Testing av Frame Rails. Del 1.
Noen har sikkert fått med seg at Odd (med nicket "Mazda MX5") har konstruert og fått laget en prototype av Frame Rails.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=15599
Etter litt frem og tilbake, så havnet disse hos meg
..... og Rudolf meldte seg frivillig som prøvekanin.
Nå er vi jo litt utenfor banesesong, så hvordan tester man noe sånn da ......
I første omgang må det bli testing av passform og montering.
Effekten på kjøreegenskapene blir veldig subjektiv og vanskelig å dokumentere.
(selv om FM skriver i reklamen at "Frame Rails stiffen the car dramatically")
Hensikten med Frame Rails er jo å stive av bilen, og en måte å måle dette på er å måle vridningsmotstand i karosseriet.
Derfor tok jeg en "jekketest";
Man tager en garasjejekk og plasserer under det bakerste jekkepunktet.
Så måler man hvor mye man må jekke før framhjulet letter fra bakken.
Rudolf måtte jekkes 15cm før fremhjulet lettet.
(åpen eller lukket dør spilte ingen rolle

).
Først prøvemontering av rails som omslutter bjelkene som går på langs under bilen.
Ingen boring av hull i denne omgang, kun testing av passform.
Dette ser bra ut.
Det er til og med laget hull for festebrakettene til bremserørene.
Jeg valgte å legge bremserørene under "butterfly-delen" som er montert her.
Her er hele greia montert inkludert den firkantede platen i midten.
Denne platen kan forøvrig monteres i forskjellige posisjoner i lengderetning.
Jeg monterte den i "worst case" posisjon, under katalysatoren.
Selv om jeg har større eksos en originalt og racing-katalysator er det ingen problem med plass.
Jeg har bedt om en variant der den firkanta plata kan flyttes lengere oppunder bilen.
Alt i alt, så ser passform og montering veldig bra ut.
Før endelig montering vil vi få laget noen forsterkninger som kan monteres inni bilen.
Disse vil brukes som boltefeste for å få total stivhet best mulig.
Rudolf er utstyrt med avstivninger under travers foran og bak (tilsvarende de som ble levert med 1.8 modellen) men uten langsgående avstivning.
Bilen har (foreløpig) ikke rollbar eller annen avstivning mellom setebelte-tårnene.
Jeg vil gjøre grundigere målinger av vridningsstivhet før og etter endelig montering av Frame Rails.
Spørsmål ?
Erik