Europatur med NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Europatur med NA

Post by Kjakan »

Lurer litt på hvilken bil jeg skal bruke på ferie her...
Miataen er ikke særlig behagelig som reisebil pga det høye turtallet, og at jeg da må holde lavere hastighet. BMWen er nok bedre som reisebil, samt at den er mer morsom på Nurburgring. Dog bruker den mer bensin, og vil bli endel dyrere (5kr*500mil=2500kr). Også kan jeg ikke kjøre toppløs i Alpene og langs Rivieraen med den...Og hvis jeg skal kjøre sammen med noen kamerater i Miataen, vil jeg ikke holde følge. Så kommer til å ligge i bakleksa hele tiden...
Innspill? Noen som har kjørt nedover selv med NA?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Mx-Jan
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 191
Joined: 26 Nov 2006, 01:00
Medlemsnummer: 697
Location: Blærum
Status: Offline

Post by Mx-Jan »

Selg bmw og sett inn turbo og 6 trinnskasse i miataen :wink:
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg kjenner noen som hadde en 911 targa, RUF. Den bråka noe kraftig på grunn av sportsanlegget. Kona brukte alltid ørepropper når de kjørte. Kanskje ørepropper eller øreklokker er tingen? Øreklokker med lyd kanskje.

Å kjøre med taket oppe på de kjappe transportstrekkene i 190 km/h ville sikkert hjelpe litt det også.

Dette er ikke ment som fleip.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Frakt av bil er ikke så aktuellt da det er veien som er målet...
Er ikke så bortskjemt på komfort, men det kan ikke være helt sunt for bilen og ligge på 5000rpm+/- over lengre tid? Den har vel 3200 allerede i 100km/t. Kjører seff med taket på...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Har cruset i fler timer i strekk på autobahn i 150/160/170 med min og bare kosa meg. No probs.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

midget77 wrote:Jeg kjenner noen som hadde en 911 targa, RUF. Den bråka noe kraftig på grunn av sportsanlegget. Kona brukte alltid ørepropper når de kjørte. Kanskje ørepropper eller øreklokker er tingen? Øreklokker med lyd kanskje.

Å kjøre med taket oppe på de kjappe transportstrekkene i 190 km/h ville sikkert hjelpe litt det også.

Dette er ikke ment som fleip.
Jeg har testa rundt 190km/h både med og uten tak, vet ikke helt hva som bråker mest. Det var helt j**lig begge deler.
Turtallet ligger også veldig nære rødstreken, tror det var en del tyskere som lurte på om vi prøvde å lette eller noe.
Fant ut at grei autobahne fart med taket nede var 150-160km/h, da var det utholdbart med støy.
Hvis du velger Miata for turen, husk solkrem..
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kjørte ganske fort i Danmark, sto jo ikke fartsgrense noen plass der så :P Da var turtallet ganske høyt ganske lenge, og det var ikke plagsomt, er det fint vær så har man også taket nede og da bråker det uansett nesten mer enn motor. Spørs jo også på dekk og veikvalitet, og der er jo alt bedre enn Norge.

Komforten ville jeg utsatt mer på. Blei praktisk talt ganske svimmel av å kjøre lenge i MX-5en, men så hadde jeg litt hastverk også. Men tror det er pga. veifølelsen. Blir vel mer at man blir fartsblind i Tyskland. På autobahn med tak på og dekk du kjenner veien godt med er det nok en fare for å bli ør i hodet av veistøy mer enn motorstøy i min mening. Hundre ganger mer komfortabelt med BMW, men er det like kos? :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Har kjørt både NA og NB på flere langturer, og jeg synes de er helt suverene på lange etapper. Det er kun NB jeg har kjørt på Autobahn, og den lå jeg fint mellom 180- og 200km/t med over lengere tid. Var oppe i 225km/t på speedometeret en gang også. Hadde ingen problemer med å holde følge med mine kompiser som bl.a kjørte Porsche o.l. Det har selvsagt, blandt annet, med at trafikken ikke tillot disse å ligge langt over 200km/t på det tidspunktet vi kjørte.
Dersom du ikke har kjørt på Ringen før, tror jeg du synes det går greit nok med MX-5. Kanskje litt lite drag opp mot Höhe Acht, men det er omtrent det eneste. Hadde selv nesten 200 knykk ned Fuchs Röhre med Mazda`n. En M5 er nok mer stabil, men i de hastighetene nedi der er det kort veg til rekkverket.
I år står nok en tur for døren. Gleder meg enormt :D
Arildh var nedover med MSM`en i fjor og kan kanskje fortelle hvordan han opplevde det med litt mer krutt under huven..

Jeg svarte ikke helt på de du spurte om ang. NA, men det får duge. Tipper kanskje du må, som du selv sier, kruse litt saktere enn det vi gjorde.

Når skal du nedover forresten?
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vil anbefale europatur med NA uten å stusse!

har litt bilder og sånt her:

http://www.roadster-heaven.net/ferie.html

klikk på turer med MX-5 så kan du se et utdrag fra 02, 03 ,04 og 05 :)

kjørte en gang 13 timer i strekk fra kaien nord i Danmark til rett sør for Strasbourg i Frankrike... (med mat/bensin pauser)
jeg synes ikke det var noe heft da, men tviler på det skjer flere ganger :)

men det viser hva som er mulig i en kjekk bil ;)

Jeg lå ofte i 160-170 men som oftest i ca 150, og har også testet toppfart noen ganger.. :)

...dere som maser om lydnivå... jeg syns det er overdrevent!
var i alle fall i 180 med taket nede... ikke noe jeg gruer meg til å gjenta akkurat ;)
..vi skal nedover fra midten til slutten av juni
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Må bare få sagt at det er ikke overalt i Tyskland det er fri fart!
og ingen steder i Frankrike, men likevel holder folk gjerne 140-150...

så tror ikke det er noe problem å kjøre ilag nedover,
hvis ikke de andre absolutt vil dra ifra, i så fall kan du misunne de på rivieraen med taket nede og gøye svingete veier, feks fra Nice til St Tropez
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

biXen wrote:Hundre ganger mer komfortabelt med BMW, men er det like kos? :)
Det er det da. Begge bilene har sin sjarm, men Miataen har kalesje..
BMWen har bare et panoramasoltak som ikke funker....
motorhead wrote:Har kjørt både NA og NB på flere langturer, og jeg synes de er helt suverene på lange etapper. Det er kun NB jeg har kjørt på Autobahn, og den lå jeg fint mellom 180- og 200km/t med over lengere tid. Var oppe i 225km/t på speedometeret en gang også. Hadde ingen problemer med å holde følge med mine kompiser som bl.a kjørte Porsche o.l. Det har selvsagt, blandt annet, med at trafikken ikke tillot disse å ligge langt over 200km/t på det tidspunktet vi kjørte.
Dersom du ikke har kjørt på Ringen før, tror jeg du synes det går greit nok med MX-5. Kanskje litt lite drag opp mot Höhe Acht, men det er omtrent det eneste. Hadde selv nesten 200 knykk ned Fuchs Röhre med Mazda`n. En M5 er nok mer stabil, men i de hastighetene nedi der er det kort veg til rekkverket. Når skal du nedover forresten?
Miataen går litt varm når jeg holder 150-180km/t, selvom ikke skiltet sperrer for luftkjølingen. Så er nok mest realistisk å holde 130km/t, dog er det en slitsom hastighet i Tyskland da man må veksle mellom lastebiltrafikk og personbiler i stor grad...De andre har b.l.a 993, E36 M3, A4 1.8T o.l, så er mulig jeg kjører for meg selv...
Har aldri kjørt selv på Ringen, men sittet på i en 400hk-S14a. Var grisemoro.
Vet ikke helt enda når jeg drar, regner med første uka i Juli. Har ikke tatt ut ferie enda. Planlegger ikke så nøye, litt på sparket.
Regner med Rødbyhavn-Nurburg-Sveits/Østerrike(Innsbruck)-Gardasjøen-Toscana-Monaco-retur. Elsker Alpene hehe...Tror jeg styrer unna Frankrike, ikke skjønner de engelsk/tysk, kjedelig natur og dyre veier..Har alltid likt Italia mer, på tross av noe veibetaling der og :wink:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Oppskrytt det der med språkproblemene i Frankrike syns eg,
eg kan kun engelsk og det har fungert veldig greit, selv med å spørre seg fram osv. har aldri hatt gps på turene..
ikke noe værre enn i tyskland, men kan du tysk er det jo en annen ting :)

vi kjørte over et "fjellpass" ned til Nice/Monaco en gang, utrolig fin natur og småbygder osv.. de som ikke har gjort det, men vil, bør bare ta gliset på europatur!
Last edited by EspenAndre on 31 Mar 2008, 21:42, edited 1 time in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Tenker kanskje på en europatur selv til sommer'n.

Men, må man kjøre bare på autobahn. Er det ikke noen spennende ruter utenom? Noen omveier som er verdt å ta? Selvfølgelig blir det vel endel etapper, men jeg synes hvertfall NA er slitsom i 120 over lengre tid.

Lurer forøvrig på å isolere motor-rommet med noen selvklebende torshov-bil matter. Kanskje det tar av for noe av støyen derfra.

Har forøvrig bestilt meg front air dam og denne skal angivelig stabilisere bilen i høye hastigheter. Noen som har erfaringer med denne?

mvh
Uggla
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvis bilen blir mer stabil enn den allerede er blir jeg overrasket ;)

masse fine steder å kjøre utenom Autobahn ja, ta en tur langs Rhinen feks
og Mozel-dalen...
http://no.wikipedia.org/wiki/Rhinen
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

uggla wrote: Men, må man kjøre bare på autobahn. Er det ikke noen spennende ruter utenom? Noen omveier som er verdt å ta? Selvfølgelig blir det vel endel etapper, men jeg synes hvertfall NA er slitsom i 120 over lengre tid.
Kan jo kjøre gamleveien stort sett overalt, men tar jo tid da. Jeg begynner ikke på småveiene før nord for Alpene...Noe av moroa er å kjøpe seg et bra kart, da kan du sitte og legge opp ruter på de aller minste veiene. Kart er et must for oppsøking av småveier...
Husker en gang da jeg overnattet i bilen på en gudsforlatt grusplass øverst på et fjell...Våknet om morgenen av en sveitsisk MX-5 som duret forbi med taket nede. Like etter kom en S2000...
Jeg gleder meg allerede :D Håper bilen(e) holder fram til ferien...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply