Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bilstein/eBay suspension

Ørnulf (Agility) er en luring ....
Vi har fått for vane å bytte fjærer og støtdempere ettersom behov (og endrede behov) har dukket opp.
Ørnulf har arvet Bilstein demperene som oprinnelig satt på Leopold (jeg kjøpte noen nyere med lavere miles).

Etter litt prøving og lite feiling, har han utviklet et artig konsept som jeg måtte prøve på Rudolf.

Man tager .......

De opprinnelige R-package Bilstein dempere fra Beverly (hun har fått nye revalved fra FCM) og

Image

Løsner plasthylsa som holder fjærskåla på plass og legger på en krympestrømpe med riktig dimensjon.
Så går man på eBay og shopper (riktig) coilover-sett for noen kroner.
Coilover hylsa skal da passe perfekt utenpå krympestrømpa slik at det ikke blir noe slark.
Hylsa låses fast med settskruer, sånn:

Image

De originale bumpstops kuttes ned til det minimale.
Og så kommer de morsomme små fjærene på 450 lb/in foran og 350 lb/in bak.
(originale R-package fjærer nederst)

Image

Når man setter på fjæra, så ser det slik ut:

Image

Og vips, så har man fire stk. Bilstein/eBay coilovers til budsjettpris (hvis man har Bilstein dempere liggende da ....) :wink:

Image

Montert på bilen:

Image

eBay coiloverene har jeg arvet av Agility og de har sittet på bilen hans i over et år.
Som man ser av bildene er det ingenting i veien med kvaliteten.

Dette skal bli moro å prøve :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Agility »

Skal bli interessant å høre hva du synes når du får noen mil på disse etter å ha dælja Norge og Finnmark rundt i Beverly med "ækte" FCM-greier..... :mrgreen:

Mazdaratin har nå krøpet ned nærmere bakken med de unevnelige "HSS"-fjærene som satt på Rudolf, med ytterlig modifiserte bumpstops bak, så funker det faktisk ikke så ille..., og de kan jeg nå få skrevet inn i vognkortet :wink: (som var hele planen..., men se ikke bort fra at det kommer ett sett nye ebay-fjærer etterhvert...) :mrgreen:
Har begynt å presse på i svingene nå og det sitter forunderlig bra, må bare venne meg til å slakke litt av over fartsdumpene sammenlignet med eBay-kåilåvversene...
MEN jeg liker "looken" på bilen nå...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Torsen

Siden Rudolf er oppgradert med 1.8 bremser, nye Bilstein/eBay coilovers osv. så bør vel resten stå i stil....
Jeg fant en Torsen-1 i England som har gått ca. 60.000 miles (fra en Eunos 1995 R-Limited) med prislapp £365 (stikkakslinger og mellomaksel kom i tillegg).
Så da slo jeg til .....

Image

Ny klutch er jo også en grei oppgradering.
(har merket litt sluring på den gamle i forbindelse med autoslalom)

For å få av de gamle stikkakslingene så må den berømte mutteren til spindelen bak løsnes.
Latmannsarm på to meter er tingen.

Image

Brutalt, men effektivt.
PANG, sier det ....
... så er enten mutteren løsnet, eller verktøyet har knekt.
I mitt tilfelle løsnet mutteren på begge sider :lol:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det baller på seg ....

Når først bilen er i været, så er det fristende å demontere litt :wink:
Så etter at stikkakslinger, bremser, diff, mellomakslinger, PPF og støtdempere var demontert, så var det fristende å plukke av eksosen også.

Ganske glissent her nå:

Image

Og jeg er jo veldig fornøyd med tilstanden under her da (på vinterbilen min ....):

Image

Her har vi to Limited Slip Differensial side om side.
Torsen-1 til venstre, Viskose-diff til høyre:

Image

Også er det vel på tide å få testet ut det gamle grenrøret til Ræsern til Atle Gulbrandsen som har stått å samlet støv på verkstedet i noen år :roll:

Image

Image

Siden jeg har tilgang til dyno, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvilken forskjell denne modd'en gjør.
Noen som tør å gjette ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Vegard »

4-2-1 er det?

Gjetter 2-3hk opp.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Tonny_B »

Tipper 2 jeg :D
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det må sammen igjen også ......

Som en ser av innsiden på girkassa, så har det vært lekkasje fra den bakre oljepakningen på motoren.

Image

Så da må svinghjul demonteres og pakning skiftes.

Image

Den gamle klutsjen og svinghjulet så slettes ikke værst ut .....

Image

Rengjort og klar for ny klutsj ....

Image

Som er gul denne gangen :roll:
Jeg skiftet forøvrig utløserlager og pilotlager også.

Image

Et lite praktisk tips vdr. klutsj-skifte (demontering/montering av girkasse).

Grorudmetoden:
Når PPF-en er løsnet fra girkassa, så vil girkasse og motor bikke bakover (vekten av girkassa vil sørge for det).
Dette er en posisjon på motoren som man ønsker å beholde når girkassa er av, fordi da blir det lettere å "tre på" girkassa når den skal monteres igjen.
For å forhindre at motoren bikker forover igjen når den mister vekten av girkassa, så "låser" jeg den med en trekile i fremkant (mellom bunnpanna og styrestaget).

Sånn ....

Image

(ja, jeg vet at den fremre oljepakningen bør skiftes også :oops: )

Jammen rakk jeg ikke å få på plass girkassa, torsendiffen, stikkakslinger, mellomaksling, PPF-en og grenrøret også.

Image

Så da er hele drivverket til Rudolf 1.8l, inkludert bremsene som jeg oppgraderte for noen år siden.

Men Cat-en må vente for den så sånn ut ......

Image

Den passerer neppe EU-kontroll :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by DrHolm »

Jeg kliner til, og setter grunkene på 5+ :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

Klart katta går gjennom eu-kontroll :D
Trikset er å blande i noen prosent E85 på tanken, da blir avgassene litt snillere :wink:
-Signatur-
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Tonny_B »

Mr2 Turboen min hadde jeg ca 60% kondensfjerner på ved sist eu ..
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf med kåilåvers, Tårrsen og sydeuropeisk lyd ...

Første prøvetur for en time siden.

Image

Høyden ble ikke dum den .....

Jeg trenger mere tid for å teste ut de svært nye og anderledes kjøreegenskaper som bilen har fått 8)
Men førsteinntrykket gjør at jeg sitter her med et stooort smil.
Dette var ikke dumt nei.

Fast og fin i fisken, men absolutt ikke ubehagelig hard i fjæringa.
Torsen diffen hjelper til ........

Jeg har fjernet krengestaget bak og kjører med R-package krengestag foran.
Bilen er 100% nøytral (kanske litt for nøytral).
Mulig jeg velger å få den litt mer overstyrt.

Klutsjen er veldig kjørbar, men trenger litt justering (den tar litt for tidlig).

Også lyden da ....
Grenrøret gjør at Rudolf høres ut som en brunstig Italiener :shock:
Og det er jo litt morsomt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Kjakan »

Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
Ser ingen grunn til å bytte motor på Rudolf nei.
Sprek og i god stand :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

6.9 Hk og 9.7 Nm

Grenrøret er jo på plass, så da måtte Rudolf på dynoen igjen.
Resultatet av gjettekonkurransen er klar:

Image

Her er kurvene :

Image

Veldig artig å sammenligne "rumpe-dyno" og rulla på denne måten.
Resultatene stemmer bra med det jeg hadde forventet også.

Ikke veldig mange hester, men et markant bidrag på momentkurven.
Gratulerer til Dr. Holm som har vunnet en appelsin :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by arildh »

Det var sannelig mer enn jeg trodde.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply