"Vanlige" feil på JR M45 på en '92 1,6

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

"Vanlige" feil på JR M45 på en '92 1,6

Post by JonA »

Hei!
Jeg har en venn som kjøpte "Sebring" / Frode?? sin gamle MX-5. Denne har gått som en klokke inntil for ca. en mnd siden. Nå er den tungstartet (dør etter oppstart) og tar ikke gassen i det hele tatt. Blir noe bedre etter å ha blitt varm, men er på ingen måte kjørbar. Motoren går greit (om enn noe fort) på tomgang når den har blitt varm. Tenningsanlegg virker OK.

Er det noen som har noen tips om hva vi kan sjekke?

Her er hva vi har forsøkt:

Forsøkt en luftmengdemåler fra en frisk bil, ingen endring

Sett etter brudd på steder der ledningsnett har vært "tuklet med" i forbindelse med kompressormonteringen. Alt OK

Målt aktivering av dyser med oscillioskop, har ca 2millisek åpning ved tomgang, og øker til ca 6 når det gis gass. Virker OK

Kontrollert drivstofftrykk: ca 2 bar ved tomgang og 5,5 bar når kompressor "lader" . Her har jeg ingen referanse, synes selv at bensintrykk stiger vel voldsomt, men har som sagt aldri målt trykk på en bil med en ekstra drivstofftrykkregulator. Noen som har data på hva man kan forvente ved måling av bensintrykk?

Jeg stusser også på at silikonslanger mellom kompressor og intercooler og intercooler og innsug trekker seg sammen på tomgang. Skal det være såpass undertrykk i innsuget på tomgang?

Har ikke funnet noen form for falsk luft eller lekkasje av ladetrykk.

Det virker som motoren går ekstremt fett når den belastes, det ryker mørkt fra eksos, og lukter skikkelig "CO"

Bilen er en 92 modell 1,6 liter, kompressoren er en M45 med boost upgrade kit og hjemme-konstruert intercooler, det er brukt en BIPES boks for å retardere tenning. Mere vet jeg desverre ikke.

Hadde satt veldig stor pris på om noen med litt erfaring på området hadde hatt noen lure tips å komme med for å få bilen kjørbar igjen! den er jo så morsom å kjøre når den er i orden... :)

MVH

Jon Anders
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det er vakuum fra baksiden av kompressoren (gasspjeld) og til innsuget, så slangene trekker seg sammen.

Du har ikke sjekka om Lambdan funker som den skal..

Kan tenkes den er defekt og ECU gir mere bensin enn nødvendig pga feil info fra Lambda ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Kan det være dårlig tenning pga. dårlige pluggledninger?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Sjekk lambda, sjekk også at ledningen til luftmengdemåleren sitter i.
Bilen min startet å gikk på tomgang uten at jeg hadde koblet til ledningen, men døde så fort jeg prøvde å gi gass.
Kan også høres ut som trøbbel med coil-pakka som sitter mot torpedoveggen ut i fra hva andre har skrevet før om feil med den. Du kan jo prøve å ta ut diagnose å se om det kan hjelpe :?:
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hva med en komp test, det kan også lønne seg, om denne kjerra er kjørt med feil bensinforhold og tenning så kan stemplene fått seg en smell, noe som er fort gjort på overtrykksmotor,. Om du ikkje har komp tester så kan det enkelt gjøres ved å legge ett papirark der olje påfyllingslokket skal vera, og starte opp, flyger det vekk så har du problem, dette er ikke en god test, men vil vise store feil..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply