Tein

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Tein

Post by MxMats »

Noen som vet om Tein coilovers er TUV godkjente?
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

er ikke det
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

De er ikke det, og det er virkelig kjipt for jeg sikler bra på et sett med Tein samt den motoriserte justeringen :D

Vurderer nesten å få, ved kjøp av ny bil, lånt et sett som er godkjent. Montere dette settet få det inn i vognkortet for så å bytte til Tein. Vet ikke hvor ative de vil være med å sjekke senkesettet hvis det er i vognkortet.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Grunnen til at det ikke er godkjent er vel at du må ta hjulstillingskontroll når du hever eller senker bilen med coiloverne.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Det er noe møkk. Er jo superbillig i japan :wink: men det må vel gå an å få skrivd inn et senkesett i vognkortet og så bytte til evnt tein? Ingen som sjekker det vel? hehe
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er det noen så vet ca hvor mye forskjell det blir på vinklene ved senking av coil overs, eg tenkte da på 1-2cm justering, eg tror ikkje det blir så meget gale eg, om toe inn er rett så er eg fornøyd, camber følger vel med når man senker, caster maxer eg alikevel. om det forandrer seg så mye så bør man vel justere vinklene før man reiser på ferie og bilen er fullpakket, eg har montert k-sport sine coil overs. ,. Disse hadde ett medfølgende tuv papirer, men da på at demperne hadde blitt godkjent etter en langvarig test, men kanskje det holder om man treffer en hyggelig mann på biltilsynet.. Egentlig så skal det vera nok å få bevist at fjørene er sterke nok til denne bilen.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

vi har målt ca en halv grad mer camber med to personer i bilen, så en høydeforskjell på 1-2 cm er mer enn nok til å gjøre forskjell på vinklene..
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

HF-mx5T wrote:vi har målt ca en halv grad mer camber med to personer i bilen, så en høydeforskjell på 1-2 cm er mer enn nok til å gjøre forskjell på vinklene..
Jepp men er det bare camber som forandres, så er det da kanskje bare positivt, mer camber når man senker, og mindre når man skrur opp igjen, vintercamber og sommercamber..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

harrymekk å ikke justere vinklene.. bak endres bare camber, foran endres også spissing..

men folk tar seg jo ikke bryet med å justere vinklene med vekt i bilen engang.. så for all del.. dere får kjøre på..
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

HF-mx5T wrote:harrymekk å ikke justere vinklene.. bak endres bare camber, foran endres også spissing..

men folk tar seg jo ikke bryet med å justere vinklene med vekt i bilen engang.. så for all del.. dere får kjøre på..
må seie meg enig her!
Ka er poenget med å oppgradere understellet når man ikkje tar dette på alvor? :roll:

andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jepp, utgangspunktet er såpass bra, at det må gjøres riktig om det ikke skal bli verre..
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Siste avsnitt i boka "Mazda Miata Performance Handbook" om hjul og dekk lyder slik :

Image

De bruker uttrykket "finely tuned road machines". :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

alt til sitt bruk.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

haha.. rudolf er reine misjonæren da.. jeg hater misjonærer..

rudolf.. alt som står i bøker.. er ikke den endelige sannhet.. alt til sin bruk liksom.. enhver som vurderer tein greier. er allerede misfornøyd med det kompromisset mazda har laget for at flest mulig skal like bilen til og fra butikken..

de som står omtalt i boka der er de som kapper fjærer og senker ihjel bilene uten gode dempere osv..

alt som står på trykk er forresten det eneste riktige..

årets bil 1993 var forresten en nissan micra.. en fantastisk maskin, kan jeg foreslå et bytte? mx5 nådde ikke opp blandt de tre beste engang..
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote:jepp, utgangspunktet er såpass bra, at det må gjøres riktig om det ikke skal bli verre..
Jeg sier vel egentlig det samme :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply