Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Rudolf wrote:
Når du demonterer Air-bag er det viktig å lese det som står med liten skrift bakpå (men da er det for sent) :shock:



Erik
Dette var for liten skrift for meg. Hva sto det der?

Lykke til. Dette blir flott.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote:Bra Erik,
Keep up the good work.
Har du noen tidsramme, ferdig til lauvet spretter til våren?
Savnet deg forøverig i går :wink:
Pelle
Jeg håper (og tror) at jeg er ferdig til våren.
Alt avhenger av hvor jeg legger lista, spesiellt med understellet.
(Har litt lyst til å plukke ned det meste, men kanskje jeg "sparer" noe til neste vinter).
midget77 wrote:
Rudolf wrote: Når du demonterer Air-bag er det viktig å lese det som står med liten skrift bakpå (men da er det for sent) :shock:

Erik
Dette var for liten skrift for meg. Hva sto det der?
Der sto det at man IKKE må demontere Air-bagen :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Nytt interiør !
Takk for tipset uggla :D
Som du ser på I.L. sine hjemmesider så er de utsolgt nå !

Disse var falmet, slitt og ganske morkne:

Image

Da er det fint å vite at det er disse som vil bli montert inn:

Image

Denne innredningen har kun blitt levert med 93LE i USA og noen Eunos SE i Japan.
Hvorfor ligger det et komplett sett fra Mazda i en kjeller i Køln ?
Det er det ingen som egentlig har noen god forklaring på
Men jeg er meeget happy :P

Image
Image

Så da er den problemstillingen ut av verden 8)

MSSS

Nå har deler fra de tre enhetene mine blitt kombinert til en komplett velfungerende sak, der alt virker.
Radio, CD, kasettspiller med autorevers 8) og styring av ti høyttalere.
Dekselet er en raritet som man sjelden ser.
En fyr i Jackson Georgia ville gjerne bytte det i et "orginalt" kaffekrus fra Norge.
Siden han har en Miata så er det norske MX5/Miata kruset på vei over dammen.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Hva du får tak i.

jeg er impregnert :D :lol: :mrgreen:
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Men hvordan pokker får du tak i trekk fra en en lite lager i japan. og fullt teppe til bilen fra en kjeller i køln??? hehe. imponerende
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote:Men hvordan pokker får du tak i trekk fra en en lite lager i japan. og fullt teppe til bilen fra en kjeller i køln??? hehe. imponerende
With a little help from my friends ..... 8)
Tipset om I.L. Motorsport kom fra uggla f.eks.

Du som er medlem av "1993 Miata Limited Edition Owners Group",
har jo sett mine skriverier der, som gir imponerende respons.

Jeg legger alltid ved bilder og skriver litt om bilen(e) når jeg etterlyser noe.
F.eks. så er det litt lurt å være "sissy-boy" og kalle bilen sin Leopold.
Amerikanerene elsker det, og hjelper til så det holder .... :)

Erik

også har vi jo eBay da .....
har laget meg noen gode søkestrenger som jeg bruker et par ganger i uka.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Kongetråd :) Kjempebra at du dokumenterer såpass nøye, blir mye bra lesestoff på kvelden her...
Vet du hva forskjellen mellom MSSS v1 og v2 er? Tittet i linken du la fram fra miata.net.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Kongetråd :) Kjempebra at du dokumenterer såpass nøye, blir mye bra lesestoff på kvelden her...
Vet du hva forskjellen mellom MSSS v1 og v2 er? Tittet i linken du la fram fra miata.net.
Denne ?

Image

MSSS2 er stilig den også, retro så det holder .....
Den er beskrevet her : http://miata.fosketts.net/index.php?tit ... Stereo_FAQ

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fjærer, dempere og "bumpstops", del 1

Som noen har fått med seg så ble 93LE levert med "Racing" understell fra Mazda.
Så vidt jeg vet, så var det første MX5/Miata som ble levert senket fra fabrikken.
Understellet på 93LE ble senere videreført på R-package som ble levert i 94-97.
(Lurer på om det finnes noen slike i Norge ?)

"Racing" understellet besto av flere stag, tykkere krengestag, Bilstein gassdempere, spesialfjærer og LSD (Limited Slip Differensial).

På Leopold er alt dette på plass med unntak av uorginale bakfjærer.
Og det SYNS :

Image

Senkingen av 93LE ble gjort med en kombinasjon av innfesting av fjærer på Bilstein demperene OG kortere bakfjærer.
Derfor ser det helt tullete ut med "vanlige" bakfjærer på Leopold.

Foran: Riktige fjærer (legg merke til den røde fargekoden som Mazda bruker)............Bak: Skiftet til feil "vanlige" fjærer

ImageImage

Så da måtte orginale Mazda bakfjærer til 93LE eller R-package skaffes.
De fant jeg hos Mazda i USA siden de aldri har vært levert i Europa.

Image

Her er de riktige, kortere fjærene (vanlige NA-bakfjærer i midten).

Kombinasjonen av de spesielle fjærene og Bilstein demperene er temmelig hard.
Svært mange velger å skifte ut Bilstein demperene for å få en behageligere bil.
Men jeg er litt pervers, så jeg har kjøpt en søndagsbil for å få litt juling :shock:

Bilstein demperene er gassdempere som er spesiallaget til 93LE og de har som sagt en hard karakteristikk.
Mazda har valgt Bilstein i alle sine spesialutgaver (sport) av MX5/Miata/Eunos.
Demperene har livstidgaranti.
Flere firmaer i USA har spesialisert seg i "revalving" av disse demperene fordi de også finnes på R-package.
Siden demperene brukes mye til banekjøring, så kan man få de konfigurert med "custom" karakteristikk.

En populær karakteristikk heter f.eks. "Fastmike"
Og firmaer som Fat Cat Motorsport "fikser" det en måtte ønske.
http://fatcatmotorsports.com/FCM_app_guide.htm
Jeg har funnet ut at støtdempere er (værre enn) religion.
Bilstein-dempere har en ganske stor menighet.

Jeg er fremdeles i tenkeboksen når det gjelder demperene.
En (annen) mulighet er å sende dem til Sverige for vanlig overhaling.
Da vil de beholde sin orginale karakteristikk.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

skull no fått fatt i orginale r pack framfjører da. er kansje litt domt å gå for brukte fjører forann nye bak og nyoverhalte dempere rundtom.
Bare en tanke:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

glaibilenmin wrote:skull no fått fatt i orginale r pack framfjører da. er kansje litt domt å gå for brukte fjører forann nye bak og nyoverhalte dempere rundtom.
Bare en tanke:)
Orginale R-pack fjærer FORAN er det samme som "vanlige" fjærer foran til NA.
Så de ligger i annenhver kjeller omkring i Norges land.
(Alle har jo plukket av de og senket NA-ene sine) :)

De sitter allerede på Leopold + at jeg har et sett som ble demontert på Rudolf.
(De fra Rudolf er kjørt ca. 110.000)
Enkelt å få tak i nyere hvis jeg skulle ønske det m.a.o.

Jeg samler inn vanskelige deler først.
Var dette forståelig ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Skjønner nå hvorfor min er mye høyere bak enn foran. standard koni. Skulle heve bilen for vinterne, men så den sto på høyeste hakket foran og bak.. Blir nok å kjøre sånn i vinter for så og senke bakparten en 1cm. så blir den fin. konklusjonen er at man må med 93le enten kjøpe orginale fjærer/dempere eller justerbare dempere hvor man kan hapå høyeste foran og laveste bak ;-)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote:Skjønner nå hvorfor min er mye høyere bak enn foran. standard koni. Skulle heve bilen for vinterne, men så den sto på høyeste hakket foran og bak.. Blir nok å kjøre sånn i vinter for så og senke bakparten en 1cm. så blir den fin. konklusjonen er at man må med 93le enten kjøpe orginale fjærer/dempere eller justerbare dempere hvor man kan hapå høyeste foran og laveste bak ;-)
Konklusjonen er jeg litt uenig i !
Det blir summen av bidraget fra dempere og fjærer som gir høyden.
Demperene behøver ikke være justerbare, man må bare ha riktig høyde.

Som jeg skrev et annet sted:
Jo bedre man kjenner bilen, jo mere vellykket blir endringene man gjør.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Om du er interesert så har eg noen gode framfjører, byttet for 2 år siden, synest du får det bra til med å skaffe deler, hvordan og hvor mye tid bruker du til dette, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Om du er interesert så har eg noen gode framfjører, byttet for 2 år siden, synest du får det bra til med å skaffe deler, hvordan og hvor mye tid bruker du til dette, :lol:
De fra Rudolf er kjørt ca. 110.000, jeg vet ingenting om hvor lang "levetid" det er på fjærer ?

Hittill har jeg brukt mest tid på å skaffe deler ja, men jeg har mange "baller i lufta" samtidig.
Blir noe tid ved PC-en :roll:
Jeg planlegger å være på verkstedet en ettermiddag i uken + av og til i helgene.

Nå skal jeg snart skrive om noe som du har meninger om:
Bumpstops !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply