Høyre framre calipper er tregt, klossene ligger litt innpå så skiva blir varm ved vanlig kjøring. (Venstre side OK.)
Har bestilt og fått overhalingssett (pakninger og stempel) fra MX5parts.
Spørsmål: Det å bytte stempel/pakninger, er det mye prakk? En liten "how to" muligens?
(Det å skru av/på calipper og lufte bremser etterpå er barnemat.)
Steinar
Overhaling fremre calipper
Moderator: Styremedlemmer
ta kalipperen av skiva men la slangen være på. så pumper du ut stempelet med bremsepedalen. så får du vaska kalipperen godt, sandblåse/børste GODT med stålbørste, lakke (for å holde unna rust), hone sylinderen og sett på ny pakning og stempel 

1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Ja da, gliderene er OK. Det er stempelet som er veldig tregt.
Problemet oppsto når jeg byttet klosser foran. Presset stempelet helt inn for å få på de nye klossene. Det virker som om ytre del av stemplet er veldig korrordert, det har vel vært utsatt for salt og skitt i noen år.
Steinar
Problemet oppsto når jeg byttet klosser foran. Presset stempelet helt inn for å få på de nye klossene. Det virker som om ytre del av stemplet er veldig korrordert, det har vel vært utsatt for salt og skitt i noen år.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Det var som jeg trodde: Ytre del av stemplet hadde noen flekker/rust.
Det gamle stempelet var krommet utvendig (små hakk i krommen), det nye fra MX5 parts kun svart stål, sikkert like bra.
Pumpa ut stempelet med bremsepedalen, fjernet calipperen og gjorde den skikkelig rein. Trykkluft er en god ting til regjøring av innvendige spor til pakningene.
Monterte ny innvendig pakning, stempel og ny ytre pakning/støvring.
Etter montering tilbake og lufting av bremser: Perfekt.
Oppdaget etter en ca. 5 mil lang tur i dag: Venstre calipper er heller ikke helt 100%. Klossene ligger også svakt innpå her. (Ikke så ille som de gjorde på høyre side.)
Får ta samme operasjon på venstre calipper i morgen.
Steinar
Det gamle stempelet var krommet utvendig (små hakk i krommen), det nye fra MX5 parts kun svart stål, sikkert like bra.
Pumpa ut stempelet med bremsepedalen, fjernet calipperen og gjorde den skikkelig rein. Trykkluft er en god ting til regjøring av innvendige spor til pakningene.
Monterte ny innvendig pakning, stempel og ny ytre pakning/støvring.
Etter montering tilbake og lufting av bremser: Perfekt.
Oppdaget etter en ca. 5 mil lang tur i dag: Venstre calipper er heller ikke helt 100%. Klossene ligger også svakt innpå her. (Ikke så ille som de gjorde på høyre side.)
Får ta samme operasjon på venstre calipper i morgen.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8