Dekk spm
Moderator: Styremedlemmer
Dekk spm
Hvilke dekk passer best til 17x7 felger?
205 eller 215 ? skal ha 40profil.
Og hvilke billigdekk er best av disse?
Linglong
Nankang
Strata
Goodride
Har et budsjett på omtrent 500kr pr dekk.
205 eller 215 ? skal ha 40profil.
Og hvilke billigdekk er best av disse?
Linglong
Nankang
Strata
Goodride
Har et budsjett på omtrent 500kr pr dekk.
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
205 ja... linglong anbefales ikkje!
nankang e ikkje så steintulent for å vær ett billigdekk:)
nankang e ikkje så steintulent for å vær ett billigdekk:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
17" 205 dekk til 500 pr.stk anbefales ikke.
ALLE dekka som koster så lite er søppel, og rett og slett bortkastede penger.
Mye lenger bremsestrekker, farlige på våt vei, elendig holdbarhet etc etc.
Det er noen ting man ikke sparer på når det gjelder bil.
Det er, bremser, bremseklosser og dekk.
Det er utrolig lite overflate fra dekket som er i kontakt med underlaget til enhver tid.
Man vil da helst ikke kutte på sikkerheten, for det er det man gjør med dårlige dekk.
Det burde definitivt vært et regelverk og jevnlig testing av alle dekk som selges på det norske markedet, for å sikre et visst minimumskrav til trafikksikkerhet.
Det billigste dekket jeg _kanskje_ kunne anbefalt, er Ecsta SPT.
Er iallefall et rimelig kjent merke. ca. 703,- pr.dekk.
Evt. så har vi Falken ZIEX ZE-912 til 722,-
Og til slutt dekket jeg hadde valgt uten tvil om jeg skulle hatt vanlige sommerdekk:
Pirelli P-Zero Nero, 877,- pr.dekk.
Vanvittig bra både på tørt og vått.
Brukte dette på Mx3`n jeg hadde, i 215/35-18, og det kjørte jeg med i ca. 3 sesonger, og det var fortsatt mye mønster igjen når jeg solgte bilen.
Husk at det lille du sparer pr.dekk, taper du når du må kjøpe nye dekk kanskje samme sesong, eller iallefall neste sesong.
(Hadde et par Toyo T1S, de holdt i 2 måneder med normal kjøring...)
-n
ALLE dekka som koster så lite er søppel, og rett og slett bortkastede penger.
Mye lenger bremsestrekker, farlige på våt vei, elendig holdbarhet etc etc.
Det er noen ting man ikke sparer på når det gjelder bil.
Det er, bremser, bremseklosser og dekk.
Det er utrolig lite overflate fra dekket som er i kontakt med underlaget til enhver tid.
Man vil da helst ikke kutte på sikkerheten, for det er det man gjør med dårlige dekk.
Det burde definitivt vært et regelverk og jevnlig testing av alle dekk som selges på det norske markedet, for å sikre et visst minimumskrav til trafikksikkerhet.
Det billigste dekket jeg _kanskje_ kunne anbefalt, er Ecsta SPT.
Er iallefall et rimelig kjent merke. ca. 703,- pr.dekk.
Evt. så har vi Falken ZIEX ZE-912 til 722,-
Og til slutt dekket jeg hadde valgt uten tvil om jeg skulle hatt vanlige sommerdekk:
Pirelli P-Zero Nero, 877,- pr.dekk.
Vanvittig bra både på tørt og vått.
Brukte dette på Mx3`n jeg hadde, i 215/35-18, og det kjørte jeg med i ca. 3 sesonger, og det var fortsatt mye mønster igjen når jeg solgte bilen.
Husk at det lille du sparer pr.dekk, taper du når du må kjøpe nye dekk kanskje samme sesong, eller iallefall neste sesong.
(Hadde et par Toyo T1S, de holdt i 2 måneder med normal kjøring...)
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Elanzer
- 4200 RPM
- Posts: 459
- Joined: 27 May 2008, 20:25
- Medlemsnummer: 785
- Location: Varhaug
- Status: Offline
de billig dekkene eg har hatt (mest wanli eller noe sånt kalte de bare for vanngli ) så var dem stein harde og varte aaalltt for lenge var fortsatt greit mønster når eg skifta dem...
har 2 stk wanli dekk på gamle felgene til mxen min, som skal brukes på bane...
har 2 stk wanli dekk på gamle felgene til mxen min, som skal brukes på bane...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Jeg hadde noen forholdsvis billige som het Interstate IXT-1 eller noe sånn, men de var vel mer rundt 700+ pr stk den gang. De er nok et av de som hadde kinagummi og europeisk mønsterdesign, og de synes jeg var ganske bra faktisk. Mye bedre enn de billige jeg fikk på MX-5en da jeg kjøpte den. Har nå Bridgestone på både sommer og vinter, og de er supre, med unntak av at sommerdekka nesten gir litt mye respons fra veien.
Men som nope sier og som jeg nevnte. På en bil så er det 4 plasser med noen få kvadratcm som knytter bilen til bakken. Vil man virkelig spare noen hundrelapper her når man vet at på våt vei så er det titalls meter i forskjell på bremselengde? Man merker enorm forskjell på all kjøring. ENORM. Det er bare til å prøve kvalitet og billig, du går ikke tilbake.
Men som nope sier og som jeg nevnte. På en bil så er det 4 plasser med noen få kvadratcm som knytter bilen til bakken. Vil man virkelig spare noen hundrelapper her når man vet at på våt vei så er det titalls meter i forskjell på bremselengde? Man merker enorm forskjell på all kjøring. ENORM. Det er bare til å prøve kvalitet og billig, du går ikke tilbake.
Last edited by biXen on 24 May 2009, 00:42, edited 1 time in total.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Ser helst at flest mulig velger disse drittdekka.
Tar skadetakster på et karosseriverksted, så vet dere kommer innom.
anser
Tar skadetakster på et karosseriverksted, så vet dere kommer innom.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- Tommen
- 4200 RPM
- Posts: 461
- Joined: 04 Jul 2007, 20:21
- Medlemsnummer: 984
- Location: Trondheim
- Status: Offline
jeg synes du bør gå for 205 fremme og 225 bak ....biXen wrote:Er det noe som heter Linglong? LOL
205 passer best. Og Nankang er det eneste jeg har hørt om. Fatter ikke at folk absolutt skal kjøpe drittdekk, viktigste på bilen.
Jeg kjører på 215/40/17" de er helt perfekt. Angående dekk bør du ta til fornuften. Dekka er det viktigste på hele bilen derfor kjøp kvalitet.
Men skal du ha billig dekk kan Nexen være et alternativ.. de er dritt på vått men goodie på tørt..
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
så og si alle billigmerker "kjøper" opp mønster fra dekkgiganter som er utdatert. bruker gummiblandinger og forsterkninger i dekkene som (som regel) ikke passer til mønsterets egenskaper i det hele tatt.
tadda... så har du dekk som dem pøser ut sinnsykt mye av, til skam pris som alle dekkselgere kan ha som et "budget brand".
som om ikke sommerdekkene de lager er rævva nok, så lager dem pokken meg "vinterdekk" (det finnes forresten ikke noe som heter helårsdekk) også. hadde noe av dette på jobben, men turte ikke selge et j**** ett..
gi meg en god grund til å kjøpe sånne dekk, uten om at det er billig.
nytter ikke ha fancy felger, bremser, senk, bling og ding dong når det som holder deg til veien suger lut.
dette er ikke et personlig angrep på trådstarter eller noen andre, sier bare det jeg mener om temaet.
tadda... så har du dekk som dem pøser ut sinnsykt mye av, til skam pris som alle dekkselgere kan ha som et "budget brand".
som om ikke sommerdekkene de lager er rævva nok, så lager dem pokken meg "vinterdekk" (det finnes forresten ikke noe som heter helårsdekk) også. hadde noe av dette på jobben, men turte ikke selge et j**** ett..
gi meg en god grund til å kjøpe sånne dekk, uten om at det er billig.
nytter ikke ha fancy felger, bremser, senk, bling og ding dong når det som holder deg til veien suger lut.
dette er ikke et personlig angrep på trådstarter eller noen andre, sier bare det jeg mener om temaet.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Har allerede kjøpt 4 felger som er 17x7, så mener du at jeg kan ha 225dekk på 17x7 felger? Blir ikke det litt feil da? Burde vel hatt 17x8felger på de då?Tommen wrote:jeg synes du bør gå for 205 fremme og 225 bak ....biXen wrote:Er det noe som heter Linglong? LOL
205 passer best. Og Nankang er det eneste jeg har hørt om. Fatter ikke at folk absolutt skal kjøpe drittdekk, viktigste på bilen.
Jeg kjører på 215/40/17" de er helt perfekt. Angående dekk bør du ta til fornuften. Dekka er det viktigste på hele bilen derfor kjøp kvalitet.
Men skal du ha billig dekk kan Nexen være et alternativ.. de er dritt på vått men goodie på tørt..
Hehe, merker at jeg treffer en nerve hos enkelte når jeg nevner billige kinadekk.
Men er det ikke like bra med dårlige 205 dekk som med middels gode 155 dekk pga større kontaktflate?
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS