VLSD
Jeg har hatt mye bruk for diff.brems de siste dagene.
Siden jeg ikke har spade (det er sant) og står parkert på gata, så er det av og til spennende å se om jeg kommer ut av snøhaugen.
Det går fint
Men er det noe man kan bli paranoid av, så er det VLSD (Viscous Limited Slip Differential).
Ta en titt på de mange hundre innlegg som er skrevet på Miata.net så forstår dere hvorfor.
Et eksempel på en tråd:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... =VLSD+test
En artig en om snøkjøring og LSD:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... =VLSD+test
En dag da jeg sto og spant på bare det ene hjulet, begynte jeg å lure.....
Hadde diffen tatt kvelden ??
Det er en kjent sak at en VLSD har begrenset levetid.
Siliconolja (eller geleen) som er inni diffen mister effekten etter en tid.
Den delen av diffen som inneholder olja og lamellene er hermetisk lukket og det er ikke mulig å vedlikeholde denne delen.
En VLSD har i utgangspunktet ca. 40% effekt (overføring av kraft) fra det hjulet som har mest motstand til det som har minst.
Denne effekten blir altså lavere ettersom diffen blir eldre.
Til slutt vil en VLSD fungere som en "vanlig" åpen diff (fullt brukbar, men ingen sperreeffekt).
Hvordan teste en VLSD ?
I dag tok jeg testen (etter boka).
Mazda Workshop Manual sier noe om dette, men det er rom for missforståelser:
Først den enkle testen:
Man jekker opp BEGGE hjulene og dreier det ene rundt.
Hvilken vei vil det andre dreie ?
Her er den første kilden til missforsåelse.
Det andre hjulet vil dreie samme vei, eller motsatt vei, avhengig av om bilen står i gir eller ikke.
Altså:
- Bilen står i fri: Hjulene dreier samme vei.
- Bilen står i gir: Hjulene dreier motsatt vei.
Så til den mere avanserte testen:
Hvilken motstand er det i viskosesystemet ?
- Man måler omdreiningshastigheten til et hjul når man påfører en bestemt kraft.
Dette gjøres med stoppeklokke og momentnøkkel.
I følge manualen skal denne kraften påføres med bilen i gir og det motsatte hjulet frittløpende.
Dette gir for stor motstand til å gjennomføre testen, så jeg tror det er en feil i beskrivelsen.
(Jobber med å finne ut av dette).
Med giret i fri og motsatt hjul låst, så kan testen gjennomføres.
Men en påført kraft (dreining med momentnøkkel) på 15 Nm, så skal EN omdreining ta 16 sekunder eller mer.
På Rudolf tok det 16 sekunder akkurat !
Konklusjon:
Rudolf sin VLSD er innenfor spec. (såvidt).
Dette ble demonstrert med noen fine bakkestarter etter testen (med vitner).
Erik