Page 85 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 13 Oct 2011, 15:41
by Trym N1290
snasent.. har kjørt en kompressor mx og den hvina greit.

Posted: 13 Oct 2011, 22:41
by Rudolf
ZOOM-ZOOM

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 13 Oct 2011, 23:08
by Fatboy
Av ren nysgjerrighet...

Vil den samme løsningen med jackson og presse også gå på en NA 1,8? Eller er det trangere der?

Posted: 13 Oct 2011, 23:56
by Rudolf
Fatboy wrote: Vil den samme løsningen med jackson og presse også gå på en NA 1,8? Eller er det trangere der?
Litt usikker, da må jeg få noen mål av JRCAI til en 1.8l fra f.eks Hauk.
Motorblokka på en 1.8l er litt lenger enn 1.6l (i motorrom med samme størrelse).
I Beverly ville det ikke gått siden jeg satte inn en ny radiator som var endel bredere enn originalen.

Erik

Posted: 14 Oct 2011, 20:13
by Rudolf
Ørnbjørn wrote: Om eg gir deg VIN-nr., kan du dra fram noko historikk på Miss '89
Hyggelig å møte deg på Akershusstranda :)
Bare kom med VIN-nr. du .....

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 14 Oct 2011, 21:31
by Ørnbjørn
Skal grave det fram!

Posted: 30 Oct 2011, 21:19
by Rudolf
Testing av Frame Rails. Del 1.

Noen har sikkert fått med seg at Odd (med nicket "Mazda MX5") har konstruert og fått laget en prototype av Frame Rails.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=15599

Image

Etter litt frem og tilbake, så havnet disse hos meg :wink:
..... og Rudolf meldte seg frivillig som prøvekanin.

Image

Nå er vi jo litt utenfor banesesong, så hvordan tester man noe sånn da ...... :roll:
I første omgang må det bli testing av passform og montering.

Effekten på kjøreegenskapene blir veldig subjektiv og vanskelig å dokumentere.
(selv om FM skriver i reklamen at "Frame Rails stiffen the car dramatically")

Hensikten med Frame Rails er jo å stive av bilen, og en måte å måle dette på er å måle vridningsmotstand i karosseriet.
Derfor tok jeg en "jekketest";

Man tager en garasjejekk og plasserer under det bakerste jekkepunktet.
Så måler man hvor mye man må jekke før framhjulet letter fra bakken.

Image

Rudolf måtte jekkes 15cm før fremhjulet lettet.
(åpen eller lukket dør spilte ingen rolle :shock: ).

Først prøvemontering av rails som omslutter bjelkene som går på langs under bilen.
Ingen boring av hull i denne omgang, kun testing av passform.

Image

Dette ser bra ut.
Det er til og med laget hull for festebrakettene til bremserørene.

Jeg valgte å legge bremserørene under "butterfly-delen" som er montert her.

Image

Her er hele greia montert inkludert den firkantede platen i midten.
Denne platen kan forøvrig monteres i forskjellige posisjoner i lengderetning.
Jeg monterte den i "worst case" posisjon, under katalysatoren.

Image

Selv om jeg har større eksos en originalt og racing-katalysator er det ingen problem med plass.
Jeg har bedt om en variant der den firkanta plata kan flyttes lengere oppunder bilen.

Image

Image

Alt i alt, så ser passform og montering veldig bra ut.
Før endelig montering vil vi få laget noen forsterkninger som kan monteres inni bilen.
Disse vil brukes som boltefeste for å få total stivhet best mulig.

Image

Rudolf er utstyrt med avstivninger under travers foran og bak (tilsvarende de som ble levert med 1.8 modellen) men uten langsgående avstivning.
Bilen har (foreløpig) ikke rollbar eller annen avstivning mellom setebelte-tårnene.

Jeg vil gjøre grundigere målinger av vridningsstivhet før og etter endelig montering av Frame Rails.

Spørsmål ?
:wink:

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Oct 2011, 21:54
by Adrian
Venter i spenning. Er interessert i et sett med disse, hvis de forbedrer vridningsstabiliteten merkbart.

-Adrian

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Oct 2011, 22:23
by jonr-
Det her er jo helt utrolig fin lesing. Morsomt å se at du tar så godt vare på denne. Du er en sann entusiast :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Oct 2011, 23:42
by Fatboy
Om railsene:

Disse skulle egentlig monteres på den grå bilen min som har ruslet småpene 330' eller noe deromkring siden -91.

Jeg har også en annen miata fra -95 som har butterflyen fra FM montert.

Når jeg så på delene etter å ha fått pakket de ut så fant jeg fort ut at dette var ikke en sak som trengte å testes spesielt mye. Litt stygt sagt så er dette en god kopi av det FM har laget og solgt i lengre tid.

Det betyr også at jeg vet hvordan dette vil fungere. Det er ikke mye testing som behøves, men brukeropplevelse fra flere personer.

Generelt sett så gir dette en bil som er mindre "lealaus". For oss NA-mennesker så blir det mer som å kjøre en NB, som jo er en god del stivere i lengderetning enn NA'en. Hva det blir på en NB vet jeg ikke. Det har jeg ikke prøvd.

Dette er en veldig god oppgradering av bilen og det som kanskje er det beste er at det hele er "monter og glem". Bilen blir en halv cm lavere under kanalene, men ellers så er det kun goder med dette.

Spesielt er dette noe jeg vil anbefale for de av oss som har en bil som har rundet et par hundre tusen ekte km. Det er også noe å tenke på for de av oss som har bil født -90 til -93 da vi ikke har all verden av stag / stivelse under der fra før av.

Jeg er sikker på at Rudolf umiddelbart vil merke stor forskjell i svært mange anledninger når han får festet sakene ordentlig.

Selv trenger jeg egentlig bare en pris og kontonummer så skal nok også gråbilen få litt viagra når det er klart:D

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 Oct 2011, 13:49
by midget77
Dette ser fantastisk ut. Når man har en 89 modell med bulkete rammevanger ville dette sikker vært en flott oppgradering. En god sprut med antirustvoks etter montering ville sikkert gjøre at bilen ikke blir mer utsatt for rust etter at dette er montert. Jeg har jo nå prøvd en 96 modell 1,8 og merket en annen fasthet i denne bilen enn det er i den jeg har. (Det har ikke noe med fjærer etc å gjøre).

Staget bak setene (Tower brace), Gjør det at hardtopen knirker mindre, eller må det skarpere lut til?

Posted: 07 Nov 2011, 00:00
by Rudolf
I min nye serie med geografi-spørsmål .....

Hva har Rudolf og undertegnede med denne YoYo-filmen å gjøre ?
YoYo av rustfritt stål som plystrer .......... :roll:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F1sfxH5-LA

Et lite tips her:

Image

Og litt skriverier her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=315

Erik

Re:

Posted: 07 Nov 2011, 07:33
by Agility
Rudolf wrote:I min nye serie med geografi-spørsmål .....
Hva har Rudolf og undertegnede med denne YoYo-filmen å gjøre ?
Erik
Yoyo'en snurrer og Rudolf har noe som snurrer og begge er laget av Tom fra Arizona.... :wink:
Vant jeg noe ?!? :roll:

Posted: 07 Nov 2011, 16:40
by Rudolf
Agility wrote: Yoyo'en snurrer og Rudolf har noe som snurrer og begge er laget av Tom fra Arizona.... :wink:
Vant jeg noe ?!? :roll:
.... og jeg har kjørt begge bilene.
Du har vunnet en appelsin !

Erik

Posted: 09 Nov 2011, 23:49
by Rudolf
Alkoholreklame

Image

Eller dekaltrimming som det heter.......

Erik