Midtlivskrisa mi var over for 20 år sidenknekten wrote:Hehe.. Det er fordi du er kommet midtlivskrisa det Pelle.. Ung ennå jeg vettu..
Tips & råd ved kjøp av NC
Moderator: Styremedlemmer
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
LoKi wrote:Nå er vel dette med sportsbil og hårblafring en sannhet med modifikasjoner, og med tanke på hva du ruller rundt med så kan man liksom ikke gjøre annet enn å ta dine kommentarer angående motorstørrelse med ei klype saltHarald wrote:støtter det andre sier.. de som sier seg happy med 1.8 motorn, er "in denial" eller vet ikke hva de går glipp av.. er som å høre 18åringene på bilforumet.. "VOLVO RULER.. alt anna e skjiit"
de har rett og slett ikke prøvd bedre, og jeg likestiller sånn "den minste motorn er mer enn nok i sportsbilen min" greier, med de drøyeste stahetene noen råner kunne klemme ut av seg
kjøp gjerne en nc. for all del, men kjøp den store modellen er det ikke pga man vil ha sportsbil man kjøper mx da? nei fan. glemte det. er for å dasse rundt å se på seg selv i speilvinduene langs gata mens de siste tufsene av hår man har igjen blafrer stilig i vinden
MX er ikke en sportsbil på grunn av motorstørrelsen, men på grunn av alt det andre..
Men ja, skal du først kline til med 200k+, så bør du ikke spare på motorstørrelsen.
Jeg for min del hadde gått for MSM'en til Inglar om jeg skulle brukt over 200 lapper
jeg ruller jo 95% av tida i bmw 5 serie.. ville følt det var trist, om "sportsbilen" min ikke var raskere enn bruksbilen, noe som faktisk er tilfellet om jeg hadde kjøpt en 1.8L nc.. jajaja, jeg vet at mxene er laget for svinger og alt det der.. typisk "rett i forsvarsposisjons" mas fra alle som egentlig vet de har kjøpt feil bil.. Det er ikke til å komme unna at selv om bilen er laget for svinger osv.. så er det mye mer morro om den faktisk går bedre enn gjennomsnitts familiebilen.
sier ikke at alle mx5er bør ha 450hk liksom, det er bare tull. men at nc fortjener 160hk, et ekstra gir, og en bedre diff.. som totaltsett gjør MYYYE for kjørefølelsen for de som faktisk prøver seg på å leke litt med leketøyet sitt er det ikke tvil om..
knekten.. you are in denial
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Til trådstarter:
Apropos 5 gear vs 6 gear.
Bilen min har 5 gear. Jeg var litt skeptisk til at det ikke var 6 gear da jeg kjøpte den, spesiellt
med tanke på høye hastigheter på autobahn.
Mine betenkeligheter ble gjort totalt til skamme, ingen følelse av at jeg trengte et gear til.
Avstanden mellom 5. og 6. gear er visstnok ikke stor.
Så derfor ser ikke jeg det som et stort poeng å lete etter en 6 gears
Apropos 5 gear vs 6 gear.
Bilen min har 5 gear. Jeg var litt skeptisk til at det ikke var 6 gear da jeg kjøpte den, spesiellt
med tanke på høye hastigheter på autobahn.
Mine betenkeligheter ble gjort totalt til skamme, ingen følelse av at jeg trengte et gear til.
Avstanden mellom 5. og 6. gear er visstnok ikke stor.
Så derfor ser ikke jeg det som et stort poeng å lete etter en 6 gears
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Harald: ikke alle er hk-horer vettu...Hvis jeg er fornøyd med 1,8, så er jeg faktisk det.. Ikke noe jeg sier fordi jeg egentlig angrer..Å si at bilen ikke duger er jo bare piss..
Hilsen Knekten
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
skjønner jeg traff et sårt punkt.. er ikke snakk om å være hk hore.. det er en seriøs anbefaling om å kjøpe den riktige modellen med en gang, med alle de bitene bilen trenger for å få frem potensialet sitt. ikke bare rett fram, men når det svinger og(som feks diffbremsen i sport modellen).
1.8 modellen har oppgitt 9.9 til 100 (ref mazda, gjelder siste modell)
2.0 modellen har oppgitt 7.5 som sport modell..
det er ganske heftig forskjell i mine øyne.. og avgjør forskjellen mellom å bli frakjørt av 90% av firmabilflåta , eller å ha en sprek morsom bil i mine øyne..
beskylder du de som velger 2.0 modellen for å være hk horer , har du et ganske trist syn på sportsbiler
men , skal gi meg jeg.. regner med de som vurderer nc, har skjønt greia, og ser akurat det jeg skrev i første posten.. de med 1.8 forsvarer den med nebb og klør, og de med 2.0 er drithappy for at de kjøpte den store
1.8 modellen har oppgitt 9.9 til 100 (ref mazda, gjelder siste modell)
2.0 modellen har oppgitt 7.5 som sport modell..
det er ganske heftig forskjell i mine øyne.. og avgjør forskjellen mellom å bli frakjørt av 90% av firmabilflåta , eller å ha en sprek morsom bil i mine øyne..
beskylder du de som velger 2.0 modellen for å være hk horer , har du et ganske trist syn på sportsbiler
men , skal gi meg jeg.. regner med de som vurderer nc, har skjønt greia, og ser akurat det jeg skrev i første posten.. de med 1.8 forsvarer den med nebb og klør, og de med 2.0 er drithappy for at de kjøpte den store
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Når jeg kjøpte en 1,6l MX-5 så plagde det meg i lengden å ha lillebror modellen, og ville ha mer futt, derfor var en standard power RX-8 uaktuelt. Muligens noe barnslig menneskelig natur men det kan være litt kjipt å ha lillebror modellen
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg har som sagt ikke NC. Men har eid to NB'er. Første var en 1.6 110 HK og den jeg har nå er en 1.8 140 HK. Jeg må ærlig innrømme at førstnevnte virka noe daff, og tja var vel ikke 100% happy, og det var en grunn til at den ikke ble lenge i mitt eie. Den jeg har nå er som sagt en 1.8, og må si at forskjellen var meget merkbar da jeg prøvde den for første gang. Men det skal jo også sises at jeg skulle gjerne ha hatt mer en 140 HK, men siden jeg ikke har planer som kompressor/turbo så blir det foreløpig med de 140HK, og jeg har vel også rast fra meg når det gjelder og tyne bilene til det ytterste.
Så jeg er enig med de som sier at gå for den største motorutgaven. Da vet man at det ikke er noe større og få kjøpt pr dags dato, og en er happy med det.
Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
Så jeg er enig med de som sier at gå for den største motorutgaven. Da vet man at det ikke er noe større og få kjøpt pr dags dato, og en er happy med det.
Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Det sier jo kanskje også noe om hvem som er mest fornøyd kanskje?tness wrote: Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
Evt. er det solgt en del fler 1.8.
Jeg er iallefall ikke i tvil.
Er en grunn til at jeg valgte 2001 sport.
Største motoren, sterkest girkasse, diff, bremser, alle stag etc.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg angrer som F--- på at jeg ikke valgte the biggest shit da jeg skulle kjøpe meg NA.
Jeg er jo i den heldige situasjonen at det koster ikke all verdens og kjøpe en 1.8 pluss
bremser - diff. Men på en NC så er det vel ikke like "billig" og gjøre en slik konvertering.
Hadde jeg skulla hatt en NC, så hadde jeg kun sett etter 2.0
Jeg er jo i den heldige situasjonen at det koster ikke all verdens og kjøpe en 1.8 pluss
bremser - diff. Men på en NC så er det vel ikke like "billig" og gjøre en slik konvertering.
Hadde jeg skulla hatt en NC, så hadde jeg kun sett etter 2.0
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg håper at flest mulig som kjøper NC, går for 2 litern slik at brukt-utvalget om noen år blir bra når jeg evt. skal ha en NC.
Og nåde den som bruktimporterer NA1,5 / NB og NC -modeller med "liten" motor. Det er jo direkte sløsing med tollernes tid...
(Pre '94 er selvfølgelig unnskyldt da det bare fantes en motor....)
mvh
Magnus
(som er glad han ikke har den aller minste motorn i hvertfall... .)
Og nåde den som bruktimporterer NA1,5 / NB og NC -modeller med "liten" motor. Det er jo direkte sløsing med tollernes tid...
(Pre '94 er selvfølgelig unnskyldt da det bare fantes en motor....)
mvh
Magnus
(som er glad han ikke har den aller minste motorn i hvertfall... .)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Prøv både 2l og 1.8. Det var ganske heftig forskjell på de når jeg testet det var lansering på Tusenfryd for noen år tilbake. Perfekt case da vi fikk kjøre både 1.8, 2.0 ( og Rx8 loooowpower) på samme dag, føre og strekning.
Man tar det man får og har råd til. Det er jo langt flere 1.6 i klubben enn 1.8 ( NA/NB). De er vel happy campers de også.
Man tar det man får og har råd til. Det er jo langt flere 1.6 i klubben enn 1.8 ( NA/NB). De er vel happy campers de også.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Hei igjen.
Takk for innspill!
Jeg registrerer at det er ulike syn på valg av motor i MX-5. Jeg tror neppe at samtlige førere av MX-5 1,8 sitter bak rattet og er konstant misfornøyd med motoren i bilen sin, slik det fremstilles her. Det som jeg tipper er mer riktig, er at de aller fleste selvfølgelig ikke hadde hatt noe i mot mer kraft (hvem har vel det), men det er flere variabler som spiller inn her, slik som eksempelvis økonomi.
I morgen skal jeg prøvekjøre en 1,8- liter fra 2006, så da får vi se hva jeg synes.
Takk for innspill!
Jeg registrerer at det er ulike syn på valg av motor i MX-5. Jeg tror neppe at samtlige førere av MX-5 1,8 sitter bak rattet og er konstant misfornøyd med motoren i bilen sin, slik det fremstilles her. Det som jeg tipper er mer riktig, er at de aller fleste selvfølgelig ikke hadde hatt noe i mot mer kraft (hvem har vel det), men det er flere variabler som spiller inn her, slik som eksempelvis økonomi.
I morgen skal jeg prøvekjøre en 1,8- liter fra 2006, så da får vi se hva jeg synes.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Da har jeg vært og sett på og prøvekjørt en MX-5, for første gang i mitt liv! En 1,8 fra 2006 som jeg syntes gikk godt, og det holder nok med denne motoren for meg i første omgang.
Bilen var virkelig morsom å kjøre, men for en som ikke er vant til slike biler, merker man jo at man KJØRER i større grad enn i en "vanlig" bil. Men jeg regner med man venner seg til det og blir litt mer avslappet bak rattet etter å ha blitt kjent med bilen.
Bilen har stofftak, ikke skinnseter, og virker ellers ok. Dog importbil, med dertilhørende manglende kunnskap om dens fortid. Den var noe ripete i lakken (type børstevaks- riper), men iflg. selger (firma) skulle bilen få en grundig omgang med polering som vil gjøre saken bedre.
Selger fortalte som jeg antok at MX-5 er en meget pålitelig vogn og at alt pleier å fungere som det skal. Han nevnte imidlertid at man bør være obs på rust. Det jeg derfor lurer på i hvilken grad dette er et problem på MX-5?
Ellers et ok eksemplar som jeg ikke ser de helt store minusene ved å kjøpe. Eneste er som sagt at det var en importbil og ikke 100% strøken lakk.
Bilen var virkelig morsom å kjøre, men for en som ikke er vant til slike biler, merker man jo at man KJØRER i større grad enn i en "vanlig" bil. Men jeg regner med man venner seg til det og blir litt mer avslappet bak rattet etter å ha blitt kjent med bilen.
Bilen har stofftak, ikke skinnseter, og virker ellers ok. Dog importbil, med dertilhørende manglende kunnskap om dens fortid. Den var noe ripete i lakken (type børstevaks- riper), men iflg. selger (firma) skulle bilen få en grundig omgang med polering som vil gjøre saken bedre.
Selger fortalte som jeg antok at MX-5 er en meget pålitelig vogn og at alt pleier å fungere som det skal. Han nevnte imidlertid at man bør være obs på rust. Det jeg derfor lurer på i hvilken grad dette er et problem på MX-5?
Ellers et ok eksemplar som jeg ikke ser de helt store minusene ved å kjøpe. Eneste er som sagt at det var en importbil og ikke 100% strøken lakk.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Pass på at den omgangen med polering ikke bare er noe ræva overflate behandling som skjuler ripene lengre nedi klarlakken da (jeg hadde heller tatt avslag på 2-3000)