Vurderer kjøp av mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Vurderer kjøp av mx5

Post by Tonny_B »

Vurderer og kjøpe meg en Mx5 i nermeste framtid.
Har alltid likt Toyota mr2en bedre, men tenkte jeg skulle gi mx5en en sjangse nå. Da jeg har mere lyst på en cabriolet enn targa.
Er det noen "standard" feil jeg skal kikke etter når jeg skal prøvekjøre den? typiske rustplasser? gir/motor problemer?
Tenkte på den første modellen, går ikke den til 99?
Får mere og mere sansen for mx5 altså... rå bil...
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Bra å høre at du er i ferd med å komme til fornuft :D MX-5 er en knall bil med et enormt ettermarked av deler og mods :D

Første modellen også kalt na (den med vippelykter) går fra 89 til 97. Fra 94 kom denne også med 1,8l motor ville prøvd å funnet en av disse om jeg var deg. Styr for all del unna 1,6l fra 95 og utover, da de bare hadde 90HK, mens 1,6l fra 89-94 har 116HK. Vær også obs på at på 89 til tidlig 91 modell kan veiva være et potensielt problemområde..

Se etter rust ved utløpet av dreneringskanalen fra softtopen (under bilen, bakkant av dørene). Ellers er det ikke noen spesielle ting, utover å se på bilens generelle tilstand

Lykke til i jakten på MX5
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Ett lite tips er å åpne dørene og se om det er rust mellom dør og ramme. Noen Mx5'er har tendenser til å få lakkrust der.

Videre bør du sjekke status på cab'en. Se om det er store rift i cab'en rett over vinduet. Cab'er som ikke er vedlikeholdt har en tendens til å sprekke der, og da lekker det inn i bilen.

Ellers er det lite feil på bilene. De er utrolig enkle å skru på, og det er flust av deler å skaffe.

Brodern hadde nylig en 91 Mr2, og jeg må si det at der er mere guffe i Mr2'en, men Mx5'en er overlegen i kjøreegenskaper. Mx5'en er meget enkel og morsom å kjøre. Med litt ekstra pustehjelp så skal det ikke mye til får å matche Mr2'en.

Gjør som AJF sier og se etter en 94+ mod 1.8L eller en 90-93 mod 1.6l. Disse har størst forbedringspotensiale. Videre vil jeg anbefale deg å se etter biler som har ABS, diff sperre og el. vinduer og skinn.

Lykke til med biljakten, og håper du finner en duganes mx5
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

1.8 og diff er i mine øyne obligatorisk.

Om du vil ha en nyere modelle Mx5, så kan jeg anbefale en 2001 sport.
Veldig fornøyd med min foreløpig :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 27 May 2008, 21:40
Status: Offline

Post by MX-5 Halden »

Ikke la deg affisere av de som absolutt skal ha en 1.8 l. motor. Jeg har selv en 1998 mod. med 1.6 l. og bilen er bare knall å kjøre. Største gleden er tross alt det å ha en cab !!!
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

det er ikke alle som er enig med deg der haldenmann.. noen mener det er større glede å ikke bli frakjørt av husmødre i stasjonsvogn på aks feltet til motorveien feks.. 1.8 fan jeg ihvertfall..

prisområde du kunne tenke deg å handle i ? det styrer jo ganske mye av hvilken modell du skal ha..
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

AJF wrote:Bra å høre at du er i ferd med å komme til fornuft :D MX-5 er en knall bil med et enormt ettermarked av deler og mods :D

Første modellen også kalt na (den med vippelykter) går fra 89 til 97. Fra 94 kom denne også med 1,8l motor ville prøvd å funnet en av disse om jeg var deg. Styr for all del unna 1,6l fra 95 og utover, da de bare hadde 90HK, mens 1,6l fra 89-94 har 116HK. Vær også obs på at på 89 til tidlig 91 modell kan veiva være et potensielt problemområde..

Se etter rust ved utløpet av dreneringskanalen fra softtopen (under bilen, bakkant av dørene). Ellers er det ikke noen spesielle ting, utover å se på bilens generelle tilstand

Lykke til i jakten på MX5
Persjonlig synes jeg jo den uten vippelykter er finest, men den er jo også selvfølgelig dyrest.
Men har drevet og søkt litt etter nye fronter og slikt til den første versjonen, og har funne mye tøfft ja. Så for min del, tror jeg det blir en 1,6 fra sen 91-94.
Helst svart eller rød :D
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

m1chael wrote:Ett lite tips er å åpne dørene og se om det er rust mellom dør og ramme. Noen Mx5'er har tendenser til å få lakkrust der.

Videre bør du sjekke status på cab'en. Se om det er store rift i cab'en rett over vinduet. Cab'er som ikke er vedlikeholdt har en tendens til å sprekke der, og da lekker det inn i bilen.

Ellers er det lite feil på bilene. De er utrolig enkle å skru på, og det er flust av deler å skaffe.

Brodern hadde nylig en 91 Mr2, og jeg må si det at der er mere guffe i Mr2'en, men Mx5'en er overlegen i kjøreegenskaper. Mx5'en er meget enkel og morsom å kjøre. Med litt ekstra pustehjelp så skal det ikke mye til får å matche Mr2'en.

Gjør som AJF sier og se etter en 94+ mod 1.8L eller en 90-93 mod 1.6l. Disse har størst forbedringspotensiale. Videre vil jeg anbefale deg å se etter biler som har ABS, diff sperre og el. vinduer og skinn.

Lykke til med biljakten, og håper du finner en duganes mx5
Hva mener du med mellom døren og rammen? mener du dørstokk? kanalen?
Har aldri eid en cab tildigere, men hvordan vedlikeholder man en cab? er det noe man skal smøre den inn med?
Har hatt 5 mr2er tidligere. 1 mk1 og 4 mk2, liker utsenet på de meget godt. Men har til gode og prøve turboen enda faktisk.. Har kun eid Gti utgavene.
Men som sagt tidligere, har jeg lyst og prøve noe nytt, noe som jeg ikke har skrudd på tidligere. Og da ble velget lett...hehe
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

nope-mx5 wrote:1.8 og diff er i mine øyne obligatorisk.

Om du vil ha en nyere modelle Mx5, så kan jeg anbefale en 2001 sport.
Veldig fornøyd med min foreløpig :)

-n
Er de levert med diffbrems på 1,6. 89-94?
Last edited by Tonny_B on 21 Sep 2008, 11:57, edited 1 time in total.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Hvordan er det med fronten på de? Kan man bygge om fra vippelykter til nyere front ved noen enkle inngrep? eller er det mye pes?
Hvordan er motorfestene 1,6 kontra 1,8? er det de samme? er det forskjell på bremsene (dim)?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Predator wrote:Hvordan er det med fronten på de? Kan man bygge om fra vippelykter til nyere front ved noen enkle inngrep? eller er det mye pes?
Hvordan er motorfestene 1,6 kontra 1,8? er det de samme? er det forskjell på bremsene (dim)?
Kan bygge om fronten ja, men ikke enkelt, må bygge om alt selv, men hvorfor, na er best med vipper, og nb best uten, bremsene er større på 1,8 kontra 1,6, men alt av bremser er lett å flytte over
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Predator wrote:Hva mener du med mellom døren og rammen? mener du dørstokk? kanalen?
Har aldri eid en cab tildigere, men hvordan vedlikeholder man en cab? er det noe man skal smøre den inn med?
Har hatt 5 mr2er tidligere. 1 mk1 og 4 mk2, liker utsenet på de meget godt. Men har til gode og prøve turboen enda faktisk.. Har kun eid Gti utgavene.
Men som sagt tidligere, har jeg lyst og prøve noe nytt, noe som jeg ikke har skrudd på tidligere. Og da ble velget lett...hehe
Brodern hadde turbo utgave, gikk rimelig greit den.

Vedrørende lakkrusten er jeg usikker på fagbenevnelsen, men øverst ved enden av skjermen der hvor skjerm og dør møter hverandre. På selve rammen der..Litt keitete forklart, men sånn går det når jeg ikke er bereist i fagteknisk ordbok :roll:

En cab smøres inn med inmpregnerende stoff 1 -2 ganger i året, samt at mange her bruker Kiwi eller armorall på cab'en for å få tilbake, eller opprettholde sortfagern. Cab'er av stoff er jeg usikker på hvordan behandles, da jeg ikke har vært borti det selv. Orig. Mx5 cab er i vinyl forresten, ganske så vedlikeholdsfri med andre ord
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Greit at 1.6en ikke er noen versting, men hvis man ikke er evneveik bak rattet kan man kjøre grisefort med denne og. Har vært ute i hele dag og kost meg på gudsforlatte landeveier, og forbikjøringer er intet problem.
Eneste stedet jeg merker at jeg mangler kraft er når jeg kappkjører på motorveien, er ikke så mye å gi etter 180km/t.
Det geniale med effektuttaket er at det er driftsikkert som fy, og bilen kan brukes istedenfor å stå på bukker med oljelekkasjer, toppakningsbrudd etc. Som andre har sagt, selvom MR2en er raskere rett fram har den mye svakere kjøreegenskaper i svinger.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kjøp en 92 modell ihvertfall.. folk på forumet vil si at greia med veiva IKKE er no tema, men det dukker stadig opp noen med problemer. kjøp en 92, og slipp tull lenger ut... lettere å selge igjen og om de som kjøper bilen av deg faktisk sjekker hva som er vanlige feil. selvsagt forutsatt at resten av stand er lik..

mx5en er en vanvittig lettkjørt bil ja, gjør akurat som forventet, og man kan "herje" mer med den enn med mr2 uten at den biter huet av deg i retur..
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kjakan wrote: Eneste stedet jeg merker at jeg mangler kraft er når jeg kappkjører på motorveien, er ikke så mye å gi etter 180km/t.
Nå kan man vel også telle på hånden antall km i Norge hvor det er i nærheten av forsvarlig å kjøre 180km/t :P

Jeg hadde selv en 1,6l og for meg så ble det litt for seigt, men som nevnt kjører man bilen til det ytterste så er det gøy uansett.

Når det gjelder bruktbilkjøp så synes jeg forøvrig noen burde lage en guide, modellspesifikk, trengs til sidene synes jeg.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply