Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bilstein/eBay suspension
Ørnulf (Agility) er en luring ....
Vi har fått for vane å bytte fjærer og støtdempere ettersom behov (og endrede behov) har dukket opp.
Ørnulf har arvet Bilstein demperene som oprinnelig satt på Leopold (jeg kjøpte noen nyere med lavere miles).
Etter litt prøving og lite feiling, har han utviklet et artig konsept som jeg måtte prøve på Rudolf.
Man tager .......
De opprinnelige R-package Bilstein dempere fra Beverly (hun har fått nye revalved fra FCM) og
Løsner plasthylsa som holder fjærskåla på plass og legger på en krympestrømpe med riktig dimensjon.
Så går man på eBay og shopper (riktig) coilover-sett for noen kroner.
Coilover hylsa skal da passe perfekt utenpå krympestrømpa slik at det ikke blir noe slark.
Hylsa låses fast med settskruer, sånn:
De originale bumpstops kuttes ned til det minimale.
Og så kommer de morsomme små fjærene på 450 lb/in foran og 350 lb/in bak.
(originale R-package fjærer nederst)
Når man setter på fjæra, så ser det slik ut:
Og vips, så har man fire stk. Bilstein/eBay coilovers til budsjettpris (hvis man har Bilstein dempere liggende da ....)
Montert på bilen:
eBay coiloverene har jeg arvet av Agility og de har sittet på bilen hans i over et år.
Som man ser av bildene er det ingenting i veien med kvaliteten.
Dette skal bli moro å prøve
Erik
Ørnulf (Agility) er en luring ....
Vi har fått for vane å bytte fjærer og støtdempere ettersom behov (og endrede behov) har dukket opp.
Ørnulf har arvet Bilstein demperene som oprinnelig satt på Leopold (jeg kjøpte noen nyere med lavere miles).
Etter litt prøving og lite feiling, har han utviklet et artig konsept som jeg måtte prøve på Rudolf.
Man tager .......
De opprinnelige R-package Bilstein dempere fra Beverly (hun har fått nye revalved fra FCM) og
Løsner plasthylsa som holder fjærskåla på plass og legger på en krympestrømpe med riktig dimensjon.
Så går man på eBay og shopper (riktig) coilover-sett for noen kroner.
Coilover hylsa skal da passe perfekt utenpå krympestrømpa slik at det ikke blir noe slark.
Hylsa låses fast med settskruer, sånn:
De originale bumpstops kuttes ned til det minimale.
Og så kommer de morsomme små fjærene på 450 lb/in foran og 350 lb/in bak.
(originale R-package fjærer nederst)
Når man setter på fjæra, så ser det slik ut:
Og vips, så har man fire stk. Bilstein/eBay coilovers til budsjettpris (hvis man har Bilstein dempere liggende da ....)
Montert på bilen:
eBay coiloverene har jeg arvet av Agility og de har sittet på bilen hans i over et år.
Som man ser av bildene er det ingenting i veien med kvaliteten.
Dette skal bli moro å prøve
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Skal bli interessant å høre hva du synes når du får noen mil på disse etter å ha dælja Norge og Finnmark rundt i Beverly med "ækte" FCM-greier.....
Mazdaratin har nå krøpet ned nærmere bakken med de unevnelige "HSS"-fjærene som satt på Rudolf, med ytterlig modifiserte bumpstops bak, så funker det faktisk ikke så ille..., og de kan jeg nå få skrevet inn i vognkortet (som var hele planen..., men se ikke bort fra at det kommer ett sett nye ebay-fjærer etterhvert...)
Har begynt å presse på i svingene nå og det sitter forunderlig bra, må bare venne meg til å slakke litt av over fartsdumpene sammenlignet med eBay-kåilåvversene...
MEN jeg liker "looken" på bilen nå...
Mazdaratin har nå krøpet ned nærmere bakken med de unevnelige "HSS"-fjærene som satt på Rudolf, med ytterlig modifiserte bumpstops bak, så funker det faktisk ikke så ille..., og de kan jeg nå få skrevet inn i vognkortet (som var hele planen..., men se ikke bort fra at det kommer ett sett nye ebay-fjærer etterhvert...)
Har begynt å presse på i svingene nå og det sitter forunderlig bra, må bare venne meg til å slakke litt av over fartsdumpene sammenlignet med eBay-kåilåvversene...
MEN jeg liker "looken" på bilen nå...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Torsen
Siden Rudolf er oppgradert med 1.8 bremser, nye Bilstein/eBay coilovers osv. så bør vel resten stå i stil....
Jeg fant en Torsen-1 i England som har gått ca. 60.000 miles (fra en Eunos 1995 R-Limited) med prislapp £365 (stikkakslinger og mellomaksel kom i tillegg).
Så da slo jeg til .....
Ny klutch er jo også en grei oppgradering.
(har merket litt sluring på den gamle i forbindelse med autoslalom)
For å få av de gamle stikkakslingene så må den berømte mutteren til spindelen bak løsnes.
Latmannsarm på to meter er tingen.
Brutalt, men effektivt.
PANG, sier det ....
... så er enten mutteren løsnet, eller verktøyet har knekt.
I mitt tilfelle løsnet mutteren på begge sider
Erik
Siden Rudolf er oppgradert med 1.8 bremser, nye Bilstein/eBay coilovers osv. så bør vel resten stå i stil....
Jeg fant en Torsen-1 i England som har gått ca. 60.000 miles (fra en Eunos 1995 R-Limited) med prislapp £365 (stikkakslinger og mellomaksel kom i tillegg).
Så da slo jeg til .....
Ny klutch er jo også en grei oppgradering.
(har merket litt sluring på den gamle i forbindelse med autoslalom)
For å få av de gamle stikkakslingene så må den berømte mutteren til spindelen bak løsnes.
Latmannsarm på to meter er tingen.
Brutalt, men effektivt.
PANG, sier det ....
... så er enten mutteren løsnet, eller verktøyet har knekt.
I mitt tilfelle løsnet mutteren på begge sider
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det baller på seg ....
Når først bilen er i været, så er det fristende å demontere litt
Så etter at stikkakslinger, bremser, diff, mellomakslinger, PPF og støtdempere var demontert, så var det fristende å plukke av eksosen også.
Ganske glissent her nå:
Og jeg er jo veldig fornøyd med tilstanden under her da (på vinterbilen min ....):
Her har vi to Limited Slip Differensial side om side.
Torsen-1 til venstre, Viskose-diff til høyre:
Også er det vel på tide å få testet ut det gamle grenrøret til Ræsern til Atle Gulbrandsen som har stått å samlet støv på verkstedet i noen år
Siden jeg har tilgang til dyno, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvilken forskjell denne modd'en gjør.
Noen som tør å gjette ?
Erik
Når først bilen er i været, så er det fristende å demontere litt
Så etter at stikkakslinger, bremser, diff, mellomakslinger, PPF og støtdempere var demontert, så var det fristende å plukke av eksosen også.
Ganske glissent her nå:
Og jeg er jo veldig fornøyd med tilstanden under her da (på vinterbilen min ....):
Her har vi to Limited Slip Differensial side om side.
Torsen-1 til venstre, Viskose-diff til høyre:
Også er det vel på tide å få testet ut det gamle grenrøret til Ræsern til Atle Gulbrandsen som har stått å samlet støv på verkstedet i noen år
Siden jeg har tilgang til dyno, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvilken forskjell denne modd'en gjør.
Noen som tør å gjette ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det må sammen igjen også ......
Som en ser av innsiden på girkassa, så har det vært lekkasje fra den bakre oljepakningen på motoren.
Så da må svinghjul demonteres og pakning skiftes.
Den gamle klutsjen og svinghjulet så slettes ikke værst ut .....
Rengjort og klar for ny klutsj ....
Som er gul denne gangen
Jeg skiftet forøvrig utløserlager og pilotlager også.
Et lite praktisk tips vdr. klutsj-skifte (demontering/montering av girkasse).
Grorudmetoden:
Når PPF-en er løsnet fra girkassa, så vil girkasse og motor bikke bakover (vekten av girkassa vil sørge for det).
Dette er en posisjon på motoren som man ønsker å beholde når girkassa er av, fordi da blir det lettere å "tre på" girkassa når den skal monteres igjen.
For å forhindre at motoren bikker forover igjen når den mister vekten av girkassa, så "låser" jeg den med en trekile i fremkant (mellom bunnpanna og styrestaget).
Sånn ....
(ja, jeg vet at den fremre oljepakningen bør skiftes også )
Jammen rakk jeg ikke å få på plass girkassa, torsendiffen, stikkakslinger, mellomaksling, PPF-en og grenrøret også.
Så da er hele drivverket til Rudolf 1.8l, inkludert bremsene som jeg oppgraderte for noen år siden.
Men Cat-en må vente for den så sånn ut ......
Den passerer neppe EU-kontroll
Erik
Som en ser av innsiden på girkassa, så har det vært lekkasje fra den bakre oljepakningen på motoren.
Så da må svinghjul demonteres og pakning skiftes.
Den gamle klutsjen og svinghjulet så slettes ikke værst ut .....
Rengjort og klar for ny klutsj ....
Som er gul denne gangen
Jeg skiftet forøvrig utløserlager og pilotlager også.
Et lite praktisk tips vdr. klutsj-skifte (demontering/montering av girkasse).
Grorudmetoden:
Når PPF-en er løsnet fra girkassa, så vil girkasse og motor bikke bakover (vekten av girkassa vil sørge for det).
Dette er en posisjon på motoren som man ønsker å beholde når girkassa er av, fordi da blir det lettere å "tre på" girkassa når den skal monteres igjen.
For å forhindre at motoren bikker forover igjen når den mister vekten av girkassa, så "låser" jeg den med en trekile i fremkant (mellom bunnpanna og styrestaget).
Sånn ....
(ja, jeg vet at den fremre oljepakningen bør skiftes også )
Jammen rakk jeg ikke å få på plass girkassa, torsendiffen, stikkakslinger, mellomaksling, PPF-en og grenrøret også.
Så da er hele drivverket til Rudolf 1.8l, inkludert bremsene som jeg oppgraderte for noen år siden.
Men Cat-en må vente for den så sånn ut ......
Den passerer neppe EU-kontroll
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Jeg kliner til, og setter grunkene på 5+
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Re: Rudolf (mye bilder)
Klart katta går gjennom eu-kontroll
Trikset er å blande i noen prosent E85 på tanken, da blir avgassene litt snillere
Trikset er å blande i noen prosent E85 på tanken, da blir avgassene litt snillere
-Signatur-
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Mr2 Turboen min hadde jeg ca 60% kondensfjerner på ved sist eu ..
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Rudolf med kåilåvers, Tårrsen og sydeuropeisk lyd ...
Første prøvetur for en time siden.
Høyden ble ikke dum den .....
Jeg trenger mere tid for å teste ut de svært nye og anderledes kjøreegenskaper som bilen har fått
Men førsteinntrykket gjør at jeg sitter her med et stooort smil.
Dette var ikke dumt nei.
Fast og fin i fisken, men absolutt ikke ubehagelig hard i fjæringa.
Torsen diffen hjelper til ........
Jeg har fjernet krengestaget bak og kjører med R-package krengestag foran.
Bilen er 100% nøytral (kanske litt for nøytral).
Mulig jeg velger å få den litt mer overstyrt.
Klutsjen er veldig kjørbar, men trenger litt justering (den tar litt for tidlig).
Også lyden da ....
Grenrøret gjør at Rudolf høres ut som en brunstig Italiener
Og det er jo litt morsomt.
Erik
Første prøvetur for en time siden.
Høyden ble ikke dum den .....
Jeg trenger mere tid for å teste ut de svært nye og anderledes kjøreegenskaper som bilen har fått
Men førsteinntrykket gjør at jeg sitter her med et stooort smil.
Dette var ikke dumt nei.
Fast og fin i fisken, men absolutt ikke ubehagelig hard i fjæringa.
Torsen diffen hjelper til ........
Jeg har fjernet krengestaget bak og kjører med R-package krengestag foran.
Bilen er 100% nøytral (kanske litt for nøytral).
Mulig jeg velger å få den litt mer overstyrt.
Klutsjen er veldig kjørbar, men trenger litt justering (den tar litt for tidlig).
Også lyden da ....
Grenrøret gjør at Rudolf høres ut som en brunstig Italiener
Og det er jo litt morsomt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Rudolf (mye bilder)
Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ser ingen grunn til å bytte motor på Rudolf nei.Kjakan wrote:Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
Sprek og i god stand
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
6.9 Hk og 9.7 Nm
Grenrøret er jo på plass, så da måtte Rudolf på dynoen igjen.
Resultatet av gjettekonkurransen er klar:
Her er kurvene :
Veldig artig å sammenligne "rumpe-dyno" og rulla på denne måten.
Resultatene stemmer bra med det jeg hadde forventet også.
Ikke veldig mange hester, men et markant bidrag på momentkurven.
Gratulerer til Dr. Holm som har vunnet en appelsin
Erik
Grenrøret er jo på plass, så da måtte Rudolf på dynoen igjen.
Resultatet av gjettekonkurransen er klar:
Her er kurvene :
Veldig artig å sammenligne "rumpe-dyno" og rulla på denne måten.
Resultatene stemmer bra med det jeg hadde forventet også.
Ikke veldig mange hester, men et markant bidrag på momentkurven.
Gratulerer til Dr. Holm som har vunnet en appelsin
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package