Page 2 of 4

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 12:43
by LoKi
Kolbotn wrote:Rota zeroene går fint på bilen, har selv vurdert dem.
Med et 10 så må du nok belage deg på å valse litt hvis bilen skal senkes. De finnes forøvrig i andre offsett også, men hvis du velger over et 20 så mister du den kanten på leppa og felgene ser mye døvere ut...
Sjekk http://www.18racing.com hvis du vurderer å kjøpe Rota Zero.
Dekkdimensjon så er 195/45/15 det jeg kjører med, noen syntes nok det blir litt for lite dekkside, men det er smak og behag, 195/50/15 er ganske lik orginal rulleomkrets.

OT:Loki, Japaene har kjørt med strekk siden begynnelsen av 70 tallet, dette har vi diskutert før;) hehe
Var 45-profil du hadde ja, mente det var no spesielt med de dekkene dine. I stand corrected :)
As for strekk, det er en grunn til at det heter TYSKERstrekk, og det er fordi det bare er fjortiser og kebabkokker som har det på BMW'ene sine! :P

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 13:17
by Kolbotn
Hehe, det er nok bare fordi modifisering av disse gamle v.a.g bilene fikk grobunn i norge før modifisering av japsebiler fikk det;)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 13:22
by LoKi
Hihi.

Ser for meg at jeg ender opp med røde RB 15x8 ET35..

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 13:28
by DanielHovdahl
Kolbotn wrote:Rota zeroene går fint på bilen, har selv vurdert dem.
Med et 10 så må du nok belage deg på å valse litt hvis bilen skal senkes. De finnes forøvrig i andre offsett også, men hvis du velger over et 20 så mister du den kanten på leppa og felgene ser mye døvere ut...
Sjekk http://www.18racing.com hvis du vurderer å kjøpe Rota Zero.
Dekkdimensjon så er 195/45/15 det jeg kjører med, noen syntes nok det blir litt for lite dekkside, men det er smak og behag, 195/50/15 er ganske lik orginal rulleomkrets.

OT:Loki, Japaene har kjørt med strekk siden begynnelsen av 70 tallet, dette har vi diskutert før;) hehe
Takk skal du ha! Litt valsing går helt fint, og ja, den skal senkes noe. Men det skal jo kunne kjøres over fartshumper så det blir ikke noe ekstremt. Bare for å få litt mer stuk!

Jeg er et blankt ark når det kommer til felg/dekk dim. og hva som er lovlig etc.
Kunne du ha skrevet opp en liten "oppskrift" for meg, på de Rota felgene, med hvilken felg dimensjoner (om de varierer fra de soms tår på Rare Rims siden) og dekk dimensjoner? ET10 høres bra ut, må ha litt kant, hvordan blir det da med dekk på disse? Jeg vil ha litt strekk men ikke overdrevent. Og innpress, dekk og alt det MÅ være mulig å få i vognkort.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 13:34
by Hauk
DanielHovdahl wrote:Og innpress, dekk og alt det MÅ være mulig å få i vognkort.
No can do.

ET10 er en endring av sporvidden på 35 mm på hver side (i forhold til standard ET på 45). Dvs 70mm totalt. Du har lov til å endre sporvidden med maks 15 mm. Dvs 7,5 mm per side.

Edit:

Så lovlige felger må ha ET (innpress) i rangen 38 - 52. (Egentlig 37,5 - 52,5, men ET kommer ikke på halve millimetre).
Folk med dette dilemmaet har vel en tendens til å vise bilen med f.eks vinterhjula. :)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 13:35
by Kolbotn
Hehe, hvis du leter litt rundt på forumet her så finner du mye info om det, ang å få det godkjent i vognkortet så er nok 8" en no go... Og et på 25 også, langt mindre 10... Vi bor desverre i et land som setter størst pris på om vi beholder bilene så nære orginale som mulig:/
Edit: Hauk kom meg i forkjøpet med talla:)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 14:02
by uggla
Og så må dere passe dere for oss OEM-freaks som forkynner om skrubbradius og dommedag!

:)

ET40 her.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 14:24
by DanielHovdahl
Hmmm, helvete altså! Hva er eventuelt bot for å kjøre med ulovlige felger/dekk?

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:03
by LoKi
uggla wrote:Og så må dere passe dere for oss OEM-freaks som forkynner om skrubbradius og dommedag!

:)

ET40 her.
Ikke hør på Uggla og andre gale menn, bilen er mye bedre å kjøre på lavprofil og breie lugger. (Det sier jeg av erfaring) ;)
Tviler på at du blir bøtelagt, det ender nok med at du får pålegg om å vise bilen med korrekt størrelse.
Uansett er det ikke ofte man blir stoppet i teknisk, om du ikke kjører forbi steder der det ofte er kontroll.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:08
by DanielHovdahl
LoKi wrote:
uggla wrote:Og så må dere passe dere for oss OEM-freaks som forkynner om skrubbradius og dommedag!

:)

ET40 her.
Ikke hør på Uggla og andre gale menn, bilen er mye bedre å kjøre på lavprofil og breie lugger. (Det sier jeg av erfaring) ;)
Tviler på at du blir bøtelagt, det ender nok med at du får pålegg om å vise bilen med korrekt størrelse.
Uansett er det ikke ofte man blir stoppet i teknisk, om du ikke kjører forbi steder der det ofte er kontroll.
Ah, godt og høre. =) Blir vel bedre å kjøre på enn de greiene jeg har på nå... Alt for store felger og for hard dekk blanding...

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:22
by uggla
Smak, bak etc.
:)

Uansett, kjøp ihvertfall kvalitetsdekk!!!

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:23
by LoKi
uggla wrote:Smak, bak etc.
:)

Uansett, kjøp ihvertfall kvalitetsdekk!!!
Hehe, spot on av Uggla her!

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:26
by Stehu
Jeg kan ikke tenke meg annet enn Toyo R888.... Første turen etter at jeg skiftet til "vanlige" dekk kjørte jeg nesten av veien ;O

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 15:30
by DanielHovdahl
Ja vi får nå se hva jeg har råd til ETTER felgekjøp.. Blir vel lett 6,000kr++ med de Rota felgene.... 2,5 månedslønn for meg det. Vi får se!

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 16:01
by LoKi
Stehu wrote:Jeg kan ikke tenke meg annet enn Toyo R888.... Første turen etter at jeg skiftet til "vanlige" dekk kjørte jeg nesten av veien ;O
Å kjøre r-dekk til vanlig på en stock bil grenser mot tøv.
Bare så det er sagt ;)