Usexy lyd – syntetisk eller mineralsk olje?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

hydrauliske ventilløftere som tikker er en vanlig feil på japanske 90tallsbiler. spesielt mazda har slitt mye med dette.. skal man bli kvitt problemet helt er det liksågreit å få byttet alle løfterne.. På mazdaverkstedet her oppe blir det kun brukt mobil1 på bilene da denne erfaringsmessig tar best vare på løfterne..

ang Europris sin mobil 1.
Vær klar over at dette er en helt annen olje enn den mobil 1 som du får kjøpt via norske importøren. denne olja er noe europris har importert selv via england, og Mobil Norge går på ingen måte god for denne olja. mens den "norske" mobil 1 holder seg høyt ovenfor SAE-kravene ligger europrisolja helt nede på minimumskravet. Snakket litt angående dette med Mobil-importøren siden vi hadde kunder som klagde på Oljeprisen på verkstedet vårt sammenliknet med Europris sin pris. Importøren ville heller anbefale å gå for den delsyntetiske mobil 2000 istedenfor å kjøre på europris sin mobil1. "Europrisolja" er en olje de også kunne få tak i men som de hadde valgt å droppe pga dårlige renseegenskaper og at den ikke var like optimal for nordisk klima... men for all del, europrisolja funker sikkert godt den også.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nå vet eg ikke om det er noe vits å betale overpris for mobil1 olje, eg er iallefall skeptisk til den dyre er noe bedre, og uansett så er den på europris god nok, takk for at noen selger den rimeligt sier eg, en kompis av en kompis er helt olje fanatiker, han sendte nemmelig inn en test av mobil1 europris og en av den dyre, samme innhold fikk han til svar ifra labben. , så nå kjøre han også på europris sin, enda han får bra rabatter på den dyre, eg har aldri måtte byttet noen oljeløftere på mazda, så at dette er en slik ting man må bytte er feil, bytt heller olje ofte og til bedre kvalitet, eg har opnet de og rengjort løfterne ved ett eventuelt overhalingsprosjekt, så da blir de så nye.
Eg har hatt miata med 400 000km og den tikket ikkje, eg har hatt mazda 626 med km stand på 700 000km, og den tikket heller ikke, bare pga bra oljebytte intervaller. Mitt forslag er å heller bruke litt tid på løfterne om de tikker, for å kjøpe nye til en 250kr stykket er dyrt, bedre å spandere en liter med diesel å rengjøre de da.

Er noen så tøffer seg med å slenge litt diesel i oljen ett par dager før oljebytte, men dette har eg aldri turt ennå, dette skal løsne opp mye smuss osv,, men eg er redd det skal tørke ut lagre osv,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

min bil har komplett historikk de siste 7-8 åra på at den har gått på mobil1 med 5000km intervaller, men dette hjelper ikke på ventilløfterne av den grunn, så lenge den står på tomgang i mer enn en halvtime kommer tikkinga og om olja nærmer seg 4000km er det nesten konstant tikking.. (skikkelig hard tikkelyd, sansynligvis fra en eller to løftere) har nye løftere liggende så disse skal jeg bytte neste gang tikkinga kommer igjen, har ikke vært plaget med tikking så langt i år.. betalte 350kr for 16 nye løftere fra USA, blir spennende å se om det blir helt stille etter bytte.. :)

har selv kjørt på europrisolja og resultatet var at olja fortsatt såg helt fin ut etter 5000km kjøring. derimot tikket det mye verre enn noen annen olje jeg har prøvd. dette med at olja var fin som ny er et dårlig tegn da oljens oppgave er å løse opp dritt rundt om i motoren og hindre at dritten fester seg på indre komponenter.. med den norske mobil1 får jeg en olje som er en god del mørkere i fargen etter 5000km. dette betyr at oljen har gjort oppgaven sin.
fikk tilsendt testpapirer på de forskjellige oljene fra mobil ifjor når jeg kontaktet dem. og der hadde de med sin egen mobil1 og europris sin type mobil1. forskjellene var store på renseegenskaper og på holdbarhet over tid.
men som sagt, europrisolja er sikker bra den også.. :) regner med at importøren sikkert tar litt i også når de uttaler seg om kunkurrentene..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Merkeligt at eg ikke er plaget med tikking, men tror det vil lønne seg å demontere de løfterne du har, kontra å sette nedi noe rimeligt.. kan lønne seg å borre hullet hakket større også, er flere så gjør det, senere mazda fikk litt større hull. Eg hadde ikke turt å satt nedi noe rimeligt ebay greier til ventiløftere. sikkert det samme som å sette nedi en china made turbo, holde bra en stund, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Tror personlig det har EKSTREMT lite å si med oljekvaliteten om en skifter så ofte som 5000km eller to ganger i året med moderat kjøring. Har sett artikler av folk som har jobba innen oljeyrket og som sier at mineral vs. synt så og si ikke har betydning, og bare har nytte for de som sjelden gidder å skifte olje (vanlige folk) eller for spesielle temperaturtoleranser osv.

Det jeg dog vet er at min slutta å tikka selv etter lengre perioder når jeg skifta til Castrol Magnatec 10W40, som er halvsynt eller hva det nå er. Men om en motor har gått på mineral hele livet så spørs det om det er noe smart uansett.

Men jeg er ikke så sikker på at tikkingen ikke har noe med tjukkheten på olja å gjøre da. Vet ikke hva det var som var oppi min først. Men jaja, dette blir mer bekymring på min neste bil, 5ern var happy med alt :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Jeg har tikking noen sekunder når jeg starter opp på kald motor. Etter det er det ingen tikking. Motoren er gått over 200k. Vet ikke hva slags olje den er kjørt på tidligere, men jeg fylte på 15w40 semisyntetisk av noe merke som selges på den lokale delesjappa. Merket at den nå tikket enda mer og høyere akkurat når man starter opp, men forsvinner etter ett par sekunder.

Vanlig?

Oljetrykket ligger forøvrig på 2kg/cm2 på tomgang og ca 4 under kjøring. Er dette innenfor det som er vanlig?
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

elsatani wrote:Jeg har tikking noen sekunder når jeg starter opp på kald motor. Etter det er det ingen tikking. Motoren er gått over 200k. Vet ikke hva slags olje den er kjørt på tidligere, men jeg fylte på 15w40 semisyntetisk av noe merke som selges på den lokale delesjappa. Merket at den nå tikket enda mer og høyere akkurat når man starter opp, men forsvinner etter ett par sekunder.

Vanlig?

Oljetrykket ligger forøvrig på 2kg/cm2 på tomgang og ca 4 under kjøring. Er dette innenfor det som er vanlig?
Ja er normalt at den tikker med så tykk kald olje, og oljetrykket er ikke noe å si på, samme som eg har det,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Har litt tikking av og til. Kanskje det forsvinner ved bytte til delsynt. olje -da tar jeg det ved neste oljeskift.

Ang. oljetrykk så ligger mitt på mellom 3 og 5kg/cm2
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

2re wrote:Har nå skiftet til "gammeldags" mineralisk olje fra Mobil1 tror jeg det var. Tenkte vi skulle prøve, og eventuelt bytte til syntetisk. Helte på samme type som Saab bruker på torbomotorene sine når de skal kjøre dem hardt. Samtidig helte vi på et snabelstoff i bensina som renser dysene og fjerner avleiringer. :)

Dæven!!! :shock: Så fint han går! :D

8)
Det enste negative er at den lager et røykteppe hvis den er kald og startes opp og bare går på tomgang. Litt gassing så forsvinner det... :?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Var på biltema igår og kjøpte noe skrallenøkler, samtidig gikk jeg jo forbi olje-hyllen...
tenkte at det var jo greit å prøve da.. dro med meg en 5w40 kanne,
når jeg så kommer hjem og setter den fra meg i garasjen ble jeg plutselig litt angrende, biltema liksom.. mange sier jo det er helt bra da..

noen som vil fraråde eller bekrefte at det er gode ting?
skal jeg kjøpe Castrol Magnatec igjen og heller hive Biltema-oljen på dama sin neste gang..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvis du bytter hver 5000km tror jeg ikke det har så mye å si. Men personlig brukte jeg Magnatec, og min bil var mindre fin enn din ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har tenkt samme tanken med å prøve Biltema sin olje. Kjører jo mindre enn 5K før jeg bytter. Blir bare forbanna når jeg ser det selges olje for nesten 800 kr. for 4 liter. på Torshov og Mekonomen mens det kommer en lastebil med Statoil dekor og leverer 5W-40 Biltema olje til 219 kr. 4l. Veldig fristende å prøve.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mekonomen har greie priser på Castrol ved kampanje, men er uansett halv pris hos Biltema..

Ikke mange kronene i løpet av noen måneder, men på en annen side kan man skifte oftere for samme eller lavere pris..!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Castrol Magnatec mange kjører med eller? og hvilken tykelse?

veit jeg ga rett rundt 400kr for 5 liter når det var kampanje, på mekonomen.
Post Reply