Page 81 of 152
Posted: 13 Jul 2011, 23:38
by Rudolf
Bilstein/eBay suspension
Ørnulf (Agility) er en luring ....
Vi har fått for vane å bytte fjærer og støtdempere ettersom behov (og endrede behov) har dukket opp.
Ørnulf har arvet Bilstein demperene som oprinnelig satt på Leopold (jeg kjøpte noen nyere med lavere miles).
Etter litt prøving og lite feiling, har han utviklet et artig konsept som jeg måtte prøve på Rudolf.
Man tager .......
De opprinnelige R-package Bilstein dempere fra Beverly (hun har fått nye revalved fra FCM) og
Løsner plasthylsa som holder fjærskåla på plass og legger på en krympestrømpe med riktig dimensjon.
Så går man på eBay og shopper (riktig) coilover-sett for noen kroner.
Coilover hylsa skal da passe perfekt utenpå krympestrømpa slik at det ikke blir noe slark.
Hylsa låses fast med settskruer, sånn:
De originale bumpstops kuttes ned til det minimale.
Og så kommer de morsomme små fjærene på 450 lb/in foran og 350 lb/in bak.
(originale R-package fjærer nederst)
Når man setter på fjæra, så ser det slik ut:
Og vips, så har man fire stk. Bilstein/eBay coilovers til budsjettpris (hvis man har Bilstein dempere liggende da ....)
Montert på bilen:
eBay coiloverene har jeg arvet av Agility og de har sittet på bilen hans i over et år.
Som man ser av bildene er det ingenting i veien med kvaliteten.
Dette skal bli moro å prøve
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 13 Jul 2011, 23:50
by Agility
Skal bli interessant å høre hva du synes når du får noen mil på disse etter å ha dælja Norge og Finnmark rundt i Beverly med "ækte" FCM-greier.....
Mazdaratin har nå krøpet ned nærmere bakken med de unevnelige "HSS"-fjærene som satt på Rudolf, med ytterlig modifiserte bumpstops bak, så funker det faktisk ikke så ille..., og de kan jeg nå få skrevet inn i vognkortet

(som var hele planen..., men se ikke bort fra at det kommer ett sett nye ebay-fjærer etterhvert...)
Har begynt å presse på i svingene nå og det sitter forunderlig bra, må bare venne meg til å slakke litt av over fartsdumpene sammenlignet med eBay-kåilåvversene...
MEN jeg liker "looken" på bilen nå...
Posted: 14 Jul 2011, 23:38
by Rudolf
Torsen
Siden Rudolf er oppgradert med 1.8 bremser, nye Bilstein/eBay coilovers osv. så bør vel resten stå i stil....
Jeg fant en Torsen-1 i England som har gått ca. 60.000 miles (fra en Eunos 1995 R-Limited) med prislapp £365 (stikkakslinger og mellomaksel kom i tillegg).
Så da slo jeg til .....
Ny klutch er jo også en grei oppgradering.
(har merket litt sluring på den gamle i forbindelse med autoslalom)
For å få av de gamle stikkakslingene så må den berømte mutteren til spindelen bak løsnes.
Latmannsarm på to meter er tingen.
Brutalt, men effektivt.
PANG, sier det ....
... så er enten mutteren løsnet, eller verktøyet har knekt.
I mitt tilfelle løsnet mutteren på begge sider
Erik
Posted: 15 Jul 2011, 22:17
by Rudolf
Det baller på seg ....
Når først bilen er i været, så er det fristende å demontere litt
Så etter at stikkakslinger, bremser, diff, mellomakslinger, PPF og støtdempere var demontert, så var det fristende å plukke av eksosen også.
Ganske glissent her nå:
Og jeg er jo veldig fornøyd med tilstanden under her da (på vinterbilen min ....):
Her har vi to Limited Slip Differensial side om side.
Torsen-1 til venstre, Viskose-diff til høyre:
Også er det vel på tide å få testet ut det gamle grenrøret til Ræsern til Atle Gulbrandsen som har stått å samlet støv på verkstedet i noen år
Siden jeg har tilgang til dyno, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvilken forskjell denne modd'en gjør.
Noen som tør å gjette ?
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 15 Jul 2011, 22:24
by Vegard
4-2-1 er det?
Gjetter 2-3hk opp.
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 15 Jul 2011, 23:55
by Tonny_B
Tipper 2 jeg

Posted: 17 Jul 2011, 23:38
by Rudolf
Det må sammen igjen også ......
Som en ser av innsiden på girkassa, så har det vært lekkasje fra den bakre oljepakningen på motoren.
Så da må svinghjul demonteres og pakning skiftes.
Den gamle klutsjen og svinghjulet så slettes ikke værst ut .....
Rengjort og klar for ny klutsj ....
Som er gul denne gangen
Jeg skiftet forøvrig utløserlager og pilotlager også.
Et lite praktisk tips vdr. klutsj-skifte (demontering/montering av girkasse).
Grorudmetoden:
Når PPF-en er løsnet fra girkassa, så vil girkasse og motor bikke bakover (vekten av girkassa vil sørge for det).
Dette er en posisjon på motoren som man ønsker å beholde når girkassa er av, fordi da blir det lettere å "tre på" girkassa når den skal monteres igjen.
For å forhindre at motoren bikker forover igjen når den mister vekten av girkassa, så "låser" jeg den med en trekile i fremkant (mellom bunnpanna og styrestaget).
Sånn ....
(ja, jeg vet at den fremre oljepakningen bør skiftes også

)
Jammen rakk jeg ikke å få på plass girkassa, torsendiffen, stikkakslinger, mellomaksling, PPF-en og grenrøret også.
Så da er hele drivverket til Rudolf 1.8l, inkludert bremsene som jeg oppgraderte for noen år siden.
Men Cat-en må vente for den så sånn ut ......
Den passerer neppe EU-kontroll
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 18 Jul 2011, 11:30
by DrHolm
Jeg kliner til, og setter grunkene på 5+

Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 18 Jul 2011, 19:55
by ///Moe
Klart katta går gjennom eu-kontroll

Trikset er å blande i noen prosent E85 på tanken, da blir avgassene litt snillere

Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 18 Jul 2011, 22:03
by Tonny_B
Mr2 Turboen min hadde jeg ca 60% kondensfjerner på ved sist eu ..
Posted: 21 Jul 2011, 23:33
by Rudolf
Rudolf med kåilåvers, Tårrsen og sydeuropeisk lyd ...
Første prøvetur for en time siden.
Høyden ble ikke dum den .....
Jeg trenger mere tid for å teste ut de svært nye og anderledes kjøreegenskaper som bilen har fått
Men førsteinntrykket gjør at jeg sitter her med et stooort smil.
Dette var ikke dumt nei.
Fast og fin i fisken, men absolutt ikke ubehagelig hard i fjæringa.
Torsen diffen hjelper til ........
Jeg har fjernet krengestaget bak og kjører med R-package krengestag foran.
Bilen er 100% nøytral (kanske litt for nøytral).
Mulig jeg velger å få den litt mer overstyrt.
Klutsjen er veldig kjørbar, men trenger litt justering (den tar litt for tidlig).
Også lyden da ....
Grenrøret gjør at Rudolf høres ut som en brunstig Italiener
Og det er jo litt morsomt.
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 21 Jul 2011, 23:40
by Kjakan
Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
Posted: 21 Jul 2011, 23:57
by Rudolf
Kjakan wrote:Blir det motorbytte til 1.8 senere, eller holder du deg til den trofaste og trivelige 1.6en?
Ser ingen grunn til å bytte motor på Rudolf nei.
Sprek og i god stand
Erik
Posted: 24 Jul 2011, 23:16
by Rudolf
6.9 Hk og 9.7 Nm
Grenrøret er jo på plass, så da måtte Rudolf på dynoen igjen.
Resultatet av gjettekonkurransen er klar:
Her er kurvene :
Veldig artig å sammenligne "rumpe-dyno" og rulla på denne måten.
Resultatene stemmer bra med det jeg hadde forventet også.
Ikke veldig mange hester, men et markant bidrag på momentkurven.
Gratulerer til Dr. Holm som har vunnet en appelsin
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 24 Jul 2011, 23:23
by arildh
Det var sannelig mer enn jeg trodde.