Sesong 08 - Morsomme veier

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg bruker tomtom go 300. eg lånte en stund en kompis sin garmin, men det ble ikkje lenge, det var en toppmodell, mye mas, og når man kom i tuneller så maste den, pluss den mistet hele ruta, så når eg kom ut så ble det bare tull, så blir det en ny gps så blir det tomtom, men nå funker min 300 helt topp, men ser de nye har automatisk oppdatering av kart, det er noe eg kunne tenkt meg, kjører masse eg, og gps er blitt ett verktøy eg trenger,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

shutinc wrote:gps er vel kanskje en nødvendighet om man skal finne fram i dette langstrakte, svingete landet :) Kan jeg spørre hvordan gps'er dere har, hvilket merke, pris og annen nyttig informasjon.
Kjøpte en Mio C320 i anledning sommerturen i fjor. 4,3" skjerm, Europakart, fotoboksvarsling etc. Veldig fornøyd med den... er ikke mindre forfengelig enn at jeg synes det er viktig at designet passer inn i bilen den skal sitte i.

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335454

Ser den koster ca 1.100,- riksdaler mindre nå enn hva jeg ga for den i fjor. :P

Ellers er det vel TomTom som er mest utbredt, mye pga veldig bra community, support etc.

...men jeg liker å være litt anti-mainstream.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Har en Mio220 med Europakart, 3,5" skjerm. Mio har nå en modell med 4,3" skjerm til samme prisen (ca. 2500,- kr.) Litt treg om morran ved oppstart, ellers OK.
Holder ruta i tuneller, noe som en gammel Garmin ikke gjorde. Fotoboksvarsler som har berga meg en gang (i Sverige).
Etter min mening er et godt kart den beste måten å beregne en reiserute på,
dersom man har spesielle ønsker utenom raskeste rute. Får en mye bedre oversikt over reisa.
Bruker GPS'en mest til å finne fram i fremmede byer, og som fotoboksvarsler.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

takker for utfyllende svar folkens! :)

Mye å velge blant her gitt. Kommer nok til å bruke litt tid på å finne den "perfekte" gps'en for meg. Vurderer en av modellene til mio, etter som flere av tomtom sine gps'er (les: tomtom go 720) mangler antenne og billader.
Har ikke sjekket så mye på de dere har anbefalt, men jeg regner med at det følger med såpass.

Kriteriene mine er at gps'en ikke mister oversikt selv om man er i en tunnell, og bør ha støtte for fotoboksvarslig, og må for all del ikke være treg i menyene.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hva mener dere med at GPSen mister ruta i tunnell? Min Garmin Nuvi 250 eller hva den heter mister satelitten i tunneller, såklart, og rekalkulerer når man kommer ut av dem (men det tror jeg man kan justere også), men man er jo på samme veien så jeg ser ikke problemet med det så lenge destinasjonene er de samme :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Joda, en GPS mister forbindelsene i tuneller.
MIO 220 som jeg bruker følger ruta på kartet og med den hastighet bilen hadde da den mistet signalet. Rekalkulerer lynkjapt når den mottar signal igjen. Etter siste tunellen på E6 mot Stjørdal (Ca 4 km lang) er avviket mellom "kjørt" distanse på GPS'en og virkelig distanse når den mottar signal igjen minimal. Dette forutsetter selvfølgelig at man har jevn fart.
En 3 år gammel Garmin som jeg brukte før gikk helt bananas dersom den mistet signalet.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Det har heldigvis sjedd en hel del på 3 år :D. Garmin funker i dag som de fleste andre, også i tuneller. Den prøver å simulere kjøre rute og oppdaterer seg så snart den får kontakt. Les noen seriøse tester så ser man at garmin er en av de mer poppulære leverandørene. Lykke til med valget. :)
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

fine ting karer! Men nå spora visst tråden helt av her. Jeg er fortsatt på leting etter de beste sommerveiene som vårt langstrakte land har å tilby, så kom gjerne med flere forslag. Bør helst ikke styre for langt vest, da planene er å ende opp i kristiansand eller arendal, der en venn av meg har sommerhus.

Edit: GPS-valget falt på en tomtom go 3rd edition. Ikke helt ventet, men tror nok den skal fungere til enkel bruk. Prislappen var 1325,- inkl. rabatter hos mpx.

Yay, nå finner jeg fram til sommeren :)
Post Reply