Page 90 of 152
Posted: 06 Feb 2012, 16:52
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:Blir bra det, når du følger opp med matchende lakkering!
Det var som jeg fryktet .......
... dette blir kostnadsdrivende.
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 06 Feb 2012, 16:56
by Ørnbjørn
Men det blir «jæskla stilight»

Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 06 Feb 2012, 23:52
by DrHolm
Husk solbriller, med det rattet Erik.
Posted: 07 Feb 2012, 00:03
by Rudolf
DrHolm wrote:Husk solbriller, med det rattet Erik.
Ja, som jeg sier ....
.... dette blir fordyrende
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 07 Feb 2012, 10:53
by Agility
Lettvint når man trenger å lakke opp ei dør eller en skjerm, bare ta en farge uten mål og mening og matching...

Posted: 07 Feb 2012, 17:04
by Rudolf
Agility wrote:Lettvint når man trenger å lakke opp ei dør eller en skjerm, bare ta en farge uten mål og mening og matching...

Ja, det blir jo litt besparende
Men, å male alle hjula da, det blir fordyrende igjen ......
Mer om dekkene kan du lese her:
http://www.dinside.no/885236/svaert-fargerike-bildekk
"
Prisen på regnbuedekkene skal angivelig bare bli litt høyere enn for svarte dekk, ifølge produsenten"
Erik
Posted: 08 Feb 2012, 00:42
by Rudolf
Montering av Boss Frog bøyle. Del 1.
Rart med det man har gjort før ....
Det blir ganske mye enklere andre gangen.
Så denne bøyla skal jeg få på plass rimelig fort.
Sånn ser det ut etter at delene som må ut før montering er demontert:
Ikke noe å si på tilstanden her ......
Setebelte-tromlene må også ut, og de må vris litt med toppen inn mot midten av bilen for at setebeltet lettere skal spoles opp på trommelen.
For å få til dette må øverste festehull bores opp på ny.
Slik ser det ut før demontering:
Og etter at trommelen er vridd inn mot midten av bilen:
Det er viktig å starte med å feste de to boltene som skal inn i festehullet under setebeltetrommelene.
Siden disse er fingjenget så kan det være en utfordring å få de til å entre gjengene.
Dernest festes de to boltene som går ned i setebeltetårnene.
Først da er det tid for å bore oppp hull for boltene som skal gjennom karrosseriet.
Så der var bøyla på plass, men fremdeles hull som skal bores og interiør som skal tilpasses.
Jeg skal ta flere bilder av detaljer senere.
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 08 Feb 2012, 17:40
by Tonny_B
Takker så masse for god informasjon

Skal gjøre det samme på beltene til Ravnen jeg også. Kansje de går i retur

Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 08 Feb 2012, 20:05
by twilighter
Da er det bare og vente på penger så ein får montere selv

har egentli bestemt meg for denne rollbaren eg og no
Ser bra ut på na

Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 09 Feb 2012, 17:23
by karaba
Har tenkte på en slik bøyle selv da den både ser bra ut og faktisk fungerer som veltebøyle. Det eneste jeg er usikker på er om jeg kan få problemer med godkjenning av dette ved EU kontroller etc.
Posted: 09 Feb 2012, 18:33
by Rudolf
karaba wrote:Har tenkte på en slik bøyle selv da den både ser bra ut og faktisk fungerer som veltebøyle. Det eneste jeg er usikker på er om jeg kan få problemer med godkjenning av dette ved EU kontroller etc.
Godt spørsmål !
(kaller vi de som er vanskelige å svare på ...)
Ett EU-kontroll verksted vil som regel ikke ha kompetanse til å vurdere sikkerheten til en veltebøyle eller et bur.
Men Biltilsynet har meninger om dette.
Hovedregelen er at veltebøyle/bur kan godkjennes hvis konstruksjonen ikke kommer i konflikt med bilens konstruksjon i forhold til kompresjonssonene.
I tillegg kan ikke bøylen hindre at fører og/eller passasjer kommer inn og ut av bilen (dør-bar).
Konstruksjonen skal også være slik at fører og/eller passasjer ikke kan dunke borti stålrør og lignende.
I praksis så vil som oftest BT godkjenne bøyle/bur som er laget i henhold til bestemmelsene til Bilsportforbundet (og/eller FIA).
Bilsportforbundet har beskrevet retningslinjer i dette vedlegget (kapittel 11):
http://bilsport.no/uploads/304_gen-tekn ... 011_bb.pdf
I USA har de Sports Car Club of America (SCCA) og de har tilsvarende retningslinjer som Bilsportsforbundet i Norge.
Boss Frog sin rollbar er patentert og testet i forhold til SCCE/FIA krav:
"
Boss Frog made the very first (and still the only) SCCA compliant Double Hoop rollbar for the Mazda Miata".
Dette er jo et skritt i retning av en godkjenning, men jeg tror ikke jeg skal troppe opp med noen av bilene mine på BT for å prøve.
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 10 Feb 2012, 08:15
by Agility
Mazdarati'n har en BFDH montert, og den skal på EU kontroll om ikke lenge.
Har ingen bekymringer for at den har bøyle....
Legg spesielt merke til teksten Erik har referert til...
"Boss Frog made the very first (and still the only) SCCA compliant Double Hoop rollbar for the Mazda Miata".

Posted: 10 Feb 2012, 21:47
by Rudolf
Agility wrote:Mazdarati'n har en BFDH montert, og den skal på EU kontroll om ikke lenge.
Har ingen bekymringer for at den har bøyle....
Legg spesielt merke til teksten Erik har referert til...
"Boss Frog made the very first (and still the only) SCCA compliant Double Hoop rollbar for the Mazda Miata".
Jeg har heller ingen bekymringer for EU-kontroll.
Men jeg kommer ikke til å dra til BT for å få bøylen registrert inn i vognkortet.
For ordens skyld:
Boss Frog Clearview, Single Hoop er også "SCCA compliant"
Erik
Posted: 10 Feb 2012, 22:04
by Rudolf
Montering av Boss Frog bøyle. Del 2.
Da er alle boltene på plass.
Her ser man noen av boltene på høyre side:
Nederst går to bolter gjennom karosseriet. De neste to boltene holder festeplata fast i bøyla.
Bak den nederste delen av det runde røret ser vi den "vriene" bolten som også holder på plass setebeltetrommelen.
På toppen av setebeltetårnet går det en lang bolt ned i tårnet.
Festebraketten bakerst har tre gjennomgående bolter som festes mot en plate inni hjulbuen.
Det er altså 2+3=5 gjennomgående bolter på hver side + to bolter som festes i setebeltefestene.
Tilsammen 14 bolter holder bøyla på plass.
Bilde fra innsiden av venstre bakre hjulbue (sett fremover)
Her ser man de to nederste boltene og de tre boltene (øverst) fra den bakre braketten.
For å få på plass dekselet, må det deles og det må lages utsparinger på hver side for den bakre delen av bøyla.
Da gjennstår montering av setebelteadaptere, tilpassing av plastdeksler og teppet for hattehylla.
Erik
Posted: 12 Feb 2012, 23:35
by Rudolf
Montering av Boss Frog bøyle. Del 3
Tilpassing av plasdeksler går greit med dremel.
Viktig å ta det pent å ikke kutte for mye .....
Her er dekslene til setebeltetårnene ferdig tilpasset og montert.
Setebelteadaptere og beslag er også på plass.
Teppet i hattehylla og gummimatta under må også flikkes litt på.
Og plass til windblocker er det også .......
Og så er det fire ting som ikke lenger passer:
Kalesjetrekk, kalesjetrekk for bruk sammen med hardtop, tonneau og glassfiber-tonneau.
(usikker på om jeg skal modifisere alle fire)
Men bøyla er på plass, og jobben bød ikke på noen overraskelser
Padding og trekk til den tar vi en annen dag ....
Erik