Vurderer kjøp av mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Helt klart en 1,8 fan. Selv med mine 140 gamper ønsker jeg mer under panseret. MX-5 er en sportsbil, og en sportsbil skal ikke bli frakjørt av en familiebil. Det blir bare helt feil. Derfor fortjener den største motor. Og så mye prisforskjell på bruktbilene er det ikke.

10th anniversary editon, kommer med endel fine ut av boksen egenskaper. Bl.a. 6 trinskasse, Bilstein dempere, delskinn-seter (skinn/alkantara, så det er skinn begge deler, bare to forskjellige), og nummerert utgave av bilen. Kommer selvsagt med 1,8 liter motor.

Et opplagt problem på setene er selvsagt slitasjen på sidestøtten etter inn og ut gåing fra bilen. Ellers har jeg til gode å finne noe feil på min. Har ikke passert 75 000 enda, så er vel kanskje derfor.

MX-5 er uansett en veldig bra bil. Bruktbilrapporter viser bare 3 % feil på 9 år gamle MX'er. Det er jo ganske holdent for en sportsbil.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Enig.........
Gå for en 1.8.
Hadde en 91 mod. med 1.6 motor, 116 hk.
Senket og skikkelig artig bil, men følte at det hele tida manglet det lille ekstra for at det skulle bli moro.
Nå skal det jo også sies at jeg kom direkte i fra en Porsche 911 også.
Men kjente det med en gang da jeg henta 95-donor med 1.8 at det ble de ekstra hk` ene jeg hele tida følte manglet på 1.6 `n.

Da har du 140 originale hester.
Ser også ut som det er veldig lite problemer med disse bilene.
Forholdsvis enkle å skru på for en hobbymekaniker, og et understell som Mazda har gjort seg veldig flid med.
Og all den "goodiesen" du kan handle til de også da.

Er selv en ihuga Porsche-elsker, men har veldig sansen for Miata/MX5.
Så mitt råd uten å trampe på noen, gå for en 1.8.
Kan du også bruke mer penger på oppgraderinger under, før du trenger mer i motorrom.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Har hatt 2001 1.8 sport, og har 90 1.6 nå. Min erfaring er at 1.6 literen ikke er noe dårlig alternativ, tvert imot! Turtallsmaskiner begge to, fliser det meste av biler utenfor E18 og andre rette motorveier!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Når kom 1.8 i mx5en?
Er ikke helt sikker på hva jeg går for enda, får se hva som er på markedet da jeg kjøper...
Kjøper ikke det første og beste da jeg har brennt meg på det tidligere :roll:
Men ser det er mange fine på finn og autodb,
Er det spes utgaver med diff, kontra ikke diffbrems?
Støtter brukeren som skrev tidligere i tråden her , at det skull vært en tråd om hva som er og ikke er i de forskjellige utgavene :D
Takker for all info hittes... :D
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... hlight=faq

Der står det litt informasjon om de forskjellige modellene.
Er vel litt vanskelig å spikre ei liste om hva som er i de forskjellige modellene da en del av de hadde "options" om f. eks diff og understell.. Det er et program som man kan skrive inn rammenummer på europeiske mx5`r og få opp hva den ble satt opp med fra fabrikk.
Felles for de alle er at de er driftsikre, enkle å skru på hvis behov, enkelt å få tak i deler, man kan ha den orginal og ha det moro, eller bruke litt mer tid og penger for å så sitte igjen med en styggrask bil..
Jeg brukte vel et par-tre måneder første gangen jeg skulle kjøpe mx5 før jeg fant den jeg ville ha. Etter en god stund solgte jeg den igjen, og uka etter ble abstinensene tydelige, og leitinga startet igjen! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du har hatt 5 MR2 før høres det ut som om du liker å skru bil. Da vil jeg anbefale en 1.8 da de er de beste utgangspunktene for videre modifisering og har utbedret alle svakhetene med 1.6 ( Veiv, clutch, diff ) De har også bedre bremser, flere stag org og ikke minst mer effekt.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Predator wrote:Når kom 1.8 i mx5en?
1994.

NA (1. gen 89-97):

Den eneste motoren man fikk fra 89 frem til 94 var en 1,6 116 hk. I 94 ble 1,8 130 hk introdusert. I USA (dvs. alle Miataer) var dette det eneste motoralternativet, mens i Europa hadde vi også en 1,6 90 hk fra 94 til 97.

NB (2.gen 98-05):

To options: En 1,6 110 hk og en 1,8 140 hk (senere 146 hk). Samme her, Kun 1,8 140 hk borti USA.

Ett av aberene med 1,6 (fra 94 og ut) er vel at ettermarkedsdeler (motormessig) ikke er å oppdrive fra USA - og USA er jo et av de største markedene for slike deler.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Jeg hadde en Citroën C2 1,6 VTR før jeg kjøpte mx'en, og den hadde 110 gamper i en 1075 kg innpakning. Kjøre egenskapene var heller ikke noe å være flau over, men jeg hadde likevel bestemt meg for at jeg ønsket noen flere folablakker under panseret.

Det kommer selvsagt an på hva man ønsker ut av bilen. Ønsker man bare en veldig bra kabriolet som er utrolig deilig å kjøre på kurvete veier, da trenger man sikkert ikke en 1,8 motor. Derimot om man er som meg som elsker akselerasjon, så er 1,8 det eneste motoralternativ.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

om mann velger 1,6 eller 1.8 av NA en er akkurat de samme,
omtrent like spreke/sløve begge alternativa.

de vigtigeste er og finne seg en bil som er i bra stand,
mye rusk til salgs der ute nå.
Last edited by I-J-b on 22 Sep 2008, 10:16, edited 1 time in total.
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Det er inntrykket jeg også har fått, uten å ha prøvd 1.8 selv da... Tallenes tale støtter den rimelig godt også.

Nå er det da kanskje andre ting med 1.8 som er positivt; Bremser, girkasse og diff? Mulig understell også?
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

I-J-b wrote:om mann velger 1,6 eller 1.8 av NA en er akkurat de samme,
omtrent like spreke/sløve begge alternativa.

de vigtigeste er og finne seg en bil som er i bra stand,
mye rusk til salgs der ute nå.
går ikke mye bedre nei, men 1.8 bilen har mye fordeler utenom selve motorn. andre har jo alt nevnt det her.. mindre feil med 1.8 motorn, diff som tåler org effekt, bedre bremser osv osv.. lett valg. verdt prisforskjellen i mine øyne.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ja, forskjellen på 0-100 mellom 1,6 116hk og 1,8 130 hk er marginal; 4-5 tiendeler? 1,8 la på seg litt vekt (50-100 kg, alt etter utstyrsvariant?), som nevnt større bremser og diff, endel mere stag for avstivning av karosseri (under foran og bak, samt det staget bak setene). Litt mer dreiemoment på lavere turtall - for de som ligger og daffer i rushen. bla bla.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Jeg startet med en 1.6 liters utgave, men fant forhåldsvis fort ut at 1.8 egentlig er veien å gå, men noen forbehold. Skal du ha bilen original og til helt vanlig bruk er det hipp som happ hva du kjøper. Men er du ute etter et utgangspunkt til videre trimming osv. er det bare å gå 1.8 med en gang.
Last edited by inglar on 22 Sep 2008, 14:25, edited 1 time in total.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Hauk wrote:...for de som ligger og daffer i rushen...
Er det derfor jeg har 1.6 ... :lol:
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

indahla wrote:
Hauk wrote:...for de som ligger og daffer i rushen...
Er det derfor jeg har 1.6 ... :lol:
Nei, altså, 1,8 er bedre å daffe i rushen med. Derfor jeg har den!!1 Tror vi snakker om vannvittige ~160 Nm som river i asfalten. Du skal vite hva du driver med for å ratte noe slikt.

Eller mente du at du har 1,6 fordi du ikke daffer i rushen... begynner å bli sent på dagen her.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply