Merkelig clutch problem

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Merkelig clutch problem

Post by Philip »

Hei,

Har et clutch problem.
Når jeg stopper bilen i et lyskryss eller i kø og har clutchen inne og i 1. gir, så er det som om "trykket" forsvinner og bilen begynner å dra fremover!
Har ingen lekasje og ingen ulyder, den bare kobler inn.
Etter en liten stund er den normal igjen, men litt forlenge med clutchen inne og i gir, så drar den. Gjelder også revers.

Noen formeninger om hva dette kan være?

På forhånd takk :)
x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

tipper at pakningene enten i clutch-pumpa eller slavesylinderen har passert best-før-datoen, slik at de ikke holder på trykket. Forsvinner det væske fra clutch-væske-beholderen?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Post by Philip »

Clutch-væske-beholderen er på samme nivå! Ingen lekasje.
x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Tipper at det er pakningen i clutchpumpa oppe i motorrommet. Pakninger kan skiftes. Koster ikke all verden.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Philip wrote:Clutch-væske-beholderen er på samme nivå! Ingen lekasje.
Det stemmer sikkert det, poenget er at i slavesylinderen eller i master sylinderen blir det bygget opp et trykk når du trykker inn clutchen.. og det er helt vanlig at etter flere år må disse to sylinderene overhales eller byttes på disse bilene...(jeg byttet begge mine, handlet først nede og det ordnet selvsagt IKKE problemet, og måtte derfor også kjøpe master sylinderen oppe..)

Dette er egentlig et helt vanlig slitasje/vedlikeholdsproblem. En pakning varer jo selvsagt ikke "evig" :) . Væsken lekker ikke UT av selve systemet, og nivået vil være det samme, men den første indikatoren på at en eller begge disse sylinderene er moden for overhaling eller bytte, er at trykket forsvinner slik du beskriver det...

NB. hvis du handler dette på MX5parts i England har de kun slavesylinderen nede som passer på din bil, mastersylinderen oppe er kun til biler med høyre-ratt..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Gode forslag. Men start med å lufte clutchen, koster ikke en krone å er enkelt.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Post Reply