Vinterbil....

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Vinterbil....

Post by m1chael »

I disse fagre dieseldager sitter jeg på gjerdet og spekulerer...Diesel vs bensin. Og før "hylekoret" :) setter i gang så må jeg nesten forklare hvorfor jeg veier for og i mot pesten og koleraen.

Det har seg slik at jeg og madammen skal ha ny bil. Mazdan står fremdeles på SPA, og kommer forhåpentligvis ut i sommer. Det kommer litt an på om Okkenhaug eller Strandveien Auto er modige nok til å inrømme feilbehandling, og ta rep'en på garanti. Men tilbake til saken... jeg og madammen skal altså kline til å kjøpe bil. Pr.d.d. bor vi i Røyrvik kommune i Nord- Trøndelag. Her har vi fremdeles 1 meter med snø, og kan fort snø inne igjen til 17. mai. Vinteren varer LENGE her oppe :). Riksvei 773 over fjellet og ned til E6 snør fort igjen, og vi er ofte innesnødd ca 4 ganger i året. 2 mil over fjellet (den værste strekningen midt oppe på steinfjellet) er uten tlf dekning. Dvs. at hvis vi setter oss fast der, blir vi sittende til brøytebilen finner oss igjen. Veien fokker igjen fortere enn jeg rekker å si "Snømann". Vi ser derfor et mindre behov for en bil med 4 hjulstrekk. Og siden vi har noe som til tider kan kalles hund, er vi avhengige av plass. Når vi drar hjemme til trondheim er det også greit med god plass, slik at vi får med oss flyttelasset som madammen kjøper hver gang vi er hjemme. Videre finner sikkert en snøskuter veien hjem til oss, og vi er dermed avhengige av en bil som kan trekke det droget også. Kjøring med henger kommer nok til å skje relativt lite. Vi har derfor jobbet oss ned til noen alternativer som vi ser dekker våre behov.
Alternativ 1 er en 2007 Honda CR-V Executive i diesel eller bensin.
Alternativ 2 er en 2002 Mercedes ML 270 cdi med full pupp
Alternativ 3 er en 2001 BMW X5 diesel eller bensin (3,0l)
Alternativ 4 er en 2004 Volvo XC90 D5 eller 2,5T

Pr dags dato frister det med Volvo XC90 2,5T, mens madammen vil ha 2007 CR-V. Sistnevnte er nok meget fornuftig da det er Honda, men Volvon er jo en milsluker av rang. Noe som er greit med tanke på at vi bor 30 mil unna trondheim. Og vi er forholdsvis ofte hjemme....
En Honda CR-V veier 1600 kilo og bruker drøye litern på mila, mens Volvo'n veier 2,1 tonn og har omtrent det samme forbruket. Noe som kan forklares med at Honda'n har 150 hk og Volvo'n har 210 hk. Diesel vurderes i begge bilene, men med dagen dieselpriser går vinninga opp i spinninga. Jeg heller derfor mere mot bensin, noe jeg ikke gjorde for 4 mnd siden. Dog jeg var klar over at diesel var dyrere enn bensin...Men jeg hadde fått det for meg at diesel er duganes på disse "traktorene" :). Siden Mazda'n er racern vil jeg nå ha en soffa på 4 hjul, og som trekker på alle fire. Automat er en like stor selvfølge som at Mazda'n skal ut til sommern. Mitt utspill til dere er om dere, eller noen dere kjenner har noe kjennskap til bilene jeg har listet opp. Kjente feil og mangler. Jeg er forøvrig klar over at div foringer, opphengskuler, bremseskiver etc må byttes ved ca 80- 100.000 km på disse traktorene, og at servicehistorikk må være fulgt. Er det noen av dere der ute som disponerer en ML, X5, CR-V eller en XC90 som kan komme med no info?

PS: X5 3.0 Diesel er kanksje noe av det herligste jeg har kjørt så langt, men pga relativt bedriten baggasjeplass havner nok den litt ned på lista. Men kjøremessig knuser den nok de andre på listen min.

Takker for alle innspill

Mvh M1chael
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
TrondH
0 RPM
0 RPM

Post by TrondH »

Hei

Jeg har XC-90 D5 2004 modell som har gått ca 100.000. Kjøpte bruktimport fra Tyskland da den hadde gått ca 30.000. Er en nydelig bil å kjøre, og det er bare å laste inn. Du får plass til alt..... Men det er ingen racer da, du får litt sedat kjørestil, men har kjørt den til Kroatia, og det er behagelig opp til 180 km/t (den klarer akkurat 200). På langkjøring ligger jeg på et snitt på ca 0,65 - 07 på mila, så det blir nok noe mindre enn en 2.5T. Tidligere hadde jeg en V70 med 180 HK bensin, og den lå på et snitt (blanda kjøring) på ca 1,1 på mila og jeg vil tro at en XC-90 bensin drikker mer enn V70.... Blandet kjøring (jeg kjører mye korte avstander og mye i kø til og fra jobb i Oslo) ligger jeg på ca 0,85 - 0,9.

Ellers så jeg i avisen her om dagen at XC-90 topper bilene med flest feil på 3 år gamle biler...... Jeg har hatt noe - hjullager er byttet begge sider bak, radio/tlf virker ikke når det er kaldere enn 8-10 minus, radio ble da byttet, og fungerte igjen, men har fått samme feil igjen rett før påske. Dieselvarmer virker ikke lenger.... Er vel egentlig ikke all verden.

Men nå skinner sola her i Oslo og ser frem til å ta fram MX-5'n igjen...

Trond
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Re: Vinterbil....

Post by Kjakan »

m1chael wrote: Alternativ 1 er en 2007 Honda CR-V Executive i diesel eller bensin.
Alternativ 2 er en 2002 Mercedes ML 270 cdi med full pupp
Alternativ 3 er en 2001 BMW X5 diesel eller bensin (3,0l)
Alternativ 4 er en 2004 Volvo XC90 D5 eller 2,5T
Vær oppmerksom på at X5 3.0D har hatt en del problemer med automatkassene, så tror jeg ville kjøpt en bensin til 50k mindre.
ML er driftsikre og fine, men sjekk rust...
Er vel en del Volvoer som lider av selvantennelse, men mulig det kun gjelder V70...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

takker for svar så lang :)
Men er det noen som har noen formening om gj.snittlige servicekostnader pr år på noen av disse bilene?

TrondH: Du som har Volvo XC90, hva ligger en "normal" service på? Dyre deler etc?
Toppfart på drøye 200 skal nok holde i all mass. Dette skal være en familiebil, så gj.snittfarten blir nok mellom 80-120km/t og at vi i hovedsak benytter bilen til langkjøring. ca 100km/t er jo marsfart til bilene, og dermed vil drivstofforbruket bli relativt lavt med tanke på at det er en stor bil.

Kjakan: jeg har hørt at XC90 før 2004 sliter med girkassene, men ikke hørt om det på X5.

jeg merker at jeg heller mere og mere mot bensin, men det er noe med den oppfattelsen en har med slikte store biler og bensinforbruk. Nå kjører vi i hovedsak langkjøring da det er ganske store avstander her oppe i nord. Skal vi til en større butikk så må vi faktisk kjøre drøye timen :D
Ska vi til sverige er det ca 30 min,
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
TrondH
0 RPM
0 RPM

Post by TrondH »

Hei

Service er dyrt, men vet ikke helt hvor mye, da min bil er firmabil og jeg ser ikke regningene (heldigvis). Glemte at jeg også har hatt problemer med at det måtte byttes sensorer på antispinn systemet. Bilen hadde ingen trekk kraft og gjorde max 10-15 km/t. Det kostet ca 10 lapper..... Men ellers er det sikkert bare å ta en telefon til Volvo og spørre hva 20.000 km koster. Tror egentlig ikke selve servicen er så dyr, men derimot delene som skal til hver gang noe går i stykker.....
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

m1chael wrote: Kjakan: jeg har hørt at XC90 før 2004 sliter med girkassene, men ikke hørt om det på X5.
Nå kjører vi i hovedsak langkjøring da det er ganske store avstander her oppe i nord. Skal vi til en større butikk så må vi faktisk kjøre drøye timen :D
Automaten i X5 er litt svak, da dreiemomentet i dieselen tar livet av den. Gjelder også noen 530D, men dette er lettere biler. 3-liter bensin har lavere dreiemoment, så der går automaten klar. Sett en del dieseler på finn.no som har byttet/overhalt etter 100-150 000km.
En diesel-X5 ligger vel på rundt litern på mila, mens bensinen noe over.
Har du god råd kan du jo trå til med V8eren, den ligger på 1.7 pr mil...
Prismessig er jo X5 3.0 bensin best kjøp.
Glemte at jeg også har hatt problemer med at det måtte byttes sensorer på antispinn systemet. Bilen hadde ingen trekk kraft og gjorde max 10-15 km/t. Det kostet ca 10 lapper.
Sånne ting gjør meg glad jeg kjører gammel bil. En idiotisk tullefeil som koster flesk - er så utrolig mye av det på moderne biler, spesielt svenske/tyske biler.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply