Kalesje - CabrioWorld

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

tor340
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Kalesje

Post by tor340 »

Det innertaket som følger med er bare et tøystykke som ikke bygger noe særlig. Det er kun for å holde bakre bøyle i stilling, se tegningen.
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 725

Post by Hyper Ado »

Henger det på nedsiden eller oppsiden av bøylene? toppen av hode mitt stikker opp til bøylene cirka. Ser ut for meg som om det henger under på tegningen. På en bil jeg prøvekjørte en gang i tiden skalla jeg i innertaket :( Men skal ikke ta noen sorger på forskudd her. Er det kun for å trekke bøylen frem kan jeg sikkert ordne til en "trekkemekanisme" ved hjelp av reimer/stropper på 3 punkter, som henger mellom kalesjen og bøylene.

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

Hyper Ado wrote:Henger det på nedsiden eller oppsiden av bøylene? toppen av hode mitt stikker opp til bøylene cirka. Ser ut for meg som om det henger under på tegningen. På en bil jeg prøvekjørte en gang i tiden skalla jeg i innertaket :( Men skal ikke ta noen sorger på forskudd her. Er det kun for å trekke bøylen frem kan jeg sikkert ordne til en "trekkemekanisme" ved hjelp av reimer/stropper på 3 punkter, som henger mellom kalesjen og bøylene.

H A
Det henger på nedsiden av bøylene, og har vel kun til hensikt å trekke bøylene frem. Skal jeg være helt ærlig så synes jeg ikke noe om dette "innertaket". Synes det var penere innvendig med mitt gamle tak som gikk rundt hver bøyle.
tor340
2000 RPM
2000 RPM

Kalesje

Post by tor340 »

Det såkalte innertaket strammer bakre bøyle framover, og stroppene som du ikke har montert, strammer den bakover. Disse delene brukes ikke ,hvis du har plastrute eller glass med glidlås. Da blir det tverrgående sømmen i kalesjen festet fast i bakre bøyle og holder denne i riktig stilling.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

Ok, er vel kanskje best alikevel å få montert dette riktig. Tar det ikke idag :D , men får se på nyåret! Er jo litt kjekt å ha ting riktig også.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

Satser på å få jobbet litt med cab'n imorgen, men det har dukket opp en annen liten ting også. Vinduet på førersiden har en tendens til å henge seg fast i cab'n når jeg åpner / lukker døren. Er det justeringsmuligheter på det framre feste, slik at jeg kan få slakket cab'n litt :?: :?:
Har fått sett litt på det feste, men skjønner ikke helt om det er muligheter for å justere noe der
tor340
2000 RPM
2000 RPM

Cab

Post by tor340 »

Det høres ut som sidevinduet går for høyt opp. Det er en justeringskrue under hvert feste, som du ser hvis du åpner et lite deksel under haspen. Rudolf la ut et bilde av dette, men jeg finner det ikke. Ta kontakt på PM hvis du vil jeg skal hjelpe deg.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Larserik wrote:Vinduet på førersiden har en tendens til å henge seg fast i cab'n når jeg åpner / lukker døren. Er det justeringsmuligheter på det framre feste, slik at jeg kan få slakket cab'n litt
Det er som nevnt her en justeringsmulighet på hengslene frem mot frontruten, men i utgangspunktet ville jeg IKKE funnet på å slakke på selve cab'en i forbindelse med problemet du nevner. Hvis sideruten går for høyt opp er det enkel og gjøre ved å fjerne dekselet inni døren og justere dette der.
Larserik wrote:Ok, er vel kanskje best alikevel å få montert dette riktig. Tar det ikke idag
Ja, det vil jeg absolutt anbefale. Jeg er meget glad for at eg monterte både stroppene og innertaket når jeg har no-zip glassbakrute. Det medfører at jeg kun løsner hengslene fremme og slenger taket ned. Når det skal opp tar jeg bare tak bak og drar det opp og klemmer det fast igjen. Uten å måtte røre meg ut av førersetet eller gjøre noe med bøylene... Enkelt og greit, og slik dette selvsagt skulle vært konstruert fra starten av.

NB. Når jeg monterte innertaket dro jeg det over bøylene, hvis ikke følte jeg det hang for langt ned og jeg tok opp i.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

HansT wrote:
Larserik wrote:Vinduet på førersiden har en tendens til å henge seg fast i cab'n når jeg åpner / lukker døren. Er det justeringsmuligheter på det framre feste, slik at jeg kan få slakket cab'n litt
Det er som nevnt her en justeringsmulighet på hengslene frem mot frontruten, men i utgangspunktet ville jeg IKKE funnet på å slakke på selve cab'en i forbindelse med problemet du nevner. Hvis sideruten går for høyt opp er det enkel og gjøre ved å fjerne dekselet inni døren og justere dette der.
Larserik wrote:Ok, er vel kanskje best alikevel å få montert dette riktig. Tar det ikke idag
Ja, det vil jeg absolutt anbefale. Jeg er meget glad for at eg monterte både stroppene og innertaket når jeg har no-zip glassbakrute. Det medfører at jeg kun løsner hengslene fremme og slenger taket ned. Når det skal opp tar jeg bare tak bak og drar det opp og klemmer det fast igjen. Uten å måtte røre meg ut av førersetet eller gjøre noe med bøylene... Enkelt og greit, og slik dette selvsagt skulle vært konstruert fra starten av.

NB. Når jeg monterte innertaket dro jeg det over bøylene, hvis ikke følte jeg det hang for langt ned og jeg tok opp i.
Ok, takker for tipset. Sideruten har jeg fått sett på og denne gikk ikke for høyt. Var akkurat i "svingen" av vinduet/cab'n som var problemet, men det løste seg med en liten justering av de nevnte justeringsmulighetene som man har i framkant.

Når du nevner innertaket - dro du det da under den bakre bøylen, og over 2 to andre?
tor340
2000 RPM
2000 RPM

Kalesje

Post by tor340 »

Den skal ligg under bøylene, og opp i sporet i framre bøyle så bøylene blir dekt. Du ser det på tegningen fra monteringsanv.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Kalesje

Post by HansT »

tor340 wrote:Den skal ligg under bøylene, og opp i sporet i framre bøyle så bøylene blir dekt. Du ser det på tegningen fra monteringsanv.
Ja det fant jeg også ut fra monteringsanvisningen, men både jeg og en kollega av meg med Miata fant ut på våre biler fungerer dette ikke. Ihvertfall ikke for personer over 170 cm.. Taket blir hengende ned i hodet på meg hele tiden selv om jeg festet det godt i sporet i fremre bøylen. Mener det var en lang diskusjon om dette på formuet for lenge siden om andre som også har hatt dette problemet.

Lars Erik: Det ligger over de 2 andre, men... ehh.. jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg gjorde det på den bakerste? (har Hardtop på nå, og får ikke sjekket).. men.. ehh.. jeg mener det bare var en måte å ha det på på den bakerste.. husker ikke at jeg stusset noe på hvordan det skulle være, men jeg er nesten sikker på at den går under den bakre... fordi det gjør at den blir trukket fremover når jeg tar ned taket, og så trekker stroppene bøylen bakover når jeg tar taket opp igjen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Re: Cab

Post by Rudolf »

tor340 wrote:Det høres ut som sidevinduet går for høyt opp. Det er en justeringskrue under hvert feste, som du ser hvis du åpner et lite deksel under haspen. Rudolf la ut et bilde av dette, men jeg finner det ikke. Ta kontakt på PM hvis du vil jeg skal hjelpe deg.
Du mener dette:

Image

Som var i denne tråden:

viewtopic.php?p=60981&highlight=#60981

Lurt å justere haspene når kalesjen skiftes.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply