Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
StianS wrote:Jeg har respekt for at FM kan det meste om Miata'er, men hvis den kalkulatoren er riktig, tyder det på at min '95 1.8 har 4.3 diff: Når jeg kjører i 120 km/t (75 mph) (på motorvei i utlandet, selvfølgelig), ligger turteller på 4000. Speedometer stemmer veldig bra med GPS'en.
Er det andre her med '94-'97 Miata som har målt fart/turtall?
Jeg vil anta at dette dette dreier seg om GPS målt hatighet og ikke speedometerhastighet. For med orginaldekkdimm så ligger jeg på 3600 rpm i 6. gir, i 130 på speedo, noe som skulle tilsi 260 på turstalssperra, og det er nok ikke GPS riktig, men at den skulle være 50km/t feil i topfart kan vel ikke stemme. Dersom jeg skifter til sommerdekkene vil toppfarten være 10 km/t høyere i følge den kalkulatoren. Men også 210km/t høres jo litt feil ut med 3.909 diff.
men da er jo spørsmålet hvorvidt turtallsperren kommer inn basert på turtallet på veiv eller på turtallet oppgitt på turteller. For på MX'en min så slår den helt klart inn på 7200 rpm.
slår inn på turtall registrert på veiv, selvsagt..
mulig nb instrumentene er mer presise enn NA da?
uansett er det hele av akademisk intresse for de aller fleste her, da få eller ingen av frisørbilene her noensinne kommer til å prestere hastigheter i nærheten av noen som helst toppfart.
vil man ha lavere turtall på cruising, bytt til 3.63, det vil være en grei løsning for de aller fleste.. om noen er veldig gira på å finne ut sin egen utveksling, så er det jo faktisk bare å jekke opp bilen.. og telle antall runder som må til på inngående aksel til diffen, for at utgående skal fullføre en runde
hilsen Harald med teoretisk toppfart på ca 280kmt
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Harald wrote:
uansett er det hele av akademisk intresse for de aller fleste her, da få eller ingen av frisørbilene her noensinne kommer til å prestere hastigheter i nærheten av noen som helst toppfart.
201km/t på gps med taket nede på veg til Nürburgring i sommer. Om ikke toppfart, så pretty close
"Glemte" å følge med på speedometeret. Tipper det lå rundt 225km/t som jeg hadde en gang før jeg var nedover.
Du får montere vinge så du ikke letter på veg nedover i år
Ellers sjekka jeg turteller mot gps forleden, 3000rpm = 100km/t.
200GPS målt er ikke noe problem å nå med 10th AE. Ikke min i alle fall.. Det går forbausende lett. Og det er ikke slutten på registeret heller. Så etter en liten turbokonvertering burde ikke toppfart vært noe problem å nå.
hørt rykter om at hastigheter opp rundt 250kmt reel fart er fullt mulig med litt høyere sperre og "medvind" inni motorn
motorhead, jeg spurte på no usa forum engang hvordan aerodynamikk på mx var over 160mph... fikk aldri no svar.. har lite lyst til å være pioneer på området
Så.. man kjører fartsgrenser, enkelt og greit
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Harald wrote:hørt rykter om at hastigheter opp rundt 250kmt reel fart er fullt mulig med litt høyere sperre og "medvind" inni motorn
motorhead, jeg spurte på no usa forum engang hvordan aerodynamikk på mx var over 160mph... fikk aldri no svar.. har lite lyst til å være pioneer på området
Så.. man kjører fartsgrenser, enkelt og greit