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Rudolf wrote: Beklager men dette skjønnte jeg ikke bæret av ...

En Miata har ALDRI hatt km/t-speedometer orginalt, ENIG ??
Hvis en Miata har km/t-speedometer, så må enten speedometerskiven eller hele speedometeret være skiftet, ENIG ??
Hvis speedometerskiven eller hele speedometeret er skiftet, så har man INGEN kontroll på hvor langt bilen har kjørt, ENIG ??

I annonsen :http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... JZ1P183215
blir det påpekt at bilen KUN har gått 89.000 km og det er ikke mindre en TO fotografier av speedometeret for å poengtere dette, ENIG ??
Enig i første. Enig i andre. Enig i tredje hvis hele speedo er skiftet, men det kan vel også bare være at skivene er skiftet og bilen er kjørt 89000 MILES og selger ikke vet dette? Han kan jo være "lurt" av selgeren før. Med andre ord vet vi veldig lite av dette, og du går langt i å si at det er snusk. Jeg synes også det er rart at ikke han har reagert på dette isåfall, men vet jo ikke hva han vet.

DET er det med dine innspill jeg reagerer på, at ikke alle kort er på bordet her er jeg enig i. Hvis jeg var interessert i bilen hadde jeg enkelt og greit sagt at jeg gikk utfra at det var miles og mine bud blir deretter osv. Og selvsagt sørge for at motor osv. ikke er triksa med.

Men du gjør jo dette til en stor svindel sak, noe vi rett og slett ikke vet en dritt om. Men å få fakta på bordet er vel uansett bra for de som vurderer å kjøpe den. Jeg synes jo den var overprist til å begynne med så jeg hadde vel rett uansett :P Men jeg har ikke noe spesiell interesse i dette, så jeg har sagt mitt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote: Enig i første. Enig i andre. Enig i tredje hvis hele speedo er skiftet, men det kan vel også bare være at skivene er skiftet og bilen er kjørt 89000 MILES og selger ikke vet dette? Han kan jo være "lurt" av selgeren før. Med andre ord vet vi veldig lite av dette, og du går langt i å si at det er snusk. Jeg synes også det er rart at ikke han har reagert på dette isåfall, men vet jo ikke hva han vet.
Men da er vi jo ganske enige.
Hvis bare skivene er skiftet så har bilen gått over 140.000.
Hvis hele speedometeret er skiftet så har man ikke peiling på hvor langt bilen har gått.
Hvis du skulle kjøpe en leilighet på 160m2 så ville du vel bli litt sur hvis den viste seg å bare være på 100m2 ?
biXen wrote:DET er det med dine innspill jeg reagerer på, at ikke alle kort er på bordet her er jeg enig i. Hvis jeg var interessert i bilen hadde jeg enkelt og greit sagt at jeg gikk utfra at det var miles og mine bud blir deretter osv. Og selvsagt sørge for at motor osv. ikke er triksa med.
Jeg skjønner ikke hva du reagerer på ?
Mener du at en kjøper "enkelt og greit skal gå utfra at det var miles".
Nei, det mener du ikke ??
biXen wrote:Men du gjør jo dette til en stor svindel sak, noe vi rett og slett ikke vet en dritt om. Men å få fakta på bordet er vel uansett bra for de som vurderer å kjøpe den. Jeg synes jo den var overprist til å begynne med så jeg hadde vel rett uansett :P Men jeg har ikke noe spesiell interesse i dette, så jeg har sagt mitt.
Jeg har ikke sagt at det er en stor svindelsak.
Jeg sier (som deg) at det er underlig at ikke selger har reagert, men gjør et stort poeng av at bilen "bare har gått" 89.000 km.
En som selger en såpass dyr ting som en bil har et ansvar for å gi korrekte opplysninger om det han/hun selger.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote: Vel, det er Miata speedo i min tyske bil også, med mph ytterst. Har fint lite å si spør du meg, det er skiftet pga. det er fine instrumentskiver.
Tør jeg spørre om hvordan forsikringsselskapet ditt forholder seg til dette ?
Hvis takstmann, verksted eller andre skal lese av "km-standen" din, hva sier du da ?
At den viser km eller miles ?

Jeg blir litt ovverrasket over at noen synes det er så lite viktig om speedometeret har blitt byttet mellom km eller miles.
Dette har jo stor betydning for forsikringspremie, serviceintervall og verdi på bilen.

Er det bare jeg som har blitt paranoid, eller er det andre som har meninger om dette ?
Skal det være fritt fram å bytte, slik at vi ikke aner hvor langt bilen egentlig har kjørt ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
biXen wrote: Vel, det er Miata speedo i min tyske bil også, med mph ytterst. Har fint lite å si spør du meg, det er skiftet pga. det er fine instrumentskiver.
Tør jeg spørre om hvordan forsikringsselskapet ditt forholder seg til dette ?
Hvis takstmann, verksted eller andre skal lese av "km-standen" din, hva sier du da ?
At den viser km eller miles ?

Jeg blir litt ovverrasket over at noen synes det er så lite viktig om speedometeret har blitt byttet mellom km eller miles.
Dette har jo stor betydning for forsikringspremie, serviceintervall og verdi på bilen.

Er det bare jeg som har blitt paranoid, eller er det andre som har meninger om dette ?
Skal det være fritt fram å bytte, slik at vi ikke aner hvor langt bilen egentlig har kjørt ?

Erik
Tja ser da bare fordeler med miata speedo eg, slipper å betale så mye i forsikring, :roll: men å sette over ett ifra miata i min mx5 blir ikke gjort. for meg så har det ikkje noe særlig betydning over hvor langt en bil er rullet, pga min nb var rullet 68000 når eg fikk den, mens min na som er rullet over dobbelt så langt er mye bedre stand, så eg ser mer på stand en kmstand, men det er da meg, er mangen så henger seg opp i kmstand og mener bilen er bedre da, derfor er det desverre mangen som driver med fusk, mazda er verdens enkleste å skru tilbake,, bare vær obs på dette, har kikket på mx5 med km stand på under 100000km som tikker som en ford med 200000km på telleren, hva som gjør dette er meg ikkje forståelig, da eg har nå en mazda 323 med langt mer enn dette på telleren som er stille som den skal som ny,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Rudolf wrote: Tør jeg spørre om hvordan forsikringsselskapet ditt forholder seg til dette ?
Hvis takstmann, verksted eller andre skal lese av "km-standen" din, hva sier du da ?
At den viser km eller miles ?

Jeg blir litt ovverrasket over at noen synes det er så lite viktig om speedometeret har blitt byttet mellom km eller miles.
Dette har jo stor betydning for forsikringspremie, serviceintervall og verdi på bilen.

Er det bare jeg som har blitt paranoid, eller er det andre som har meninger om dette ?
Skal det være fritt fram å bytte, slik at vi ikke aner hvor langt bilen egentlig har kjørt ?

Erik
Eh. Instrumentskiva er byttet, ikke selve speedoet. Skifter ikke hele speedoet pga. skiva er finere på Miata, men det var nok lett å misforstå :P Min motor har aldri vært solgt i USA heller så jeg tviler på at noen ville tvilt så mye i mitt tilfelle. Absolutt ingen grunn til at noe skulle være miles på min bil.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply