Page 8 of 14
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 15:58
by Ernst
Vet ikke om du har funnet deg bil, men her er i allefall en til
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26820958
det lille jeg har sett av den Live så ser den ganske OK ut
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 16:35
by Andreasnicolai
Høres veldig bra ut. Har sendt han en epost, men har ikke hørt noe fra han. Regner med jeg ringer om jeg ikke får noe svar i løpet av uka.
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 17:28
by uggla
Farge
Relativt viktig. Finn en farge du vil ha og kan trives med. Her er det kun din smak som gjelder. Alle org.fargene har sin sjarm, IMHO.
Kan fikses men lakkjobb er dyrt.
Utstyr
Viktig, men ikke kritisk. Digg med sperrediff og stor motor, men de fleste klarer seg bra med std utstyr. Noen synes 90Hk er kjipt, men det funker helt greit.
Jeg ville holdt meg unna automat, da dette ikke er spesielt populært mtp videresalg. Manuellkassa er fantastisk og bør oppleves.
Hardtop er gull til helårsbiler. Evt. kan den selges separat for 5-8K.
Noe forskjeller på modeller mtp. airbag, cruisecontrol, a/c, men ingenting av dette er überviktig i en MX, etter min mening. Mindre utstyr= lav vekt

Lett og billig å oppgradere f.eks bremser. Lette felger er viktig og dyrt. Fint hvis det følger med kurant vare.
KM
Bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km uten.
Sjekk service historikk. Jeg ville foretrukket å kjøpe bil av en oppegående entusiast.
Lakk/interiør/soft-top
Alt kan fikses. Interiør/soft-top er billig og enkelt å få deler til.
Lakk dyrere, men kan fikses.
Teknisk/motormessig stand
Vesentlig, men alt kan fikses her også. Kjipt å måtte bytte motor eller girkasse. Ellers er motorene relativt solide, og tåler helt fint 300K km uten problemer.
Kan være greit å sjekke oljeforbruk og ifht shortnose.
Mange lever helt fint med det, men det forutsetter at regreim-skifter er jo med riktig moment bla, bla.
Rekkefølge? Tja...vanskelig...
Farge, teknisk, utstyr, km og lakk/interiør/softtop?
Mags
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 17:57
by Andreasnicolai
Så hyggelig med utdypende svar. Er så greit å ha et eget MX-5 forum fyllt med entusiaster når man går rundt å tenker MX-5 hele dagen.
Jeg har en veldig delt mening om akkurat det med farge. En del av meg har veldig lyst på hvit, men er redd for at det kan bli litt kjedlig. Den andre delen av meg har lyst på rød MX-5, men har aldri likt fargen rød på andre type biler. Dog skal innrømme at akkurat nå så drømmer jeg om en hvit NA 92 modell 1.6 liter med noen svarte detaljer.
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 18:27
by Ernst
Rød er vel den det er flest av. Hit er faktisk veldig pent på MX-5, Se bare på Eiriks Beverly... Fantastisk fin bil

Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 19:42
by Pelle
En hvit anonym mx kan fort bli kjedelig, men samtidig er det den fargen, etter min mening, som med god smak og rette touch mtp felger, styling og kombinasjoner
gjør at det fort blir en av de fineste.
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 19:52
by LoKi
Pelle wrote:En hvit anonym mx kan fort bli kjedelig, men samtidig er det den fargen, etter min mening, som med god smak og rette touch mtp felger, styling og kombinasjoner
gjør at det fort blir en av de fineste.
Det han EGENTLIG mener å si, er at du må ha svart a-stolpe og svart veltebøyle, eller så mobber han deg til du får deg det

Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 20:01
by Andreasnicolai
Haha noe sånt jeg ser for meg ja. Hvordan ser det ut med svarte kanaler i tillegg til svart leppe på disse fine hvite da?
Og LoKi, fantastiske felger du har funnet deg til din hvite.
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 20:10
by Andreasnicolai
Denne hadde vært noe om jeg hadde litt mer erfaring med bruktimport:
http://www.auto.de/markt/angebot/id/318 ... hnaeppchen
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 20:45
by Ernst
Andreasnicolai wrote:Haha noe sånt jeg ser for meg ja. Hvordan ser det ut med svarte kanaler i tillegg til svart leppe på disse fine hvite da?
Er redd den kan Virke Høyere med Svarte kanaler.
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 22:09
by Andreasnicolai
Det er vell ikke så heldig. La merke til LoKi sine svarte speil også nå, det synes jeg var veldig pent.
Hvit NA
Posted: 02 Mar 2011, 22:20
by Ove N
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 22:24
by Andreasnicolai
Flotte bilder. Kjøpelysten gror sterkere!
Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 22:57
by _mx5_Rune_
Skulle jeg kjøpt en til mx5 idag hadde jeg uten tvil gått for en 1.8l. Den dagen man evt begynner med trimming (den dagen kommer etter hvert uansett hvor mye man hater å inrømme det) så har du et bedre utgangspunkt. Det er ikke noe problem å bygge noe morro og holdbart med 1.6l motor som utgangspunkt, men uansett hvordan jeg snur og vender på det så kommer jeg frem til at de ekstra kronene for en 1.8 vil være verdt det. Større bremser og en diff som tåler mere juling, mere tilgjengelig motorsnacks ++
Min bil har bremser og diff fra 1.8l, dette kommer fort på 12-15000kr i deler (brukt), planen er å bytte til 1.8motor etterhvert og da flyr det nok noen tusenlapper til. Med andre ord kunne jeg på en måte liksågreit ha kjøpt en 1.8l som kostet litt mere, da ville jeg også ha hatt en bil som var noen år nyere.
Dette betyr ikke at jeg fraråder deg å kjøpe 1.6, Dette er knallmorsomme biler uansett motor og kvaliteten er godt over gjennomsnittet uansett motor.
Jeg ville vurdert å importere en strøken bil, dette vil kansje bli litt dyrere enn å kjøpe en i Norge, men i det lange løp er det kansje verdt det om den rette dukker opp? Ved import er det lurt å ikke se på de aller billigste, siden engangsavgiften uansett står for en stor del av totalsummen. Og engangsavgiften vil være den samme uansett om bilen er sliten eller strøken.
Det er viktig å ha is i magen, jeg brukte nesten 2år fra jeg begynte å lete og til jeg fant bilen som jeg ville ha. Etter 5år knallbra år er det ingen tvil om at det var lurt å betale litt ekstra for en entusiasteid bil i bra stand. Mye morsommere å bruke penger i ettertid på å modifisere bil enn å bruke dem på å rette opp feil og mangler som plutselig melder seg.
Lykke til

Re: På leting etter NA
Posted: 02 Mar 2011, 23:12
by LoKi
Dette med trimming er j**** relativt, og jeg må si at jeg egentlig ikke ser på det som et argument.
Du klemmer 250 hk ut av en stock 1.6-liter, og skal du ha mer enn det, så må du uansett skifte innmat, også på 1.8-litern.
Fra 1994 har 1.6-litern samme bremser og diff som 1.8, så det er heller ikke et argument.
For normal trimming spiller det liten rolle hvilken motor du har, så lenge du kjøper en 1994+.
Folk klemmer over 400 hk ut av en 1.6-liter, og du må uansett bruke 100k+ for å oppnå det, samma åssen motor du har.
Så fremt du ikke skal over 250 gamp kommer du like langt med en 1.6.
Så, poteito potato.