Dårlig varmeapparat..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Dårlig varmeapparat..

Post by mussa »

Skjønner etterhvert svært lite av hvorfor bilen ikke vil blåse varmt.. Når jeg har kjørt en stund og oppnår normal driftstempratur er det kun en liten lunk i apparatet...
Har byttet termostat, sjekket også det gamle, det var ikke defekt, men uansett nytt..
Har søkt på forumet her og funnet linker om denne slangen bak hanskerommet.. Kjørte bilen varm og stakk hånda opp bak hanskerommet, kjente ikke noe spesiellt rør, og ingen varm luft.. :P
Når jeg kjenner på kjølevannslangene ut og inn av torpedoveggen så er de goooode og varme begge veier...
Jeg har jo hatt lekkasjer i systemet, og har tenkt at det kan være luft i systemet, men miataen er jo selvluftende, og har kjørt såppas mye etter tetting og etterfylling av kjølevæske at det skulle vel vært luftet ut nå... (Ca. 10 mil)

Idèer?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvis slangene inn/ut fra torpedoveggen er varme, så får varmeradiatoren varmt vann.
(Denne sitter midt på torpedoveggen inni varmeapparatet bak midtkonsollen).

Slik jeg ser det, så er det to mulige feil:
- Enten blåser det ikke luft forbi varmeradiatoren fordi det er noe feil med vifta eller spjeldene (som styres av wire fra HVAC-panelet).
- Eller så er varmeradiatoren tett. Dette kan du sjekke ved a ta av slangene og blåse luft gjennom.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Kjøp deg en ny NB mussa, all problems solved.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Rudolf wrote:Hvis slangene inn/ut fra torpedoveggen er varme, så får varmeradiatoren varmt vann.
(Denne sitter midt på torpedoveggen inni varmeapparatet bak midtkonsollen).

Slik jeg ser det, så er det to mulige feil:
- Enten blåser det ikke luft forbi varmeradiatoren fordi det er noe feil med vifta eller spjeldene (som styres av wire fra HVAC-panelet).
- Eller så er varmeradiatoren tett. Dette kan du sjekke ved a ta av slangene og blåse luft gjennom.

Erik
Okei, vifta fungerer, alle bryterne fungerer.. Når jeg setter den på kald så kommer det bitende kald luft i disse dager, setter jeg den på varm så kommer det en liten lunk, setter jeg vifta på første eller andre hakket så blåser det litt varmere, men på de to øverste hakka blir lufta kaldere.. Som om det var elendig kapasitet på den..
Varmeradiatoren? Ta av de to slangene som fører kjølevæske inn og ut og blåse luft for å se om det er tett?
Hvis jeg forsto det rett, så sitter det en radiator inne i bilen som "lager" varmluft til coupèn? Hvis den er tett/nær tett, what to do? Skylle igjennom begge veier med vann?


Hvis denne er tett, ville ikke det skape kjøleproblemer med bilen? Varmen på motor er dønn stabil i fart og stående på tomgang..
Last edited by mussa on 08 Feb 2009, 01:43, edited 1 time in total.
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

tness wrote:Kjøp deg en ny NB mussa, all problems solved.
Neh, greit å ha noe å pusle med.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mussa wrote: Varmeradiatoren? Ta av de to slangene som fører kjølevæske inn og ut og blåse luft for å se om det er tett?
Hvis jeg forsto det rett, så sitter det en radiator inne i bilen som "lager" varmluft til coupèn? Hvis den er tett/nær tett, what to do? Skylle igjennom begge veier med vann?


Hvis denne er tett, ville ikke det skape kjøleproblemer med bilen? Varmen på motor er dønn stabil i fart og stående på tomgang..
Jepp, det sitter en mini-radiator inni varmeapparatet.
Den kan gå tett som en vanlig radiator kan.
Du har helt rett i framgangsmåten.
Først sjekker du med luft (koble på en hageslange og blås med munnen)

Varmeapparatet bidrar minimalt til kjøling av bilen, så du vil ikke merke noe om den er tett.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Rudolf wrote:
mussa wrote: Varmeradiatoren? Ta av de to slangene som fører kjølevæske inn og ut og blåse luft for å se om det er tett?
Hvis jeg forsto det rett, så sitter det en radiator inne i bilen som "lager" varmluft til coupèn? Hvis den er tett/nær tett, what to do? Skylle igjennom begge veier med vann?


Hvis denne er tett, ville ikke det skape kjøleproblemer med bilen? Varmen på motor er dønn stabil i fart og stående på tomgang..
Jepp, det sitter en mini-radiator inni varmeapparatet.
Den kan gå tett som en vanlig radiator kan.
Du har helt rett i framgangsmåten.
Først sjekker du med luft (koble på en hageslange og blås med munnen)

Varmeapparatet bidrar minimalt til kjøling av bilen, så du vil ikke merke noe om den er tett.

Erik
Hehe.. Okei, tenkte bare på om alt kjølevannet skulle igjennom denne miniradiatoren.. :P
Kan jo høres ut som en artig operasjon hvis denne er tett da.. Ugh, skulle vel egentlig tatt ut hele dasjbordet uansett da dette har en sprekk i seg.. Litt kjedelig nå som det er meldt -7 grader i snitt over en uke fremover..
Håper nå egentlig at den er litt tett, men at jeg får løs den eventuelle tromben.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

kan og vær at du ikke får flyttet spjelde som leder luft gjennom registeret heilt over... husker ikke heilt hvilket spjeld det var men det ser du ved å justere varmt/kaldt mens du leiter rundt....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Dersom begge slangege er varme (tur og retur) så er ihvertfall ikke registeret på varmeapparatet helt tett.
Tror mest på at det er spjeldet som blander varm og kald luft som ikke beveger seg som det skal.

Steinar

PS: Uttaler meg på litt sviktende grunnlag.

A: Dersom MX5/Miata har et varmeapparat hvor man blander varm og kald luft for å få rett temperatur i kupeen kan det være spjeldet som er synderen.
B: På enkelte biler reguleres varmen ved en kran som slipper mer eller mindre varmt vann inn i varmeapparatet. (Dette var vanlig tidligere). Da kan denne krana være synderen.
Tror at MX5/Miata har versjon A.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Steinar wrote:
A: Dersom MX5/Miata har et varmeapparat hvor man blander varm og kald luft for å få rett temperatur i kupeen kan det være spjeldet som er synderen.
B: På enkelte biler reguleres varmen ved en kran som slipper mer eller mindre varmt vann inn i varmeapparatet. (Dette var vanlig tidligere). Da kan denne krana være synderen.
Tror at MX5/Miata har versjon A.
MX5/Miata har versjon A.

Jeg er enig i at det er sannsynlig at det er noe galt med spjeldet som blander kald/varm luft.

Men Mussa har også fikllet litt problem med slanger inn/ut.
Er ikke mye som skal til for at det blir (nesten) tett.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hehe... Fiklet litt sier du? :p Kanskje jeg finner rester av en viss trekvist fra Femunden.. :lol:
Dette spjeldet, sitter vel morsomt til tenker jeg?

Takker for hjelpen foreløpig! Rakk ikke å gjøre noe på dagen i dag, tar det etter jobb i morgen..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Ta deg en tur nedom meg så skal vi se på det i kveld. Ring meg før du reiser bare. 90 529 528
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Nu vel.. Tok av rørene inn og ut av coupèn, satte på en rørstump, tok et magedrag, blåste til det jeg hadde (Hadde en mistanke om at det var tett, så det var bare å ta i..), kjølevæskespruten sto ut av andre hullet, og den kjøleveska er sist sett i bane rundt jupiter tror jeg... Der var det ikke tett.. Hehe.. Koblet alt på igjen, startet motoren, lot den gå en stund før jeg fyllte opp med kjølevæske igjen.. Tok ut hanskerommet og kikket bak, ingen tegn til noe galt.. Kjørte hjem, men med en aldri så liten mistanke om litt varmere luft ut av coupèn.. Første tanke var placeboeffekt, parkerte bilen..
Pratet så litt med Banzaibaggen på telefon, og han forklarte om luftlommer i systemet, og at jeg bør sette bilen oppover i en bratt bakke og stå der i noen minutter etter at bilen er varm..
Hoppet på nytt ut i bilen med en god føelse at nå ordner alt seg.. I det jeg kjørte ut av gårdsplassen startet det å blåse.. varmt.. Stillte meg opp i en bakke og lot den stå å gå... I det minuttene hadde gått var faktisk coupèn såppas varm at det var behagelig å sitte i bilen, tross rekord i lav tempratur ute som jeg har hatt den i.. Kjørte meg en god runde, deriblant en rekordlang breisladd på en parkeringsplass, med en kontra jeg aldri hadde drømt om, gikk 360 grader og litt til på snøen... Så var bilen hvit.. :) Fortsatt varm inni i den graden det går i -17 grader og busted bakvindu som det trakk godt igjennom..

Kjørte hjem igjen, etterfyllte kjølevæske nok en gang da det hadde minket en del i ekspansjonstanken..

Tror rett å slett dette problemet er et resultat av de to lekkasjene jeg har hatt, at det har blitt luftlommer rundt i systemet..

Uansett så håper jeg denne positive trenden fortsetter, og at man kan kalle dette "Case Closed".. :)

Takker for hjelpa underveis!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Takk for nyttig lesestoff!

Post by Anja »

Etter å ha lest denne tråden har jeg også fått det varmt igjen :lol:

Takk!
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Det er vel en positiv bivirkning av forumet her.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply