Turbo på NA - forberedelser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Dette er ett kit så man får med powercard eller hva det hette, det tar seg av ecu justering,. grenrøret må man ikke ha, men gir enda litt mer power.. trang eksos er da brems uansett hvordan man skal ha ut eksos. og det blir jo endel mer eksos med overtrykk..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

Dette er ett kit så man får med powercard eller hva det hette, det tar seg av ecu justering,. grenrøret må man ikke ha, men gir enda litt mer power.. trang eksos er da brems uansett hvordan man skal ha ut eksos. og det blir jo endel mer eksos med overtrykk..
ok, da skjønner jeg den!
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hvorfor ta ut motoren når man skal borre til oljeretur?? helt meningsløst det da......
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

montere sånt som dette er kurrante jobber, jeg har montert oljeretur på flere biler uten å ta ut bunnpanne.. resten av jobben er og ganske grei..

kan alltids hjelpe med å gjøre slike monteringsjobber om noen ikke er helt trygge på egne skills..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

edw wrote:hvorfor ta ut motoren når man skal borre til oljeretur?? helt meningsløst det da......
Nei eg er da bare litt skeptisk til å ha små korn ifra borren i oljen eg, vet om folk så har havareret pga slikt, vet man kan gjøre det mens motoren er i, men ofte greit å sikre seg litt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

Vi får se hva som skjer :)

Forhører meg litt med BEGi via elektronisk-post i disse dager, hva de anbefaler av tilbehør osv..

.. eneste som er litt leit er jo at man ikke finner kit hos forhandlere i Norge, kjekt med garanti hvor man slipper å sende alt over dammen :)

Mange som har hatt problem med f.eks. metallspon i motoren etter en olje-retur-jobb..?
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

så slækk som du er på rengjøringa ellers,. har neppe et par spon i olja mye å si oppistov :P er ikkeno problem å lage hullet i bunnpanna uten å ta ut motor, det må bare gjøres riktig.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Harald wrote:så slækk som du er på rengjøringa ellers,. har neppe et par spon i olja mye å si oppistov :P er ikkeno problem å lage hullet i bunnpanna uten å ta ut motor, det må bare gjøres riktig.
Joa vet det kan gjøres lett slik mens den står i, men ett lite korn er nok for full havari, gamle bilen til sweet ble det gjort slik, den ble havarert meget kort tid etter montasje av turbo (LAGER HAVARI), vet om andre tilfeller dette også er skjedd, vet også at de skal stoppe i filteret, men nå har det seg slik at veiven kaster opp endel olje også, og da kan dritten komme seg inn over alt, sier jo bare hva som anbefalles, hvordan skyller dere ut dritten og er sikker på at alt er ute da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

jeg borret å gjengeet med MASSE fett på borr å gjengetapp, litt å litt, tok meg GOD tid, hadde opp motoren i vinter fant ikke antydning til noe spon whatsoewer å alle lagere var strøkne, så om du tar deg god tid er dette en helt safe måte å gjøre det på, om man er usikker kan man gjøre det med bunnpanna full av olje, eller sette på litt trykk.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

oppistov.. alt på sweet sin gamle var grøftekanten automekk så det holdt da.. at den gikk så lenge den gjorde var fan et under :P ikke bruk den som sammenligningsgrunnlag mot bilder der arbeid har blitt utført bra.. :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Post by Crawler »

ok, er det noen som har en know how to og lage den oljereturen UTEN å ta ut maskinisten? Og ikke grøftekanten auto prosjekt...
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

let opp flyin miata sine monteringsanvisninger..

men i praksis er det

1 finn rett sted å borre..
2 teip ørten runder på borret så det IKKE får gått dypere enn 10mm
3 tapp ut olja seff
4 om mulig, bruk bittelitt trykkluft (ikke 6 bar) ned i peilepinnehullet
5 borr saaakte, ha masse fett på borret, og tørk av og klin på nytt fett med korte mellomrom

samme gjelder når man gjenger.. fett på tappen. sakte, og fjern spon osv fra tappen underveis..

når man er ferdig bruk en liten umbrako eller annet, roter inni hullet med korte enden(knekke av evnt spon/grader på innsiden av hullet)

bruk gjerne nippel med koniske gjenger om det ikke følger med kit feks. evnt bruk egnet produkt for å tette gjenger, er ikke trykk her, så dette funker meget bra uansett. .

skru sammen alt skikkelig, tre på en eller annen slange, og regelrett hell minst 2 liter whitesprit eller annet relativt snillt løsemiddel/teknisk sprit ned i slangen ved hjelp av en trakt.. dette gjøres med tappeplugg av selvsagt..
la alt stå åpent et stund, (gjerne oljelokket på motorn og) til alt har fordampet..

FERDIG..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Post by Crawler »

Harald wrote:let opp flyin miata sine monteringsanvisninger..

men i praksis er det

1 finn rett sted å borre..
2 teip ørten runder på borret så det IKKE får gått dypere enn 10mm
3 tapp ut olja seff
4 om mulig, bruk bittelitt trykkluft (ikke 6 bar) ned i peilepinnehullet
5 borr saaakte, ha masse fett på borret, og tørk av og klin på nytt fett med korte mellomrom

samme gjelder når man gjenger.. fett på tappen. sakte, og fjern spon osv fra tappen underveis..

når man er ferdig bruk en liten umbrako eller annet, roter inni hullet med korte enden(knekke av evnt spon/grader på innsiden av hullet)

bruk gjerne nippel med koniske gjenger om det ikke følger med kit feks. evnt bruk egnet produkt for å tette gjenger, er ikke trykk her, så dette funker meget bra uansett. .

skru sammen alt skikkelig, tre på en eller annen slange, og regelrett hell minst 2 liter whitesprit eller annet relativt snillt løsemiddel/teknisk sprit ned i slangen ved hjelp av en trakt.. dette gjøres med tappeplugg av selvsagt..
la alt stå åpent et stund, (gjerne oljelokket på motorn og) til alt har fordampet..

FERDIG..
ok, og rett sted å borre er?...
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

finner du ikke ut hvor du skal borre oljereturen, og appåtil ikke gidder lete opp fm instruksjonene.. er det på tide å gi opp :P

her er et hint.. men nøyaktig posisjon varierer litt på utstyr som ac osv..

Image
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Post by Crawler »

Takk for fornuftig svar!
Post Reply