Tenker på å kjøpe nye felger + evnt dekk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Rudolf wrote:En annen tankevekker:

Vi (jeg) snakker mye om vekt på felger men nesten aldri om vekt på dekk.

Jeg ser at de dekkene som er aktuelle for banebruk (gateslicks) veier vesentlig mer enn mine felger :shock:
Har tilgode å se noen dekk som veier mindre en 7-8 kg.
Felgene mine veier 4-5 kg.

Erik
enkelt og greit, fordi at de skal tåle mer påkjenning enn et "vanlig" dekk..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DrHolm wrote:jeg hadde det på tunga før, men ville bare høre kolega'n min si det og.
med 99% sikkerhet kan jeg si at det har noe med laste index og hastighets kode- forskjell å gjøre.

et dekk med lavere profil må tåle mer i sideveggene, for å ta unna de samme belastningene et dekk med høyere profil, som har mer gummi i seg selv å gå på.

skjønt??
Forholdsmessig sterkere sidevegg med andre ord.
Aha... :)
Lært litt i dag også.

Så jo mer lavprovil, jo tyngre dekk ....
Tankevekker det også.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Rudolf wrote: Så jo mer lavprovil, jo tyngre dekk ....
Tankevekker det også.

Erik
Nei, som sagt så sank vekten med 1 pund for hver 5 man gikk ned i profil på originaldekk på min bil.

I ditt originale spørsmål var felgen større. Jeg slenger opp litt kjapt regna logikk her. (har ikke regna tommene nøyaktig)

195/55/14 ville vært 671,5mm i totaldiameter hvorav felg (metall) er 350mm.
195/50/15 ville vært 667,5mm i totaldiameter hvorav felg (metall) er 375mm.

La oss da lage dekk 3 som er likt dekk 1 men i 50 profil.
195/50/14 ville vært 642,5mm i totaldiameter hvorav felg (metall) er 350mm.

Jeg vil anta at når omtrent samme totalområdet blir oppslukt av 2,5cm mer metall på dekk 2, så må også den forsterkes mer, mens dekk 3 er mindre i totalområde og må dermed ikke forsterkes like mye. Dermed ikke tyngre slik dekk 2 må være.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

tror ikke det er no vits å sette opp et slikt stykke biXen.
så klart, teorien høres riktig ut.

hvor mye et dekk veier, uavhengig av dimensjon, er forskjellig fra produsent til produsent, mønstertype til mønstertype, speed index til speed index, load index til load index... osv...

å sette opp et regneark på en slik greie blir det bare ræl av.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Synes det er ganske enkel logikk jeg, at det er forskjell fra dekkmerke til dekkmerke sier seg selv da de har forskjellig teknologi. Men ikke diss matten bare fordi du ikke tok deg forbi 6. klasse matten :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det er vel på banedekk at vekten betyr mest ?
De banedekk jeg har sett på, så ØKER vekten med lavere profil (og samme rulleomkrets).

Så for meg så vil dette være et av dekkvalgene:
15" felg med Toyo R888 195/50R15
14" felg med Toyo R888 185/60R14
Begge hjulene har samme diameter og rulleomkrets (forskjell på 0.3%).

Siden 15" felgene er 0.5kg tyngere OG 15" dekkene over kiloen tyngre, så er jo 14" oppsettet klart gunstigst vektmessig.
Det er mitt utgangspunkt (hvis jeg ikke har missforstått noe her).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Rudolf wrote:Det er vel på banedekk at vekten betyr mest ?
De banedekk jeg har sett på, så ØKER vekten med lavere profil (og samme rulleomkrets).

Så for meg så vil dette være et av dekkvalgene:
15" felg med Toyo R888 195/50R15
14" felg med Toyo R888 185/60R14
Begge hjulene har samme diameter og rulleomkrets (forskjell på 0.3%).

Siden 15" felgene er 0.5kg tyngere OG 15" dekkene over kiloen tyngre, så er jo 14" oppsettet klart gunstigst vektmessig.
Det er mitt utgangspunkt (hvis jeg ikke har missforstått noe her).

Erik
det er sant at 14" blir lettere, men det spørs bare om ikke det veies opp av bedre styrerespons på lavere profil
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TurboLag wrote: det er sant at 14" blir lettere, men det spørs bare om ikke det veies opp av bedre styrerespons på lavere profil
Nettop !
Vekt eller styrerespons ...that's the question... :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
TurboLag wrote: det er sant at 14" blir lettere, men det spørs bare om ikke det veies opp av bedre styrerespons på lavere profil
Nettop !
Vekt eller styrerespons ...that's the question... :roll:

Erik
Jeg gjør det veldig enkelt.
7x17 med 205/40-17 R888.

Nå har jo jeg NB, så da funker jo 17", og når de veier rett over 6kg (mindre en originalfelgene på 01 sport), så duger det for meg :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: Jeg gjør det veldig enkelt.
7x17 med 205/40-17 R888.

Nå har jo jeg NB, så da funker jo 17", og når de veier rett over 6kg (mindre en originalfelgene på 01 sport), så duger det for meg :)

-n
.... og dekkene veier ca. 9kg.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Men dekk og felger er også en fin balanse mellom å ha en fin bil 355 dager i året eller å ha en bil som er bra på bane 10 dager i året. Derfor er vekt/størrelse/profil freaker litt irrelevante.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote:Men dekk og felger er også en fin balanse mellom å ha en fin bil 355 dager i året eller å ha en bil som er bra på bane 10 dager i året. Derfor er vekt/størrelse/profil freaker litt irrelevante.
Ja takk .... begge deler 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Hvis vi ikke siterer innlegg som er rett ovenfor blir det ikke så mye unødvendig tekst i trådene, det er en fin regel (da det er naturlig å tolke det dithen at du svarer til det foregående innlegg hvis du skriver rett under)

Nå har jeg angst mot lav styrerespons etter å ha kjørt med vinterdekka mine, med 65 profil. Erik, da du sier at du kjører med bbs 14" felgene og (var det 60 profil? hvilken dim hadde du igjen?) og det gir bra styrerespons så tror jeg at jeg kanskje går for det oppsettet du har... :?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Du har visst kjempeangst i forhold til styrerespons :)
180/60R14 som jeg kjører på er orginaldimensjonen til MX5 NA.
Ingeniørene i Japan var ikke helt på jordet når de konstruerte bilen.
Kom og lån BBS hjulene mine med Pirelli dekk en dag (jeg mener det).
Så kan du jo kjenne selv (danse rundt på ballettsko :) ).
Tipper du blir overbevist.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

kom meg fint forbi 6.klasse, til og med et år i tjeneste.. :wink:

dette kan diskuteres opp og ned i mente. men det som trådstarter er ute etter er et dekk med "sportslige" egenskaper i 14" hvis jeg ikke har falt helt av lasset?

har liten, eller ingen erfaring med 14" på min egen mex. men 205/50R15 Hankook RS2 på orginale 99 NB felger i 6X15", som er gateslicks, fungerte knallbra for mitt bruk. men jeg ville heller gått for 195/50R15.

ca. 20 dager på bane og rundt en 160 på veien. altså litt mer aktiv kjøring. så at det funka når det skulle, er viktig for meg. eller var..
jeg kommer nok til å skaffe meg rene banehjul til neste sesong. siden den nå ikke bruker vinterdekk, hvorfor ikke ha to sett om sommeren?

Toyo er vel de rimligste gateslicks-dekket. og fås, som Erik nevner, i dimensjonene like de orginale.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply