Page 9 of 75

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2009, 14:43
by 2re
Gratulerer Erik! Det virker unektelig som at du har gjennomført et godt kjøp her. :)

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2009, 17:31
by Steinar
Til lykke Erik med en ny frøken i huset.
Satt å leste tråden din om Beverly, - og kommenterte til kona at nå er Beverly endelig kommet til Norge:
BEVERLY, KÆM E BEVERLY ? (med skarp sjalusi i stemmen.)
Kvinnfolk.

Steinar

Re: Beverly

Posted: 01 Jan 2010, 17:08
by Stehu
Var det skikkelig stor forbedring fra åpen diff til Torsen? ^^

Gratulerer med ny bil ;)

Re: Beverly

Posted: 01 Jan 2010, 18:38
by Rudolf
Stehu wrote:Var det skikkelig stor forbedring fra åpen diff til Torsen? ^^
Jeg har aldri kjørt MX5 med åpen diff (noe mer enn korte prøveturer på sommerføre).
Alle tre bilene mine har LSD.
(Viskose-LSD på Rudolf og Leopold)

Så jeg er ikke den beste til å svare på det spørsmålet.

Takk til alle gratulantene :D

Erik

Re: Beverly

Posted: 02 Jan 2010, 13:51
by Harald
offtopic.. stehu.. JA :)
on topic. grattis med ny kjerre.

Re: Beverly

Posted: 05 Jan 2010, 23:11
by Rudolf
Firetrinns rakett

Her er sjekklisten ved førstegangsregistrering av bil i Norge:
1. Innfortolling
2. Godkjenning
3. Engangsavgift
4. Registrering

Jeg er ferdig med 1. (enkelt og dyrt :roll: )
I morgen er det tid for trinn 2 og jeg har reservert time hos Biltilsynet på Risløkka i Oslo.

Jeg har ikke gjort mye forberedelser, bare koblet lys.
Jeg har koblet parklys (hvite) ute i hjørnet av frontlyktene, og beholdt blinklysene (orange) der de var.
For ikke å "provosere" har jeg koblet ut lyset i reflektorene og skiftet de røde reflektorene bak til gule (de blir nok koblet tilbake senere).
Veldig kjekt å ha et par NA + et delelager å ta av når man driver med sånnt (takk for lånet Leopold :wink: ).

Så får vi se om Biltilsynet lar seg blende av den hvite skjønnheten og lar henne passere (uten for mange anmerkninger).

Etter det er det bare å betale litt til (trinn 3.) og til slutt registrere bilen (enda noen betalinger, vegavgift og forsikring).

Hva er likheten mellom Beverly og en flaske med Linjeakevitt .......?

Image

..... jo, de har begge navnet til Wilhelmsen-båten som fraktet dem trykket på etiketten.

Image

Erik

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 17:56
by Rudolf
Katastrofe !

Kan ikke bare skrive om hyggelige ting heller ..... :roll:
Da har jeg gjort noe veldig dumt (eller hatt fantastisk uflaks).
Jeg har møtt på den mest vriene kontrollør som Statens Veivesen kan frembringe (Risløkka trafikkstasjon).

Kontrolløren ble slett ikke blendet av en nyvasket og vakker Beverly.
11, elleve, punkter etter gjennomgang av bil og dokumenter.
Bilen er IKKE GODKJENT for å ferdes på veien i kongeriket Norge.
Noen av punktene er svært alvorlige, og blir uhyre vanskelig å få ordnet.

De viktigste anmerkningene var bremser, styring og skiltplassering.

Bremser:
Dokumentasjone fra Mazda ble ikke godkjent.
De kjenner ikke til FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) reglene som Mazda viser til.
De krever at jeg kan dokumentere at bremsene er i henhold til Europeisk regelverk på min bil.
De godtar IKKE at jeg kan dokumentere samme delenummer på bremsedelene på en Europeisk MX5 vs. en Amerikansk Miata.
Dermed må jeg en runde til Tüv og eller få testet bremsene på godkjent laboratorium.

Styring:
Samme som med bremser.
De godkjenner ikke FMVSS godkjenningen som jeg kan dokumentere.

Plassering av kjennemerke bak:
De godtar IKKE stort firkantet skilt (siden det er for stort og ikke kan ses i en vinkel på 30 grader ovenfra, det er ulovlig å kutte skiltet)
De godtar IKKE lite skilt (da det ikke er tillatt lenger)
De godtar IKKE avlangt skilt (da vil ikke skiltbelysningen virke)
Sitat: "Plass til kjennemerke bak, må bygges/gjøres om"

Støykrav:
De godkjenner ikke FMVSS godkjenningen som jeg kan dokumentere.
Heller ikke nok å måle støyen .....

Retningslys:
Mangler på siden (må borre hull i skjermene)

Hjulavskjerming:
Bakhjul klarer ikke avskjermingskrav (fin måte å si at lånehjulene mine har feil offset)

Osv osv osv .......

Til dere som kjører rundt i Miata.
Dere KJØRER ULOVLIG :shock:

Erik
(som er meeeeeeeget sur ...)

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:02
by Vegard
Noen som har blitt slept i bakken som liten, stått opp på feil side av senga og kanskje kjerringa gikk fra han dagen før...

Finn en annen trafikk stasjon og ta med akkurat samme dokumentasjon. Hvis det er mulig.

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:04
by LoKi
Fy f*** så darri.
Hvordan har de andre Miataene blitt godkjent i Norge da?

Bare å krysse fingrene for at sytinga hans ikke følger bilen, og få den levert på en annen trafikkstasjon.
Dette var triste greier, Erik :(

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:05
by EspenAndre
Dette var jo helt utrolig, men vil ikke si at de som allerede er i landet kjører ulovlig..
en bil som er vist og godkjent er jo det likevel.. synd du skulle treffe på en sånn :cry:

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:14
by Rudolf
Vegard wrote: Finn en annen trafikk stasjon og ta med akkurat samme dokumentasjon. Hvis det er mulig.
Det er ikke mulig å bytte trafikkstasjon, bordet fanger.
Jeg kan klage på vedtaket til vegdirektoratet jf. forvaltningsloven, men de vil nok bare kreve samme dokumentasjon.
EspenAndre wrote:Dette var jo helt utrolig, men vil ikke si at de som allerede er i landet kjører ulovlig..
en bil som er vist og godkjent er jo det likevel.. synd du skulle treffe på en sånn :cry:
Det med at alle Miataer er ulovlig var en spøk :wink:
Det jeg er offer for nå er reinspikka paragrafrytteri ...

Egenimport er tydeligvis et lotteri .....
Vi har jo eksempel på import fra USA i fjor som gikk som smør ... akkurat samme bil (bremser, styring etc)

Erik

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:28
by EspenAndre
Rudolf wrote: Det med at alle Miataer er ulovlig var en spøk :wink:
Det jeg er offer for nå er reinspikka paragrafrytteri ...
Skjønte det var en spøk rett etter jeg skrev innlegget, var nok for forbauset over nyheten ;)
Rudolf wrote: Egenimport er tydeligvis et lotteri .....
Vi har jo eksempel på import fra USA i fjor som gikk som smør ... akkurat samme bil (bremser, styring etc)
Ja, er meget glad for at jeg ikke tok importen på min selv, hadde sikkert blitt mye angst då..

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:47
by midget77
Kanskje du møtte han jeg var utsatt for da min midget skulle godkjennes.

Sitat: "Dette nummeret på godkjenningen av eksosanlegget kan ikke godtas, det nummeret skulle vært på sikkerhetsselene, og nummeret på sikkerhetsselene skulle vært på eksosanlegget"

Han på "British Motor Heritage" i England hadde skjenet på talla da han skrev inn ut bevitningen.

Noen tusenlapper til BMW, og dokumentasjonen de bestilte fra Storbritannia kunne ikke brukes.

Jeg tok flere telefoner til Storbritannia og fikk en ny fax fra England. Ny tur til Oslo, talla var nå satt på rett plass, og bilen var OK.

Etterkontrollen skulle gjøres i Fredrikstad (er du sikker på at ikke du også får lov til å vise bilen et annet sted for etterkontroll??), og de hevdet at de ville akseptert de første papirene.

(Etter at han hadde fått de riktige tallene ble han riktig hyggelig. Han begynte å fortelle om flinke bilverksteder i Fredrikstadområdet som var gode med gamle biler.)

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:55
by siemens
Så statens vegvesen har hatt en dårlig dag da :evil: er helt håpløst :evil: Men du får vel bilen på veien erik?? en så fin bil kan ikke bli delebil :roll:

Re: Beverly

Posted: 06 Jan 2010, 18:56
by LoKi
Snakket med en kompis av meg, og reglene for import fra USA har visst blitt endret veldig nylig til det langt verre.
Så ikke vet jeg, men paragrafhora skulle vært banka.

Utrolig bittert, Erik, du har min fulle sympati..