Eiers egenerklæring - salg av bolig

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Eiers egenerklæring - salg av bolig

Post by fatlaces »

Hei,

sitter å lurer på noe og tenkte kanskje noen her vet.
Når man skal selge bolig må man fylle ut egenerklæring, og der er det et punkt som heter "Godkjent kontroll av: Elektrisk anlegg".
Når man krysser av på "Ja", må man da kunne vise til en faktisk kontroll av det elektriske annlegget, eller holder det å si at alt er utført av fagfolk ?

Har en liten "diskusjon" med hun jeg kjøpte hus av...
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

det spørs hva det gjelder, er det baderom må du dokumentere at det er fagfolk, megler skriver i prospektet ditt hvem som har gjort jobben,

Jeg og x dama solgte akkurat et hus nå, vi lot en ufaglært legge fliser på bad og gang, men strømmen ble tatt av fagfolk, allt dette kom frem på prospekte.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Å få godkjent det elektriske anlegget er jo ikke noe pes så lenge det er gjort skikkelig, om noen som feks bodde der før deg har gjort noe selv, kanskje han/hun var elektriker og har gjort det orntlig men ikke sendt samsvarserklæring på det, så kan du få hvilket som helst autorisert el-firma til å komme og godkjenne!

vet du konkret hva som skal sjekkes kan de kanskje ta et par timer for det,
så skal ikke koste så mye :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

siemens wrote:det spørs hva det gjelder, er det baderom må du dokumentere at det er fagfolk, megler skriver i prospektet ditt hvem som har gjort jobben,

Jeg og x dama solgte akkurat et hus nå, vi lot en ufaglært legge fliser på bad og gang, men strømmen ble tatt av fagfolk, allt dette kom frem på prospekte.
Må vel ikke være fagfolk for å legge fliser på bad?
er en fordel, men er man nødt...?

kan jo dokumentere alt med bilder da, det hjelper lite med det elektriske
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Mr-BRG »

Elkontroll (Bolig) må utføres av autorisert elektriker. Da vil du få en dokumentasjon på tilstanden til det elektriske anlegget. Som også skal følge med i et eventulet salg.

Ellers må man ha dokumentasjon(samsvarserklæring) på alt elektrisk arbeid etter 1999.

Når det gjelder bad kan du gjøre alt selv utenom vann og strøm. Men veldig greit og ha garanti på membran og div.
Mx-5 BRG 96 Solgt
Mx-5 BRG 91 RIP
Mx-5 BRG Prosjekt Solgt
Mx-5 Sølv 01 1.8 Sport Solgt
BMW E91 SORRY!!
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mr-BRG wrote: Ellers må man ha dokumentasjon(samsvarserklæring) på alt elektrisk arbeid etter 1999.
Høres ut som jeg kan si at dette var gjørt før 1999, og slippe å tenke på samsvarserklæring...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

dette er situasjonen:

Jeg har kjøpt et hus hvor alt så ut til å fungere, men dagen jeg flytta inn sluttet strømmen å fungere på badet og strømmen til taklampa på kjøkkenet fungerer ikke. Jeg har prøvd ALLE sikringer, bytta pærer overalt, men fortsatt ingenting.

Derfor var jeg interessert i å se papirene fra den godkjente kontrollen av el-anlegget som selger hadde krysset av ja på, på egenerklæringskjemaet. Men selger har ikke hatt en sånn kontroll, og da mener jeg at jeg har blitt feilinformert. Men hun mener det holder å kunne si at alt det elektriske er utført av fagfolk. Dvs, at hun kunne i teorien sagt "ja dette ble gjort for 50 år siden av fagfolk, så strømmen er kontrollert og godkjent", noe jeg syns høres rart ut.

Etter mye om og men kontaktet hun elektriker som skulle se på feilen, og det mente hun at jeg skulle betale for, noe jeg ikke var interessert i. Men jeg har kontaktet forsikringsselskapet som sender en kontrollør for å sjekke ALT det elektriske. Det må jeg betale 1600 kr for, men jeg får 20% billigere forsikring hvis alt er i orden. For hun mente det "sikkert bare er en bagatell", noe det mulig er, men hva hvis det ikke er det ?
Og jeg mener fremdeles at hun har feilinformert når hun selv har sagt at det er kontrollert og godkjent, men som hun muntlig har bekreftet ikke er tilfelle.

I tillegg kom jeg i snakk med naboen når jeg flytta inn her, som råda meg til å ta tak i det billeproblemet i krypkjelleren(!)
På egenerklæringskjemaet har hun selvfølgelig krysset "nei" under skadedyr og insekter. Jeg finner det rart at naboen vet om problemer i huset som hun selv ikke visste om når hun har bodd her i elleve år.
Og hvis jeg forstod naboen riktig er det flere ting her.

Men jeg får ta strømmen først tenkte jeg.
Dette lukter langvarig kjefting frem og tilbake. ugh :/
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Høres ikke bra ut egentlig..
Er sikkert borrebille i bjeklene mellom grunnmur og huset. (bærebjelker?) Kan tenkes det holder med å få ett skadedyrfirma til å sprøyte.

Muligens du burde gå via advokat, så du vet hva du har rett/krav på ?

Litt seint nå.. Men det kan lønne seg å få en boligsalgsrapport.

Er selv på boligjakt. Og jeg foretrekker boliger med boligsalgsrapport.

Ett annet tips: Har selger tegnet eierskifteforsikring. Og du får regning på halvparten.. IKKE betal hvis ikke det har stått i salgsoppgaven under omkostninger.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Ja har tenkt tanken. Bare tenkte jeg skulle få kontrollert alt først. Vil liksom ikke sette igang masse styr for en ødelagt automatsikring eller noe annet småting
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

EspenSort92 wrote:
siemens wrote:det spørs hva det gjelder, er det baderom må du dokumentere at det er fagfolk, megler skriver i prospektet ditt hvem som har gjort jobben,

Jeg og x dama solgte akkurat et hus nå, vi lot en ufaglært legge fliser på bad og gang, men strømmen ble tatt av fagfolk, allt dette kom frem på prospekte.
Må vel ikke være fagfolk for å legge fliser på bad?
er en fordel, men er man nødt...?

kan jo dokumentere alt med bilder da, det hjelper lite med det elektriske
i ENKELTE boretslag MÅ du ha fagfolk, jeg har akkurat begynnt og rive bad og skal legge varmekabler, vi gjør alt selv utenom vann og strøm.
Vann trenger heller ikke godkjennes, kun strøm.

Selv om denne regelen kom i 1999, så ser elektrikeren når badet har blitt oppuset,
det kommer nye ting og regler hele tiden, eks: de kan se når du pusset opp bare på og se på varme følern som ligger i gulvet ditt.
Den er ikke dato stemplet eller noe, men når begynnte leverandørene og levere det utstyret.

Onkelen min er rørlegger, og han kan se på rørene når rørene ble lagt evt byttet.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Post Reply