Page 10 of 20

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 25 Aug 2010, 22:46
by OleK
Den ble faktisk en del fastere, mulig skinntrekket også bidrar til det. Brukte mye lim på denne, så det hjelper vel på stivheten det også :)

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 25 Aug 2010, 23:23
by Ove N
Disse stolene er jo helt nye de nå!

Ser meget bra ut også...

Godt arbeide :P

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 26 Aug 2010, 12:17
by perri
Jeg syntes også at skinnstoler blir mye bedre/fastere enn stoffseter, jeg har 2 sett nå og har prøvd begge deler. Denne skulle vært "sticky" :D

Posted: 08 Sep 2010, 21:12
by OleK
Da har man bestilt nye deler igjen, 10% avslag hos MX5-parts, stopper dette aldri opp :?: Bestilte en del skruer til understellet som skal byttes samtidig som gummiforingene skal byttes til polyforinger. Tok også med en sånn presenning til å ha over bilen i vinter. Bilen vil bli parkert for vinteren i en carport.

Qty Products Model Products Name
--- -------------- ------------------------------
4 x SI2009 END LINK BOLT, ANTIROLL BAR
4 x SI2264 LOWER BALL JOINT MOUNTING BOLT
6 x SI300 NUT, REAR HUB, UPPER
6 x SI322 BOLT, FLANGE, REAR HUB, UPPER
4 x SI3400 NUT BALL JOINT BOTTOM ARM
4 x SI3401 BOLT BALL JOINT BOTTOM ARM
2 x SI384 BOLT, REAR HUB LOWER
1 x SI411 MONSOON OUTDOOR CAR COVER, MK1
4 x SI563 LOWER SHOCKER MOUNTING BOLT
2 x SI608 FRONT ARB BUSH


Justere tenning

Kjøpte meg en sånn tenningslampe på Biltema, tenkte å stille inn 14 grader fortenning. Var noe herk å finne tenningsmerke på reimhjulet. Klarte ikke å se det med det blotte øye når jeg brukte lampa. Malte derfor på en hvit tynn strek der merke var. Koblet en liten kabel mellom GND og TEN i diagnoseboksen før måling.
Måleresultatet var langt bak mål, fortenning på ca 20 grader :o . Dette har jeg kjørt rundt med, skulle målt dette tidligere. Fortenningen ble da stillt til 14 grader ved å rotere CAS til at merket treffer 14 grader, husk det er 2 grader pr strek. Nå skulle det bli morro å prøve bilen og om man merket noe forskjell. Merket med en gang at gassresponsen ble bedre, turtallet økte også kjappere under hard akselreaksjon. Bilen virket i det hele litt kjappere. Altså mer morro :D

Kobling i diagnoseboksen
Image

Tenningspistol
Image

Posted: 26 Sep 2010, 10:12
by OleK
Da har det kommet mer deler, denne gangen bolter o.l. til understellet. Håper på å få byttet bolter og gummiforinger foran før den helvetes vintern kommer. :(
Merker at det går litt tregere nå da all mekking foregår utendørs. Holder på å mate muttrer og bolter med rustløser, før jeg prøver å løsne på dette.
Fikk også en "garasje" til bilen, skal være fassongsydd til mx5. Bilen blir satt vekk til vinteren så da er det best å dekke den til litt. Blir stående i en carport.

Bolter o.l. til understell
Image

"Garasje"
Image



Fikk også noe pynt fra Ebay. Ventilhetter med Mazdalogoen. Utrolig hva man kan finne på Ebay til en hyggelig pris også. :D

Ventilhetter
Image

Montert
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 26 Sep 2010, 10:51
by 2re
Ventilhettene var en kul liten detalj... :)

Posted: 03 Oct 2010, 15:47
by OleK
Bytte til polyforinger

Etter å ha oljet skruer og muttre med rustløser i flere dager, var det på tide å prøve å løsne på disse.
De fleste løsnet på normalt sett med hjelp av forlenger, men to skruer klarte jeg å tvinne av på venstre forhjul.
Den ene skruen var ikke noe problem da jeg har ny liggende, men den andre skruen som sitter i nedre styrekule ville aldri løsne. Brukte alle kjente triks, men den ville ikke. Til slutt gav jeg opp denne og bestillte 2 stk nye styrekuler i tilfelle det samme skjer på høyresiden også.

Mekking i mørket
Image

Rustne skruer
Image

Avslitt skrue i styrekule
Image

Da var det på tide å presse ut de gamle gummiforingene, noe som ikke var så lett. Prøvde med både klammer og avtrekker. Men de ville ikke gi seg. Måtte derfor ødelegge foringene for å få de til å slippe. Borret først løs den innerste stålhylsa og trakk den ut. Saget deretter av den innerste stålhylsa med skjærfil. Nå kunne foringene brekkes ut med et stort skrujern.
Nye foringer var lette å presse inn ved hjelp av skrustikke og litt Zalo.

Bærebroer med foringer
Image

Borring av foring
Image

Gamle ødelagte foringer
Image

Nye polyforinger på plass
Image


Mens jeg venter på styrekuler og bilen likevel ikke kan brukes, pusser jeg opp bærebruene og støtdemperne litt.
Pusser de rene og maler de med Corroless først, og deretter med Hammerite. Bærebroene vil også få noen strøk med noe som ligner på Tectyl.

Klar til oppussing
Image

Støtdemper ferdig slipt
Image

Først et strøk med Corroless
Image

To strøk med Hammerite, kjøkkenet for duge som "lakkboks"
Image

Kjemikalier
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 03 Oct 2010, 16:12
by Vegard
Hei.

Er dette polybush foringer? Har disse selv å må si jeg ikke er fornøyd, har i ettertid endt opp med en midlertidig løsning. Problemet jeg hadde og andre har hatt er feil dimensjon på foringene, de er rett å slett for små, mine foringer i nedre bære arm foran (alle 4 (2x2) glei ut av sporet sitt! Heldigvis oppdaget jeg dette fort, tok kontakt med polybush, som kom med div tips og viktige momenter ved installasjon; Ikke noe form for smøremiddel (utenom vann/såpevann (zalo)) Jeg brukte kun vann og armene var GODT reingjort med aceton. Selv etter 3 forsøk, glei de ut av posisjon. (Tok ikke lang tid; den ene gangen når jeg rygget ut, den andre etter en tur rundt nabolaget)

Jeg endte opp med nye mazda foringer i bærearmene foran (nederste) og har ikke hatt NOEN problemer med at de glir ut. Polybush kan ha forbedret dette nu, og jeg håper det da det ikke er trygt. Andres erfaring; http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... 53632&st=0

nye setetrekkene og felgene så meget lekre ut!

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 03 Oct 2010, 16:38
by OleK
Er Polybush dette ja, og jeg som trodde dette var en god oppgradering :( .
Nå har jeg kommet så langt med dette at det er litt sent å snu.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 03 Oct 2010, 17:55
by Vegard
OleK wrote:Er Polybush dette ja, og jeg som trodde dette var en god oppgradering :( .
Nå har jeg kommet så langt med dette at det er litt sent å snu.
Hei!

Det finnes mange fornøyde kunder, så jeg håper de har forbedret siden jeg mottok mine.

Det står jo i siste innlegg (mx5nutz linken) at det var en produksjons feil på de.

Krysser fingra for at det er ordnet, men holdt et gody øye på de.

Posted: 28 Oct 2010, 21:09
by OleK
Da er jeg endelig ferdig bytte av foringer på begge sidene i forstillingen. :D Mye mer jobb enn jeg regnet med.
Bolter som har sittet urørt på bilen i 19 år hadde satt seg så godt fast at til sammen sleit jeg av 4 av de tjukkeste boltene. En av boltene knakk rett av i tillegg til at den satt bom fast i hylsa på en av foringene. Måtte bruke bajonettsag for å sage dette løst.
Alle bolter ble byttet med nye sammen med nye polyforinger. Støtdemper og bærearmer ble pusset rene for rust og skitt. Deretter grunnet og lakket med 2 strøk Hammerite. Bærearmene fikk også et strøk tectyl. Byttet også nedre bærekule på begge sider med det samme. byttet også mansjettene på øvre bærekule.
Nå har jeg kjørt noen dager med dette oppsettet og er meget fornøyd. Bilen går som på skinner. Ble fastere og mer presis på styringen. Enda jeg har ikke tatt forstillingkontroll. Juster-boltene ble satt i midtstilling slik som de gamle boltene stod. Det ble også mindre skrammel når jeg kjører på dårlig vei eller over fartsdumper.
En annen positiv ting med dette bytte var at vibrasjonene jeg hadde rundt 100 km/t nå er helt borte. :D :D
Blir vel det siste store inngrepet på bilen denne sesongen.

Ferdig med oppshining i forstilling :D
Image

Posted: 07 Nov 2010, 21:33
by OleK
Da har den j**** vinteren kommet :evil: :evil: , og cabrioletsessongen er over for meg.
Skal egentlig på eu-kontroll på tirsdag 9.11, men det må jeg bare avlyse, har ikke vinterhjul.
Håper bare at det blir litt bart på veiene, så jeg får kjørt bilen i vinteropplag. Fy som jeg hater dette hvite f***skapet!

20 cm snø
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 07 Nov 2010, 21:59
by petterbw
snø og mx er egentlig en nydelig kombinasjon. men en må ha skikkelige vinterdekk.

Re:

Posted: 07 Nov 2010, 22:17
by LoKi
OleK wrote:Da har den j**** vinteren kommet :evil: :evil: , og cabrioletsessongen er over for meg.
Skal egentlig på eu-kontroll på tirsdag 9.11, men det må jeg bare avlyse, har ikke vinterhjul.
Håper bare at det blir litt bart på veiene, så jeg får kjørt bilen i vinteropplag. Fy som jeg hater dette hvite f***skapet!

20 cm snø
Kjørte fra Trondheim i dag, så jeg merka fort hva du snakker om.
Kjørte Cooper though, så vakke no problem ;)

Men en ting skal dere ha, dere som bor i barteby. Veisystemet i Trondheim må være noe av det jævligste som er laget, og jeg skjønner ikke at dere klarer å kjøre der.
Aldri vært borti makan.
(Og så snart snøen kom så satt jeg som en tosk og ikke visste hvordan fil jeg skulle i, for det finnes jo ikke et eneste skilt der. All merking er PÅ veien, og den ekke mye effektiv når snøen ligger)
Takke meg til Oslo!!

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 08 Nov 2010, 18:25
by OleK
petterbw wrote:snø og mx er egentlig en nydelig kombinasjon. men en må ha skikkelige vinterdekk.
Lurer faktisk på om jeg skal skaffe meg noen vinterhjul, så jeg får sladda litt i allefall. :D
Har ikke så lyst å kjøre i saltsuppa, siden bilen er tidligere nesten ikke er vinterkjørt av tidligere eier.