Turbo på NA - forberedelser
Moderator: Styremedlemmer
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Turbo på NA - forberedelser
Ja, som tittel tilsier.. vurderer turbo på min NA, skal ikke starte diskusjon om hva og hvordan, da blir vi vel aldri ferdige
Har lest litt rundt på diverse forum og hjemmesider, så det må jo bli litt forberedelser før man smeller inn hårføner'n ser det ut til.
Ting forskjellige mener burde tas hånd om:
- regreim og vannpumpe byttes
- toppdekselpakning / topp pakning
- gjøre om eller f.eks. Loctite Fix'e Shortnosen
- stille tilbake tenning fra 14 til 10 grader
- bytte røret fra turbo til cat (har akkurat byttet cat og bakover), mitt er rustent
- styring av noe turbo/bensinsaker hvis evt. kit ikka har dette med
Har dere som har styr på dette, noe formening om disse punktene..?!
Noen som må tas bort? Noe som må legges til?
Kan si så pass som at jeg kun skal ha en liten økning.. ser små kit gir fra 30 til 60 hk ekstra, ser ikke for meg mer... enda Jeg sa jo en gang at jeg aldri skulle ha turbo...
Har lest litt rundt på diverse forum og hjemmesider, så det må jo bli litt forberedelser før man smeller inn hårføner'n ser det ut til.
Ting forskjellige mener burde tas hånd om:
- regreim og vannpumpe byttes
- toppdekselpakning / topp pakning
- gjøre om eller f.eks. Loctite Fix'e Shortnosen
- stille tilbake tenning fra 14 til 10 grader
- bytte røret fra turbo til cat (har akkurat byttet cat og bakover), mitt er rustent
- styring av noe turbo/bensinsaker hvis evt. kit ikka har dette med
Har dere som har styr på dette, noe formening om disse punktene..?!
Noen som må tas bort? Noe som må legges til?
Kan si så pass som at jeg kun skal ha en liten økning.. ser små kit gir fra 30 til 60 hk ekstra, ser ikke for meg mer... enda Jeg sa jo en gang at jeg aldri skulle ha turbo...
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Ser ikke vitsen med å bytte topppakning og toppdeksel pakning helt igrunn, heller ikke reg reim kit, før man faktisk må, og stille tilbake tenningen er vel noe man bare gjør om man ikke har sprut så gjør det for seg, ville heller testet komprisjon og tilstanden på drivverk eg,, og nye oljer,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Som amerikanerne sier:
If it`s not broke, dont fix it.............
anser
If it`s not broke, dont fix it.............
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Takker for input
Noen her som har erfaringer med Begi-settene her i Norge..?!
Og dere som har turbo, hvor har dere handlet evt. kit..?!
Noen her som har erfaringer med Begi-settene her i Norge..?!
Og dere som har turbo, hvor har dere handlet evt. kit..?!
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Hvis du bare sikter på 30-60 hester så er det vel ok men til alt annet ville jeg hatt skikkelig datastyring, tipper det er mange som kjører rundt med shabby løsninger hvis man skal dømme etter modifikasjonene folk gjør. Man sikter ofte på 30-60 og så stiller man masse opp og har egentlig ikke bra nok løsning for det. Resultatet kommer senere.
Hvor mye skal du bruke?
Hvor mye skal du bruke?
fm settet funker bra det, men vet ikke om jeg hadde kostet på det på en 91mod 1.6 med orginal drivverk.
har spist 3 girkasser på min bil, siden det er det svake punktet på 1.8, men har fårstått at diffen ryker fort på 1.6 også
har spist 3 girkasser på min bil, siden det er det svake punktet på 1.8, men har fårstått at diffen ryker fort på 1.6 også
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Slik jeg har lest meg frem til, er det prisen det hovedsaklig faller på. Hvis totalkostnaden ny er ca 26.000,- for komp med grenrør.. ender vel en turboløsning billigere. En Begi-Shanghai lander vel på ca 12.500,- (med PnP lander den på ca 17.000,-).. begge er ferdig fraktet og bamsemumset inn i Norge til meg.StianOppistov wrote:Vis du bare er ute etter 30-60hk, hvorfor ikke en supercharger, enklere montasje, og mye lettere med tanke på eu kontroller, skrur av og bytter reim på 15-30min,,
Ser komp-sett ligger på en ca 19.000,- (inkl. mva for selve varen og 150,- i mva gebyr, men ikke noe porto da den er usikker). Så prisen på selve kittene skiller jo litt, 6.500,- er mye moro for meg idag Og hadde jeg da fått f.eks. Greddy-kit som er enda billigere der igjen, er det jo garantert prisen det står på..
.. jada, vet mange mener mye rart om Greddy
Men det du sier om EU er en veldig viktig faktor.. så sånn sett er det leit prisene er så forskjellige
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,mariusba wrote:Slik jeg har lest meg frem til, er det prisen det hovedsaklig faller på. Hvis totalkostnaden ny er ca 26.000,- for komp med grenrør.. ender vel en turboløsning billigere. En Begi-Shanghai lander vel på ca 12.500,- (med PnP lander den på ca 17.000,-).. begge er ferdig fraktet og bamsemumset inn i Norge til meg.StianOppistov wrote:Vis du bare er ute etter 30-60hk, hvorfor ikke en supercharger, enklere montasje, og mye lettere med tanke på eu kontroller, skrur av og bytter reim på 15-30min,,
Ser komp-sett ligger på en ca 19.000,- (inkl. mva for selve varen og 150,- i mva gebyr, men ikke noe porto da den er usikker). Så prisen på selve kittene skiller jo litt, 6.500,- er mye moro for meg idag Og hadde jeg da fått f.eks. Greddy-kit som er enda billigere der igjen, er det jo garantert prisen det står på..
.. jada, vet mange mener mye rart om Greddy
Men det du sier om EU er en veldig viktig faktor.. så sånn sett er det leit prisene er så forskjellige
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?[/quote]For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
[/quote]mariusba wrote:Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
Neste lørdag så har eg det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Neste lørdag så har eg det..[/quote]StianOppistov wrote:mariusba wrote:Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
Trenger man grenrøret..? Det er vel slik at det skal gjøre en sugemotor bedre i å suge ut eksosen..? (jeg er muligens heeelt på viddene her altså!)
Trenger man da ikke noe PnP osv til komp?
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal