bilstereo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Vidar wrote:Ble fortalt at det var tull å ha diskant og mellomtone adskilt.
Fikk faseforskyvning i lyden..

ikke for å ta fra noen gleden, men det tror jeg det er det minste man skal bekymre seg for når man kjører.. ihvertfall cab... skal man stå på en parkering å lytte så kan jo forskjellen være der, men selv der også minimal. Derimot er det som eivind sier ett mye større problem med "ting i veien" for diskanten om den monteres nede i døra..

Ett fint alternativ er jo å modde litt, å sette inn ett 3 veis frontsett, og ha 2" mellomtone og diskant i dashen, og midbass i døra :) da får man enda mer fram dit det skal, og ikke inn i bein og marg.. ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Rockfordman
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Jul 2004, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Rockfordman »

Komponentsett gir mye bedre lyd i bilen enn no koaksial anlegg i gulvet gjør. Selv har jeg planer om å kjøpe et skikkelig bra komponentsett foran som skal drives av en kraftig forsterker som gir nok power. Så har jeg planer om 2 10" Rf subber bak. Siden 10" tar mindre plass og gir mer mellombass og henger bedre med. Så skal jeg ha en god cd spiller som leverer ut skikkelig signal og som har en den kjekke finesser :)
Vil anbefale å bruke det beste av pengene på et skikkelig komponentsett og en forsterker og heller kjøpe en sub med tiden hvis man ikke har så mye penger. Man blir utrolig fornøyd med lyden hvis man spanderer på seg no skikkelige høytalere. Er bedre å legge i litt ekstra enn å angre seg etterpå eller bare synes det spiller "greit".
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Har lystpå en electocompaniet ECi4 forsterker jeg... Men ikke til bil bruk..
Silverboy wrote:
Vidar wrote:Ble fortalt at det var tull å ha diskant og mellomtone adskilt.
Fikk faseforskyvning i lyden..
ikke for å ta fra noen gleden, men det tror jeg det er det minste man skal bekymre seg for når man kjører.. ihvertfall cab... skal man stå på en parkering å lytte så kan jo forskjellen være der, men selv der også minimal. Derimot er det som eivind sier ett mye større problem med "ting i veien" for diskanten om den monteres nede i døra..
Ett fint alternativ er jo å modde litt, å sette inn ett 3 veis frontsett, og ha 2" mellomtone og diskant i dashen, og midbass i døra :) da får man enda mer fram dit det skal, og ikke inn i bein og marg.. ;)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
larsib
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

Post by larsib »

sett at man kun skulle bytte spiller og høytalere og ikke gjøre noe særlige inngrep i bilen ellers? hvilke høytalere skal man da kjøpe? det aller beste er om de passer inn i orginalhullene slik at jeg slipper å betale i noen for å montere det. virker som at det er stor enighet i at man får mye igjen for å bytte ut orginalhøytalerne , så da er det jo bare å gjøre det :-)
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Jeg kjøpte MX5 uten stereo for en kort tid tilbake, det vil si originalhøytalerne var i dørene, men den ene var sprukket. Så jeg har brukt 5-6000 på å kjøpe meg noe nye greier. En Sony MP3/cd spiller til 2500, samt et sett fra Focal med 6" høytalere, 2 delefilter og 2 diskanter til 2600.

Høytalerne tenkte jeg skulle være plass til i originalhullene i døra, men det originale hullet har en litt rar form, 3 skruer osv. Mine nye blei litt for stor slik at det ikke passet helt. Løsningen blei ganske enkel, men jeg synes det ser helt supert ut. Tok av dørpanelet for høytalerne, og skjærte ut rundt ytterpunktet av originalhøyalerne, deretter plasserte jeg de nye høytalerne rett oppå her og skrudde dem fast, slik at de ikke er skrudd i selve døren, men i dørpanelet som bare presses på. Men det funker uten problemer.. her er et lite bilde. Ble nå ganske så bra lyd også.

Image
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
larsib
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

ny høytalere, hvordan montere

Post by larsib »

Da er ny høytalere kjøpt inn etter anbefaling fra selger på bilradiospesialisten. ble disse: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=203

Naive meg trodde selvsagt at det bare var å vippe av høytaleredekslene og skru inn/ ut høytalerene.. men den gang ei.. Prøvde å løsne dekselet, men turde ikke bryter så veldig på det. Må jeg av med hele "døren"? Noen som kan gi meg en lettfattlig forklaring på hvordan jeg enklest kan bytte høytalerne.. ?? hadde blitt evig takknemlig :-)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er bare til å vippe av deksel ihvertfall på min bil.. eg monterte 6,5 i dørene fra cadence som passet rett i de originale skruhullene... var gjort på 5 min meget enkelt og stor forbedring fra de originale som var sprekt og fæle.... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
larsib
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

Post by larsib »

har en mk 2.5, mulig det er anderledes på den.. Vet ikke, men kan virke sånn.. tror jeg må av med "hele" døren, prøvde det, men greide ikke å løsne dekselet helt..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

handla meg anlegg jeg og.. :P sony cd/mp3 spiller... må jo ha no musikk når man cruiser..
User avatar
larsib
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2004, 02:00
Status: Offline

motering

Post by larsib »

Kjøpte som nevnt høytalere på anbefaling fra bilradiospesialisten, og fant etter hvert ut hvordan jeg skulle ta av døren og komme til høytalerne. Oppdaget da til min store overraskelse at høytalerne ikke passet!! var ikke 17 cm som skulle være der, men en rar størrelse som heter 5 x 8.. (altså en mindre versjon av 6 x 9) Reiste opp til bilradiospesialisten igjen og fikk byttet, så alt ordnet seg. nå står jeg bare å banner over at gjengene på den ene skruen på førerdøren er ødelagt og at jeg dermed ikke får byttet den høytaleren foreløpig.. antar at jeg må en liten tur innom en verksted for å få fikset dette, men det burde ikke være verdens største problem. Måtte også kutte litt i dekslene som selve høytaleren er feste på inni døren, men det ordnet bilradiospes.. God service derfra! tv tuner er på vei, gleder meg til den er på plass :-)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Fikk endelig somlet meg til å få byttet ut mine 6*9 kassene i hattehylla i dag med å montere ett frontsett i hattehylla nedfelt.. blei utrolig mye finere lyd, men mindre bass, men overlever dette. skal prøve å montere en sub i morgen vis eg orker...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
nilsopsahl
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2004, 01:00
Location: BIRI
Status: Offline

Post by nilsopsahl »

hei! Jeg har satt inn 8" elementer i dørene + diskant.
Disse låter iogforseg greit nok men har ett problem med at plasten skrangler litt på fullt volum..

Leste oppi her at noen hadde stiva av dørene.. hvordan er dette gjort? har prøvd å bruke lydplater rundt elementene men uten særlig hell..:/

har en 98mod.. nb modell altså. elsker bilen!:D
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Jeg har satt diskantene høyt på dørene. Synes det virker bra. I tillegg har jeg montert to høyttalere i hver nakkepute, så da kan kan vinden suse så mye den vil.
http://img.photobucket.com/albums/v494/ ... let012.jpg
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply